Tam
Hej hur får man en eller rättare sagt två undelater i samma bur att bli tama? Jag har läst att man ska sträcka in handen med typ hirch kolvar i handen och att dom får komma och ta men jag har försökt med frön men det funkar inte. iförsej har jag bara varit hos min kompis 1 gång och gort det och hennes farmor som dom bor hos verkar inte bry sej men när jag är där så försöker jag.
Det är bra att du försöker :)
Det går lättare med hirskolvar eftersom et är som godis för dem, frön är ju liksom 'mat' :)
Det tar ett tag att få dem tama, men det är bara att hålla ut! :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Sitt och prata med dom, håll in handen och om det är ok så bjud på gottis. Ju mer man är med dom och pratar med dom desto tamare blir dom.
En av dom kanske är räddare än den andra men ävwen den kommer att lära sig när den ser att du inte är så farlig :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det tar tid innan de ens vågar närma sig handen, det är inte så att de kommer fram så fort du stoppar in godis, om de är otama. Det tar tid och det krävs tålamod.
Jag ska fråga om vi kan gå till hennes farmor på sönda eventuellt på lördag men jag tror inte dsom har några hirch kolvar :/ men finns det något annat jag ska ge grönsaker. jag kan lägga i lite och ha på radion det gillar dom hehe och sen in med handen men gott i och så får jag sitta och säja hej och så kan jag lägga i lite mat? vad tror ni jag tror det funkar :D
#4 En fin tanke av dej tycker jag :) Bara man försöker så kan det nog gå :)
#5 ja jag ska gå ner till djuraffären imorron och kolla om dom har hirch kolvar och så ska jag köpa en förpackning till dom, jag tycker synd om dom, dom får inte flyga fritt och dom blir livrädda om man bara nuddar buren.
Vi släppte iallafall ut våra några gånger i veckan och det blev jobbigt att få in dom. dom satt uppe på gardinstången i köket och åt eller gnagde på tapeten. dom fick hirch kolvar flera gånger i veckan och så.
#6 Ja, det är synd att folk inte låter sina burfåglar flyga, eftersom dte är därför dom har vingar.
Men köp Hirskolvar till dem du :)
#7 Hur länge hade ni dom undulaterna då? :)
#8 vi hade kulan och tussen några år tills 2005 för då fick vi våran hund märta så ca 3-5 år tror jag. Vi fick kulan av våran farfar och sen ville vi ha ungar och då köpte vi tussen men det var en hon så det bvlev inget förutom ca 4 obefruktade ägg och 2005 lite efter att vi fått märta så dog tussen och vi gav kulan till mammas jobbarkompis för vi höll ju bara på med märta. jag mistänker nu att hon har fått ungar för dom hade köpt plast ägg och det var väll lite konstigt.
#9 Jaha okej :) Dom kanske köper plastägg för att hon inte ska lägga obefrukatde ägg? Jag vet inte riktigt men det kanske är så :)
#10 ja karnske det jag minns inte om dom var öppnade men aja
#11 okej
vet någon nått mer som brukar vara bra hur gör ni jag kan fråga om jag får vakta dom någon gång och då kan jag hålla på att göra dom tama
När jag gjorde min fågel handtam så tog jag först bort matskålarna ett tag, så han skulle bli lite hungrig, därefter lade jag massa frön i handen och stoppade in den i buren. Självklart hoppade han inte upp direkt utan på handen utan jag väntade så pass länge (dvs. dar/veckor) på att han skulle acceptera min hand och inte bli rädd för den. Efter ett tag så hoppade han faktiskt upp på min hand och började äta från den, och så höll jag på ett tag tills han var helt säker på min hand. Efter ytterligare en tid så kunde han hoppa upp på fingret när jag sträckte fram det, men det tog ju som sagt tid! Så jag kan ju säga direkt att det tar inte bara några dagar att få de tama, utan det kan ta flera månader.
Man måste tänka på att inte ha för bråttom heller.
#14 okej tack det lär bli väldigt svårt hon får göra det också
Om man bara har maten och vatten i buren så går alla fåglar in för att äta tids nog.
Fåglar måste få komma ut varje dag i flera timmar.
jag vet men det är en gammal tant som har dom och hon orkar inte fånga in dom.

tycker det är jättebra att du lägger tid och energi på dem! Tyvärr skaffar många äldre fåglar och låter dem sitta i bur hela tiden för att de inte riktigt förstår hur de ska skötas. Många äldres syn på husdjurshållning är väldigt annorlunda mot våran.
Om ditt jobb sen börjar ge resultat så kanske damen blir sporrad till att lägga lite energi på det hon också?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
mm jag ska göra det på måndag lite jag har inte hunnit hon var borta när jag skulle komma över.
Min undulat är jätte tam!
Jag kan hålla henne på handen utan problem, hon brukar flyga till mig när jag ropar "Lolo, kom hit älskling!" då flyger hon och landar!
jag pratade med henne när jag fick henne =)
Och sen så tog jag en hirskolv och stoppa in handen.
Och sen när hon ställde sig på min hand så tog jag ut handen och pussa henne, sen så blev hon van och nu är hon hur tam som helst!
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
okej men hon dom sonm har undalaterna har haft dom länge men idag ska vi gå jag har köpt hirchkolvar och när hon kommer så kommer vi gå och försöka få dom tama jag har inte hunnit
igår gick jag dit toh en kolv och satte in handen i ca 10 min först var dom vettskrämda men sen satt dom dig i ett hörn av buren sen blev dom rädda ibland och sen så flög dom och satte sig någon annan stans. jag hängde upp 2 st hirch kolvar.
sen så undrade grannen när dom förut hade en holk kollade killen ludde in holken men jag isste inte men det kan ju vara 2 tjejer men dom matar varann svar?