Undulater iFokus

Undulater

Etikettövrigt
Läst 1809 ggr
Nikka
0

Una problema!

Jag har ju som sagt två undulater, varav en är handtam. Den otama är dessutom vingklippt. Min handtama fågel får komma ut och flyga varje dag, medans den otama får sitta i buren pga. att han är vingklippt och jätterädd för händer och människor.

Men jag har funderat på att släppa ut han åtminstone på sänge och låta han springa omkring där.. men är rädd att han får panik, försöker flyga iväg och sen skadar sig.
Kan de flyga till en viss del även om de är vingklippta? Han har vart vingkippt i fler än tre år nu (ej vi som vingklippte honom, han är upphittad). Har hört att fjädrarna växer ut igen, mend det kanske de inte gör?

Vet inte om jag vågar släppa ut han, men samtidigt känns det taskigt att jämt låta han sitta inne. Han har suttit inne i buren i tre år snart… :/

Allamej
0

Ha en fjärilshov redo om han sticker eller får panik och låt den lille springa runt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Aviendha
0

Nu var det länge sedan jag hade med undulater att göra, men har ju nymfparakiter så jag tänkte ta mig friheten att skriva lite tankar som jag har ;)

När de ruggar så får de ju nya fjädrar, de gamla slits ju och måste bytas ut såsmåningom.

När mina nymfar ruggar så är de rätt kassa på att flyga. Börjar de uppifrån burtaket så kommer de några meter innan de hamnar på golvet, de dalar sakta men säkert, men de har inte skadat sig av det, även om de blir lite skraja av upplevelsen när de är vana att flyga som blixtar i lägenheten.

Den största grejen är nog att eftersom denna fågel inte flygit på 3 år, om jag tolkade dig rätt, så är den nog väldigt ovan, och har antagligen inte lika starka muskler för det som den skulle haft.Jag skulle gissa på att den kan flaxa sig från A till B, om det inte är för långt. Men den lär inte vara duktig på det, det var ju ett tag sen den flög och då kan man vara ovan.

Visst kan den få panik och flyga in i saker, men jag skulle ha låtit buren stå öppen, och hålla dörren stängd, så att inte rummet är så stort, så den kan villa sig ut och bli rädd.

Ex mina vet ju hur rummet de sitter i ser ut, men en gång flög hon ut i vardagsrummet och det var rätt läskigt, för det hade hon inte sett förr. Men det gick bra.

Viktigt är att du täcker för fönstren, det är den stora faran, de upfattar sällan glaset, och det kan sluta illa.

När din fågel är redo kommer den att klättra till luckan och kika, kanske klättra vidare ut på buren, kanske försöka flyga.

Det går ju som du säger att ta ut den och låta den spatsera runt någonstans, inget fel i det, den kan ju vara lite feg av sig. Kan då vara bra att stället den får vara på är inom synhåll från buren, så den har något hemtamt ikring sig, och platsen den då är på har den ju sett från buren tidigare.

Mina är inte handtama för 5 öre, men jag han ta in dem i buren, om de skulle ha förvillat sig och är lite rädda. Då går det att ha dem sittandes på fingret, ävenom jag inte får komma närmare än 10 cm i vanliga fall, och det med väsningar från deras sida ;)

Jag har aldrig haft någon flygolycka, förutom in i fönstret en gång, jag avtäckte det för fort. Man ska blotta fönsterytan succesivt så den lär sig att fönstret är en begränsning av dess yta.

Nu är ju mina erfarenheter och tankar baserade på nymfparakiter som sagt, men kanske kan mitt resonemang hjälpa någonstans. Är någon av annan tanke så var inte rädda för att hojta till! =)

Lycka till!

Aviendha
0

#1 Ja, eller en handduk.

Nikka
0

#2 Nej, precis. Han använder inte ens vingarna i buren, utan han klättrar på gallret när han ska från A till B, medans min icke vingklippta fågel hoppar från A till B. Men visst, får han träna sina vingar så blir det med tiden nog bättre.

Grejjen är att när min handtama och flygkunniga fågel är ute så står luckan alltid öppen, men Elton (som han heter, vingklippt och otam) går aldrig ens i närheten av luckan.
Så det jag skulle få göra är att ta ut han i handen och sätta han i sängen eller nånting. Jag kan ju sätta buren intill med en lucka öppen, men då smiter min handtama fågel ut och han blir jätteförvirrad och rädd när buren inte står där den brukar eftersom han alltid startar och landar på burtaket.
Men man får väll testa lixom, går det åt skogen har man kju åtminstone försökt.

Aviendha
0

#4 Bara du inte är i ett annat rum så tycker jag att det är helt ok. Låt buren stå kvar du. Skulle du inte få in Elton så går det då att bära fram buren, så han kan klättra in.

Ibland "måste" introducera dem för saker de själva inte vågar, så är min Nala, men när hon väl vant sig njuter hon i fulla drag =)

Du kan ju testa lite olika saker som att sätta honom på burtaket, eller på utsidan av buren intill luckan, så han kan ta sig in, men då fattar han vad luckan är till för. Sängen, golvet testa det du känne för. Men har du honom på en högre yta så lägg görna ut något mjukt nedanför, som ett täcke, för han kanske inte fattar och springer över kanten. Det hände en nymf jag hade ;) Sprang rakt ut i luften över sängkanten, men som tur var så var det inte lånt till golvet och där hade han turen att landa på en gossenalle =)