Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 2809 ggr
Totte-
0

Lite frågor :)

Hejsan, jag har alltid i hela mitt liv älskat fåglar!:D Jag har varit nära att skaffa undulat en gång men mina föräldrar kom på att dom skräpar ner med fjädrar och bajs…:/ Gör dom värkligen det så mycket att man måste städa varge dag? Det värkar inte som att det kan vara några problem att städa buren om man har en sån där låda i bottnen som man skjuter ut..? Är det lätt att få dom handtama? OM jag nu kommer få skaffa fågel.. Då kommer jag att köpa från en uppfödare eller en privatpersion.

dennisa
0

Hej

De kommer att tappa fjädrar men det är inte jätte mycket! Undulater har ruggnings perioder några gånger per år då de får en ny fjäderdräkt då kan det komma rätt så mycket fjädrar.

Och det är klart att de bajsar men så länge du håller de inne i buren så är det ingen risk att de bajsar utanför buren, utan problemet är om du släpper ut dem något som man ska göra varje dag så de kan få sträcka på sina vingar.

Att få undulater handtama kan vara svårt man behöver jätte mycket tålamod!!!T.ex. jag har haft mina i 2 månader med de är fortfarande inte handtama.

Och om du nu ska skaffa dig en undulat skaffa 2 st. Undulater kan bli sällskapssjuka vilket kan få dem att skada sig själva!2 undulater har alltid roligare än en ensam Skrattande

Hoppas mina tips hjälpte dig, lycka till! Glad

Sweelin
0

Jag kan säga så här: Ja, det är mycket städning, dom skräpar ner mycket. Men det gör väl alla djur?

Jag rekomenderar att städa varje dag, även om dom sitter i buren.
Om man låter dem vara ute så blir dte ju dubbelt så skitigt, och bajsar gör dom mycket om bajset torkar fast på golvet så man måste ta en mopp/trasa och göra rent varje dag + damsuga!
Och undulater bör få flyga en stund om dagen!

Buren städas kanske 1-3 ggr i veckan, beroende på hur många undulater man har! Och helst så ska man ha två!

Byta vatten varje dag, vara med dem. Lära dem och kanske tämja dem?

Bästa är ju om man köper från uppfödare, så får man en så mycket friskare undulatunge!

Undulater kostar också ;)

Dom ska ha bur, fröblandningar är rätt dyra. Leksaker kostar 50 kr/st och man ska ha rätt mycket sånt tycker jag ;)

matskålar, vattenskålar, badkar, kalksten, hirskolvar, stänger, ge dem frukt och grön, och många sittpinnar!

Veterinär kostnader är riktigt dyra och undulater blir ganska lätt sjuka!

Så som jag skriver nu så kanske det låter jobbigt, men det är värt det! Men man måste känna sej själv, och veta att man inte tröttnar. För de här små varelserna ska man ha ett bra tag!

Dom kräver tid och kärlek. är du berädd att ge dem allt detta? :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Totte-
0

Ojj det va mycke å tänka på:P Det kändes som att ni målade upp en mur full med grejjer som jag inte trodde skulle vara så jobbigt x) Jag har två hamstrar och två akvarium… det är jobbigt:P Men jag kanske skaffar undulat när jag flyttar hemmifrån eller nåt:P

Sweelin
0

#3 Nej, man tror oftast att det bara är att köpa en bur, undulat en pinne och mat - och sen så har man en tam undulat! :D

Men det är ganska bra om man får all denna information före innan man ska skaffa ett djur :)

Haha, men det var inte meningen att "skrämma" dej! :P
Jag har haft en hamster, kanin, katter, fiskar och en hund och mitt favoritdjur är nog den lilla undulaten :) En sån underbar känsla när man ligger där och gosar med en liten kompis på bröstet, och när ens fjäderfän sitter på nacken under håret och burrar upp sej, och ligger där och myser - det är en sån underbar känsla!

Eller när dom kvittar så glatt till varandra i lite klingande ton, det är faktiskt ett mysigt och trivsamt läte :) Fast ibland är dom lite mer högljudda!Flört

Och ännu en underbar känsla är när man har skaffat en undulat och den för första gången hoppar upp på ditt finger, man blir så glad över en sådan "småsak"! Som inte "fågel-hatarna" kan förstå riktigtFlört

Nikka
1

Oj, det var mycket bra svar du fick här, är bra att jag har er medlemmar som kan svara så bra när jag inte hinner ;)

Angående handtamheten, jag hade en undulat från början och han blev väll handtam inom ett år, han är 7 nu… men har två nu och den andra är ej handtam… men han gör framsteg för han blir lugnare när han ser att min handtama undulat inte är rädd för händer.
Men som sagt, det krävs otroligt mycket tålamod, nästan så mytcket att man vill ge upp… men om du låter det ta tid så kommer det nog.

Totte-
0

Okej. Det värkar som det tar lång tid innan dom blir tam.. Är det annorlunda om man köper en undulat från en uppfödare som har hållt på med undulaten/undulaterna?

Nikka
0

Det tar olika tid för olika undulater, och det beror juockså på hur mycket tid man lägger ner.
Det kan vara en fördel ja att köpa från uppfödare som tidigare hanterat fåglarna. På så vis är de ju vana med händer och framförallt närkontakt med människor. En fågel från djuraffär har ju i stort sätt aldrig varit i kontakt med människor på det sättet, utan kanske till och med varit med om något hemskt som gör det svårt för den att lita på människor.

Sweelin
0

#6 Som Nikka skriver så är det en stor fördel att köpa från en uppfödare, man vet hur deras omgivning har varit, på ett ungefär hur dom vuxit upp, mindre risker för sjukdommar, billigare på vissa ställen och då får man ändå en mycket "bättre" undulat!

Dom som skickat sina undulater till en djuraffär är oftast inte seriösa eller att det är något "fel" med dem. Och vill man vara på den säkra sidan så ska man köpa från en uppfödare :)

[Grabbarna-A]
0

Jag måste få försvara djuraffärerna lite faktiskt. Det finns faktiskt bra djuraffärer, iallafall här i Sthlm. Min första är född i en djurpark men dom andra två av kommer från två olika djuraffärer. Båda dom affärerna har fina välmående fåglar samt bra burar. Den ena vet jag sammarbetar med olika uppfödare för att köpa in undulater av bra kvalitet.

Nikka
0

#9 Självklart finns det bra fåglar i djuraffärer. Tycker själv inte att det är fel att köpa från djuraffär, då djuren får ett bättre hem oftast och det är ju bra :) Men privatköpta fåglar är ju oftast mer hanterade och kanske vanare med människor och dess händer.

Sweelin
0

#9 Jasså? Dom här uppe är inte direkt å fina och rena, Mikos fjädrar var tuggade och plockade och i buren var det skit överallt! Men en liten affär här i centrum har dom undulater och där har dom rätt rent och fint ;)

MoaL
0

Tar det så lång tid med tamheten? Min mamma hade flera undulater när hon var yngre, och hennes blev handtama på en gång. (Hon köpte från privat uppfödare.)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sweelin
0

#12 beror på undulat och hur mycket tid man lägger ner åå träningen ;) Olika för olika!