Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 5488 ggr
Robeloto
2009-02-20 15:34
1

dålig syn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På senare tid så har min lilla hane Knutte på ungefär 1 år börjat flyga extremt dåligt. Han vinklar huvudet åt vänster sida som om han ser dåligt på det andra ögat. Han har ALLTID bajsat löst också. Så är han mycket trött ofta. Eller han har blivit tröttare och tröttare. Jag har alltid gett honom vitaminer i vattnet. Verkar funka till en början, men sen blir han trött igen.Prövat att ge honom kamomill Te. Men inget verkar funka.

När jag sökte på nätet stod det att när undulater får dålig syn är det ärftligt och inget onormalt? Inte heller att de bajsar löst om de nu mår bra? Han ser väldigt frisk ut i ögonen. Fina fjädrar. Han kvittrar dock inte så mycke. Mest bara när man pratar och gosar med honom.

Jag har ingen lust att kontakta veterinär, verkar inte vara värt det eftersom det inte är så allvarligt. Så kostar det ju en hel del. Men man börjar ju undra vad det är. Kan lägga upp video sedan om det behövs.

Robeloto
2009-02-20 19:16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

här är en film på min sötis :)

Sweelin
2009-02-20 20:40
0

1. Ge aldrig vitaminer i vattnet! Efter en liten stund så försvinner vitaminerna och istället blir det bakterier

2. Han kanske mår dåligt över att vara ensam?

3. Det är gratis att ringa och rådfråga en veterinär

Ps, jag blir lite orolig då jag ser undulatens ställning då du klappar honom och som jag se det så har han ingen ork i kroppen ser nästan död ut då han sitter så där… Jag tycker du borde överväga att åka till veterinär med honom… Om jag ska vara ärlig så ser han dödlig ut

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Robeloto
2009-02-20 20:49
0

Jo, ska ringa och höra med en veterinär iaf. Det där med att han vinklar huvudet åt vänster är för att jag tror han ser dåligt med det andra ögat. Han är mycket trött, det är jag väl medveten om. men annars verkar han ju frisk och kry i fjädrarnaoch i ögonen. Han äter och dricker som han ska också. Sen har han varit väldigt gosig sen jag skaffa honom. så fort man börjar klia honom går han i trans och somnar nästan :)

Sweelin
2009-02-20 20:55
0

#3 Min fågel blev mycket sjuk och sprang runt på burbottnen den dagen jag skulle åka till veterinären… Men jag tog upp henne och då blev hon lugn, slappnade av (sov) och sedan dog hon…

Dom blir trygg då man klappar/lyfter upp dem och då glider dom iväg till den andra sidan..

Din fågel sitter hängig, jätte lös avföring, hamnar i trans då du klappar honom och rör ingenting på sig?

= Sjukdom

Robeloto
2009-02-20 21:11
0

haha då har han isåfall varit sjuk i 1 år och min förra undulat gjorde då jämt så och inte var han sjuk då =) det är inget farligt, tro mej. men något är det ju. det med att han bajsar löst och att han vinklar på huvudet är som det enda som är felet. annars är han piggelin. sen tycker jag att du borde tänka om innan du skriver saker som kan oroa känsliga människor. Inte för att jag kanske är det men ändå. Även om du skulle råka vara en expert uttrycker man sig inte sådär som du skriver. Jag vet iaf att nåt fel är det på honom. Men att det skulle vara dödligt? Nä…lugna ner dig nu.

Sweelin
2009-02-20 21:50
0

#5 Var jag elak? :o Det var absolut inte min mening!

Jag är ingen expert men jag säger bara vad jag tror men åk till en veterinär så ordnar det sej nog ska du se :)¨

Lycka till!

Tazzar
2009-02-21 03:35
0

Har sett hundar som går sådär p.g.a. förlamning i halva nacken av både hjärnblödning och hjärntumörer, kan tro att samma sak kan hända en undulat? Du visar också i filmen att han inte flyger utan istället flaxar och faller ner på golvet.

Kan tänka mig om det bara hade varit synen så hade han kunnat flyga ändå, om än något förvirrat/flugit in i saker?

Om han inte bara är deppig, men då gäller det att lista ut varför han är det?

Varifrån kommer han och hur såg det ut där, kan han ha burit med sig någon sjukdom därifrån?

Tycker inte Sweelin varit elak, själv skulle jag blivit mycket chockad och ledsen om jag t.ex. gjort en tråd om min ev. sjuka undulat, och folk har svarat att det verkar helt normalt för att vara snälla, och sedan funnit undulaten någon dag senare i värre skick eller i värsta fall död.

Dock inte för att det behöver vara så, men så att man är beredd på att undulaten då kanske inte lever i de 15 åren det skrivs om att de kan leva.

Hoppas att det går bra för din undulat, att det inte är något farligt.

Robeloto
2009-02-21 20:04
1

Nej, jag tycker absolut inte Sweelin var elak. Men var kanske lite för ärlig med vad hon trodde. Inget kul om man ska oroa sig i onödan. Behöver heller inte använda ord som "död" mer än en gång. Det skulle jag aldrig skriva eller säga till någon som har ett djur som inte mår bra. Det är ju bra att man är ärlig och inte ljuger för att vara "snäll". Men det går linda in saker så det inte slår lika hårt. Jag är iaf fullt beredd på att det värsta kan hända. Eller fullt beredd kanske man aldrig är när det gäller sånt här.

Han är en gosig undulat och faller alltid i trans om man kliar honom på huvudet. Det är fullt normalt. Jag har ringt veterinären nu och den sa att det var nog inget allvarligt men att jag ändå skulle komma in på måndag med fågeln. Han flög en rejäl bit idag så han kan flyga om han vill, men jag är 99% säker på att han ser dåligt med ett öga och det tycker jag är rätt allvarligt om nu det problemet skulle kvarstå.

Tack för alla svar.

Sweelin
2009-02-21 22:59
0

#7 #8

Idag då det är en annan dag så ser jag hur otrevlig jag var! :o
Annars brukar jag faktiskt vara rätt uppmuntrandeSkäms

Jag får be så mycket om ursäkt efter otrevligt bemötande men jag hade lite surig dag tror jag… Men ändå!

Lycka till med lilla Knutte och han kryar nog på sej snart! :)

Mvh Elin

Robeloto
2009-02-24 19:14
0

Tack Elin, det är lugnt. Du hade ju iaf mer rätt än vad jag hade. Jag tog lite för givet att han var mer frisk än vad han egentligen var eftersom han åt och drack och såg relativt frisk ut.

det var iaf ett väldigt sällsynt fel, särskilt för så unga undulater. Han hade en nervskada och han skulle bara bli sämre och sämre. SÅ istället för att låta honom lida tog vi bort honom idag. Man är så full av sorg nu. Han var världens gosigaste och man hade en vän man kunde prata med varje dag. Så nu vet man inte riktigt vad man ska göra. Ska man vänta ett litet tag och skaffa sig en ny? jag vill inte vara ensam igen…..jag väntade 2 år sist jag köpte en ny och de 2 åren var riktigt ensamma och tråkiga. suck…. :( Han fick en spruta, kraxa till lite. sen somna han in i min hand nästan direkt. Han har det bra där han är nu iaf, men jag kommer aldrig sluta sakna honom. min lilla älskling :(

Sweelin
2009-02-24 19:50
0

#10 Åh, beklagar verkligen!Gråter Jag vet precis hur det känns!

När min lilla ängel dog så ville jag slute - bara sluta med fåglar… Men jag hade ju en kvar som jag tänkte på.

Samma dag åkte jag och hämtade min mammas kompis undulater som skulle omplaceras, och jag är glad att jag gjorde det eftersom jag verkligen älskar fåglar och vill fortsätta med dem!

Det var mycket tårar och besvikelse!

Visst var det mycket 'där ska egentligen Miko sitta nu' och 'jag kommer ALDRIG älska en undulat lika mycket som henne'

Men jag tänkte mer på min stackars lilla undulat som blev kvar, eftersom hon plötsligt bara var borta och dom hande nyss blivit ett par, annars hade hon alltid varit bossig och bestämt över de kompisar hon har haft…

Nu har du ju inte en till undulat i buren, men ett förslag från mej är att åka köpa två nya små vänner som behöver nya hem :)
Du skriver ju att de var de tommaste åren utan undulat, men det blir ju inte lika tomt med nya små vänner? :)

Ingen undulat kan ersätta den andre, men visst kan man bli lika kär i dem! Någon liten stackare som sitter där ensam…

Jag tycker du ska pröva med en ny undulat, även om det är tungt :)
Varför utsätta sej för denna depression igen? När du kan bygga upp en ny vänskap!

Lycka till!

Mvh Elin

Hopi
2009-02-24 21:47
0

Åh vad tråkigt…Gråter Vad synd om lille Knutte och dig oxå.. Han var såå vacker!!

Självklart ska du skaffa nya undisar så snart som du får tag på ett par som känns rätt!! Lycka till!!!!

Kram!