Orolig för min...
…kompis undulat.
Den bor ensam i en liten bur, förut hade den en kompis men den bröt nacken så dom la honom i en glassburk och slängde honom i soptunnan (!). Jag var på djurmässan förut och var i undulat ståndet och tittade. Där hade dom ställt upp en bur i minsta godkända storlek och då är min kompis bur på tok för liten. Vad kan den va, ca 50 längd,25 bred och 50 hög ungefär. Fågeln har plast pinnar att sitta på och en spegel. Två matskålar, en med någon fröblandning från zoo affären och en med vatten (som typ alltid är tom), inget mer. Fågeln blir skäckslagen om man kommer nära buren så dom lägger ett skynke över buren så den ska lugna ner sej. Jag tog ett informations blad från undulat ståndet på djurmässan och min kompis gör inget rätt anser jag!
Vad kan JAG göra för att denna fågel ska få det bättre. Har försökt prata med henne men hon säger att allt är bra med den.
Mvh/sophie
ps. Är i desperat behov av hjälp!
Oj, stackaren!
Jag skulle ge henne massor av informtaion, och nästan bankat in det i huvudet på henne! :P
Jag skulle också erbjuda henne att ta hand om fågel, och säga att det var synd om den. Skulle nästan börja kalla henne djurplågare faktiskt.
Det är svårt att göra nått åt saken när det inte är ens egen liksom. Om du är där någon gång kan du ju ge fågeln vatten och mat, coh säga "jag vill iaf inte se den här fågeln dö av törst eller svält". Kanske lite taskigt och påhoppande, men jag skulle aldrig låta min kompis behandla ett djur så. Jag brukar själv kommentera min kompis kanin, typ "ojj, han har inget hö, dags att ge lite kanske? Kaniner ska alltid ha hö!" och du brukar han få det ibland.
Men man är nästan lite hjälplös i sånna situationer.
Det känns jätte jobbigt. Jag har ju försökt säga till henne men inget händer. Och jag börjar bli ännu oroligare nu eftersom hon även skaffat två guldhamstrar! Åhh.. jag blir så frustrerad att hon inte fattar! Försökte ge henne informationsbladet jag tog på djurmässan men det ville hon inte ha och jag påpekade en massa saker som stod i det för henne men hon sa bara att fågeln hade det bra. När hon reser bort har jag erbjudit mej att ta hand om den så jag får väl se hur det blir…
Jag frågade henne igår varför buren var så smutsig och då svarade hon att hon inte orkade städa den. (!!!!!!)
Sådant är alltid svårt. Hänvisa till lagen och dess krav på hur man ska hålla fåglar, där finns tydliga mått på hur små burarna minst får bara för varje fågel. Info finner du på jordbruksverkets hemsida, eller i en artikel inne på papegojor.ifokus (L80 en lathund). Där har du länken till hela lagen bla.
Det går att anmäla sådana fall till djurskyddsinspektörer, och man kan vara anonym i sin anmälan med. Det kanske du inte vill göra mot en vän, men säg att man får böter om man inte uppfyller lagen om en inspektion görs, och de ger sig inte förän man åtgärdat felet heller.
Paulina
Kan hålla med om att anmäla sin kompis kanske inte är det första man vill göra, men samtidigt så är det ju för djurets bästa!
Ta till med hårdhanskarna och säg att det finns lag om sånt och att man kan bli anmäld. Usch, stackars djur!
Jag känner igen detta, dessa små oskyldiga varelser :(
Min föredetta kompis har en undulat som sitter ensam i sin bur dag och natt, i ett kallt rum och en elak matte.
Som tur är så fick jag henne att ta in färska rena pinnar till buren, eftersom hon annars bara har plast… Då vi hade varit borta i tre dagar ungefär så hade fågeln inget vatten kvar, bara bajs i det och aldrig har hon fått tillgång till badkar, fast att hon fick ett nytt av mej…
När hon ska ta ut henne så är hon riktigt elak mot denna lilla tjej, hon brukar ta henne i stjärtfjädrarna (de långa längs bak) och hänga henne !! Jag sa alltid hysteriskt
- SLUTA, DU GÖR JU ILLA HENNE!! Och då fick jag alltid till svar:
- Nejdå, hon är van vid det här…. Men som tur är så satt hon ner henne varje gång jag sa till……………. Men ändå!!
Ibland så brukar ju undulater som inte är flygvan, ta stöd av näbben för att balansera t.ex på en arm eller nått… och då fick alltid denna lilla undulat en putt/knäpp på näbben eller hängandes i stjärtfjädrarna…. Eftersom hon "bet" henne..
Jag är inte kompism ed henne nu, eftersom jag tycker att hon är riktigt dum i huvudet (ursäkta ordval) Jag har inte träffat henne sedan på sommarlovet så jag vet ingenting om undulaten idag :(
Blev lite långt :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#5 Men guuud! Usch, får ont i hjärtat av att höra sånt där :(
#5 Stackars lilla fågel, även mitt hjärta smärtar när jag hör sådant. Vissa ska bara inte få ha djur! Synd att djurförbud utdelas så sällan, i mitt tycke borde fler ha det..
Paulina
#6 #7
Ja, jag vågar ju inte heller göra något, vågar inte bråka med deras familj (gangsters) och jag har känt dem hela mitt liv….
Anmäl de om inte annat…
#9 Vågar tyvärr inte, mamma min skulle absolut inte tillåta det ens… Det sista vi vill är att bråka med dem… Jag har ju som sagt inte träffat undulaten sedan sommarlovet, så jag vet ingenting om den idag
Inte för att du behöver/måste göra det, men tänkte att det kan vara info som andra kan ha behov av någon gång..
När man anmäler så kan man vara anonym. Men uppger man sitt namn, ex när man presenterar sig så kan man inte sedan säga att man vill vara anonym, för en djurskyddsinspektör är tvungen att anteckna det ifall det uppges. (Om man inte får tar på en som låtsas som om den inte hörde då förstås)
Dock så tas en anmälan lite allvarligare/seriösare om den som anmäler inte är anonym. Alla anmälningar är offentliga handlingar, om inget speciellt gör att de sekretessbeläggs, och kan därför ses av vem som hellst.
Paulina

Tyvärr är det ju massor av undulater och andra djur som har det hemskt! Som folk tröttnat på, så dom knappt får mat eller vatten.. Det är sååå himla tragiskt! Dom stackars djuren har ju inte valt det.. snyft-snyft.. Dom har det heller inte alltid bra på djuraffärer heller.. urs o fy!
Jag har övervägt lite på att anmäla henne anonymt… men ska se till att hon fattar att fågeln inte har det bra först.
En av mina undulater hittade jag ute på parkeringen en vinter för några år sen. Han satt och frös under en bil, och hans kompis satt kvar i buren inne i soprummet! Det var (var jag misstänker) mina grannar som slängt ut de, då jag hittade massa frön utanför våran bort och jag hade sett tidigare att de haft två undulater.
Hyresvärden tog den ena och jag tog den på parkeringen.
Men bara en sådan grejj är ju helt sjukt oförståerligt. Hur f*n kan man slänga ut ett par hjälplösa djur på gatan, eller i det här fallet soprummet?! Jag är glad att jag hittade honom. Han mår bra idag och är bästis med min andra undulat! :D

Fy sjutton va många idiotiska människor det finns, man skäms ju att tillhöra människosläktet när man läser sådant här