Långa klor!
Min undulat är inte tam, och gammal. Hon börjar få väldigt långa klor. Vad ska jag göra? Jag har sandrullar på mina pinnar det har jag alltid haft och jag har en trä kvist! Men hon har långa iallafall vad är bäst för naturligt nedslitande?
Köp en nageltång för djur, en liten. jag själv använder en kattklotång. Men annars brukar natugrenar också hjälpa - plocka fler sånna! :)
Jag vet inte om sandpapper är så bra… Det sägs att dom sliter på fötterna.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
okej… Men jag är rädd att hon ska få en chock om jag tar i henne, eftersom hon inte är tam! 
Jag har kollat i våran djuraffär efter trä pinnar i olika storlekar men jag hittar inga!

Det finns cementpinnar att köpa på djuraffären, som jag har skrivit om i länken "Sittpinnar". Dom ska vara bra för att slita ner långa klor. Dom är släta på den sidan man sätter uppåt, och raspiga neråt. Sandpappersrör att sätta på pinnarna är inte bra, som sagt, det sliter på fötterna..
Men du kan nog vara tvungen att fånga in henne o klippa klorna, så att hon inte fastnar med en klo nånstans o den går av..
Jag klippr både mina undulaters klor, både den handtama och otama för sandpapper och naturgrenar tycker inte jag fungerar. Det går bra att klippa den otama, jag fångar honom (med en vante, för han bits) och sedan får min syrra hålla honom och jag klipper. Sen släpper jag in honom och that´s it. Det fungerar bra, och fågeln har glömt bort det efter en stund. Så det ska nog inte vara några problem… akta bara så du inte klipper för mycket! Om du är osäker kan du gå till djuraffären, de brukar göra det.
Okej jag ska försöka kolla efter cement pinnar. Och får försöka klippa klorna det kanske räcker att jag gör det nu och sen införskaffar cement pinnar, så kanske jag inte behöver klippa mer.

Cementpinnar är bra! Jag har aldrig behövt klippa sen jag började med dom! Har haft såna pinnar i ca 3 år nu. Finns i olika grovlekar som passar allt från små fåglar till stora papegojor.
Okej vad bra
Nu är det bara att gå till djuraffären och införskaffa ett par pinnar
hehe
Hur ser cementpinnarna ut? Har också hört att det finns betongpinnar som skulle fungera på samma sätt… Någon med erfarenhet?
Jag har köpt en nu.. Den är slät på ovansidan sen är det ojämnt på undersidan. Så det ska slipa på klorna men inte slita på undersidan av fötterna… av vad jag har fattat
hehe

Cement/betong-pinnarna finns i olika färger, olika grovlekar för att passa olika sorters fåglar. Har märkt att det skiljer endel i pris oxå, vissa kostar runt 50-lappen, andra runt hundringen. Jättebra är dom iaf! Jag har både av dom billigare o dom dyrare och tror inte det är nån skillnad i kvalité på dom inte. Och undulaterna älskar att sitta på dom! Dom blir ju väldigt stabila eftersom man skruvar fast dom i gallret med en sån där "snurr-skruv" ;) Är ca 1 dm långa.
Är det intebra att ha för tjock pinne? eller vilken grovlek är bäst?

Det är ju bra att ha olika grovlek på pinnarna. Då får fåglarna bästa träningen för tårna och fötterna. Så både smala som dom nästan når runt på, och grova som dom typ blir att sitta med tårna raka på. (utsträckta tår)
jaha okej men då blir det ng perfekt.. för hon har en tunn pinne och en tjock pinne nu… plus en gren som går tvärsöver buren ( där nere)