Undulater iFokus

Undulater

Etikettövrigt
Läst 4003 ggr
Tavar
2009-02-01 20:49
0

DNA-test?

Hej!

Har en undulat som är albino och undrar därför hur mycket det kan kosta att DNA-testa den för att se könet. Har frågat runt en del och många jag frågat har varit tveksamma om albino-undulater kan utväckla en blå vaxhud. Vill gärna veta det då jag redan har en undulat som jag vet är hane och har funderat på att skaffa två till, är det så att albinon är hona fundera jag på ett till par, annars två honor.

Någon som vet något?

Tack för hjälpen! // Nina

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Sweelin
2009-02-01 21:08
0

Annars går det bra att skicka in en bild, så att vi kan se vaxhuden? :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Tavar
2009-02-01 21:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är då lilla Siroi :P

Sweelin
2009-02-01 21:48
0

Är h*n vit runt näsborren, eller blå? kolla noga

Tavar
2009-02-02 09:01
0

Ner mot näbben är h*n lätt blåbege men precis vid näsborrsöppningarna vit… Det blåa är i färgen ganska likt ett gammalt blåmärke.

Sweelin
2009-02-02 22:16
0

Jag är inte 100, men det kan vara en hona ;)

Tavar
2009-02-03 01:08
0

Vi får se hur h*n reagerar på om jag skaffar två honor :P det borde nog ge svar på frågan

dennisa
2009-02-03 17:09
0

Jag är 90% säker på att det är hane p.g.a. att fågeln har blå vaxhud om jag ska bedöma bilden :)

Jag bifogar en bild på en av mina undulater så får du se om det är något liknande, fågeln på bilden är en hane

Tavar
2009-02-03 19:30
0

#7 Det är lite likt men min är mycket mer vit, är bara som en liten blå rand ner mot näbben.

Sweelin
2009-02-03 19:46
0

Jag tror fortfarande att det är en hona. Honor som inte är i parningskondition är oftast ljusblå om sin näbb.

Detta är en hona med en ljusblå fläck i mitten av vaxhuden

Tavar
2009-02-03 19:51
0

#9 Det där är mycket mera likt :) fast är det i perioder som den är blå eller är det tills de är gamla nog att börja lägga ägg? H*n är ca 2 år nu.

Sweelin
2009-02-03 20:22
0

#9 Undulaten blir könsmogen vid ungefär 4-6 månaders ålder, men jag tycker att man ska vänta tills dem är 1 år :)

Jag vet inte när dom skiftar, men det är liksom en häckningscykel

Men jag är lite osäker på din undulat, eftersom det är en albino. Men fråga på undulatportalen, undulatsidorna osv också, så att du kan vara riktigt säker :)

Min hona var blå tills hon fick en hane, och hon hade alltid varit ljusblå :)

Tavar
2009-02-03 20:34
0

Funderade på om det kunde vara något sådant men h*n har bott med min hanfågel sen jag köpte honom/henne. Kan det vara så att den inte ser min hanfågel som en partner och därför fortfarande är blå? H*n var ganska ung när jag köpte den, vet inte hur ung dock men man såg på kroppen att den inte var färdigvuxen.

H*n är fortfarande ganska mycket mindre än min hanfågel men det kanske inte har med könet att göra om de blir större eller mindre?

Sweelin
2009-02-03 20:41
0

#12 Jag har ingen aning. Mina två klickade aldrig, och min hane var ungefär 3 år äldre :) Men min hona var också rätt ung, och lite mindre, hon var kanske 10 månader då jag var tvungen att ta bort honom. Så, ung var hon inte :)

Men sedan då jag köpte en ny hane till honom så var dett ett jäkla liv från början, vem av dem som skulle bestämma. Men dom blev kära och hon var mycket större en Günter. Men han är rätt liten i kroppen så jag tror det är beroende på undulat, precis som oss människor.

Ibland är killarna större en oss, eller mindre

Hopi
2009-02-03 20:49
0

Har för mig att det kostar ca 1000 kr att DNA-testa en fågel, men det är säkert dyrare idag..

Har du tänkt att avla eller? Annars spelar det ju ingen roll vad h*n har för kön. Tungan ute

[Grabbarna-A]
2009-02-03 20:57
0

Det är jättesvårt att se på en albino om det är en tjej eller kille. Några jag känner har en och dom vet fortfarande inte vad den har för kön och den är nog 4-5 år nu. Men dom garderade sig och köpte en till av varje kön…Flört

Sweelin
2009-02-03 21:01
0

Om du nu ska ha en seriös aveluppfödning, så kan du kanske göra ett DNA-test, men om det är bara liksom "en kul grej" så kan du vänta lite och fråga mera på flera sidor och läsa på internet, så att du tillslut kanske får det exakta könet :)

Tavar
2009-02-03 21:03
0

#14 Största anledningen är för att jag funderat på att skaffa två till, och vet inte hur de skulle fungera om det råkade bli tre hanar och en hona (funderade på att köpa ett par) så funderade på att köpa två honor om han nu är en hane.

#15 Jo, har märkt att det verkar svårt att ta reda på :P men kanske får reda på det någon dag :)

Hopi
2009-02-04 23:29
0

Det spelar ingen roll om det är 3 hanar + 1 hona eller tvärsom! ;)

Tavar
2009-02-04 23:43
0

#18 Kanske inte, vet inte om undulater är så att de börjar bråka om vem som ska få vara med honan.

Hopi
2009-02-04 23:48
0

Nej det brukar inte vara några problem! Jag har haft en massa olika blandningar på könen i mina flockar, har aldrig haft problem. Sist var det 2 honor o 1 hane. Han pussade på dom båda, så alla var nöjda! Tungan ute

Tavar
2009-02-04 23:54
0

Okey :) ska hålla ögonen öppna efter ett par fåglar som jag kan gilla då!