Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1698 ggr
ankan35
0

Min Fenix

Hej! Jag har varit undulat'gare i 17 dagar och har en ståtlig herre vid namn Fenix hemma. Han har acklimateiserat sig ganska bra ttcker jag och äter bra och sjunger och tjattrar ibland (särskilt när jag gåt ur rumnet…). Jag har med fullt sjå försökt få honom handtamn, jag har försökt med hirskol v och visst förs det mesta kommer han fram och äter och nu har han även börjat sätta ena klon på fingret. Men hur gör jag nu!!? Hur ska han ta steget upp på handen? Nu verkar han ha regredierat lite och nästan blivit lite rädd för handen, men nu ikväll åt han på den om än inte så länge. Mitt problem är att han har börjat få spatt o buren, han flaxar fram och tillbaka, kraxar och är helt tokig. Jag vet itne vad som är fel, men jag tror jhan behöver röra ´på sig. Problemete är att jagh inte får in honom i buren s3en eftersom han inte är handtam!??? Det kommer sluta i en katastrf att frösöka få tag i honom. All littertur säger att man ska vänta tills han är handtam….. Men Det verkar inte som det :(

Nikka
0

När det gäller att få honom handtam så är allt jag kan säga; Ta det lugnt! Du måste ha tålamod, det kan behövas lång tid innan han kliver upp i handen. Fortsätt som du gör och gör inga hastiga rörelser eller gå för fort fram, det kan leda till att han blir rädd för handen och ni är tillbaka på steg ett. Så låt han ta den tid han behöver. Tålamod, tålamod, tålamod! :)

När fåglar flaxar i buren betyder det oftast att de vill ha utrymme och vill röra på sig. Oavsett om han inte är handtam så släpp ut honom. Antingen går han in själv när han tröttnat, eller så kan man alltid kasta en filt eller liknande och fånga honom när han ska gå in.