Undulater iFokus

Undulater

Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 3598 ggr
Hopi
0

Sittpinnar

Vad har ni för sittpinnar till era undulater?

Själv har jag några såna typ cement-sittpinnar som ska vara bra för fåglarna. Dom är släta på ovansidan o raspiga på undersidan för klorna.

Har även grenar av sälg och björk som jag byter ut.

Gillar inte dom där köpta släta pinnarna.. Och absolut inte pinnar i plast.. Vill ha lite naturligare liksom.. Även om kanske inte cementpinnarna är det men.. Tungan ute

Hopi
0

Grenarna av sälg är ju även en otroligt bra sysselsättning för fåglarna att gnaga på! :) Jag brukar tvätta av grenar, blåbärsris med bara vatten innan jag sätter in i buren, ifall det är nå ohyra eller bakterier på..

Obs! Plockar aldrig i närheten av vägar!!

Sweelin
0

Jag har köpta naturpinnar, hämtade pinnar, plast och slät :)

Så jag har lite olika

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Hopi
0

#2 Det är ju jättebra att man har olika slags pinnar! Och att det är både smala o grövre så att det blir olika hur dom måste hålla i sig. Jag brukar ibland ha nån riktigt grov så dom får hålla ut tårna lite mera för att sitta.

Sweelin
0

#3 Ja, ibland har jag riktigt tjocka pinnarFlört

Jag har också en sån där hundleksak (ett tjockt rep) i buren just nu:)

Hopi
0

Rep är bra bara man har koll så att det inte bildas lösa trådar, för en moster till mig hade en fågel som blev strypt av lösa trådar…. :(

Sweelin
0

#5 Oj då :o Nej, det är inga lösa trådar som hänger :)

HappyCatMeows
0

Min undulat har en salig blandning av cement"pinnar", naturpinnar och rep. Jag gillar egentligen inte plastpinnar men det finns någon sådan också.

Nikka
0

Jag har vanliga grenar och grenar med sandpapper på, men bara nån enstaka.. resten är grenar som går att byta ut lätt när de blir smutisiga, plus att de går att gnaga på. Sen har jag även två reppinnar.

Hopi
0

Idag har jag varit ut i skogen och hämtat hem lite grenar av sälg, så nu har kaninerna fått att tugga på, och imorgon ska undisarna få lite nya att gnaga o sitta på oxå. Flört

Mizzi
0

Hur ser sälg ut Skäms för en som inte är så kunnig på träd Obestämd

Mizzi
0

Googlade på sälg och fick upp vide , är det samma sak ??Skäms

Mizzi
0

Om jagändrar frågan då och säger så här går det lika bra med grenar från vide att använda till fåglar ??

Hopi
0

Sälg och vide är väl samma sak vad jag vet. Tungan ute Dom som det blir videkissar på snart. ;) Dom har mjuk bark som fåglar, kaniner o andra små djur älskar att gnaga av! Så det är perfekt att ta sälg till sina djur. Men är man tveksam vad det är, då är det bättre att fråga nån som kan visa. Så att det inte är nåt giftigt. Men är det ute i skogen är det oftast inte giftigt, om det inte är förvildade trädgårdsbuskar av nåt slag..

Hopi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar en bild där mina undulatpojkar sitter på sina cementpinnar. Det är 2 olika sorters pinnar. Dom är jättebra och fåglarna tycker mycket om dom. Har dom högt upp i buren eftersom dom gärna vill sova högt upp.