Färgbestämning
Hej
Jag undrar likt många här över mina undulaters färg och teckning.
Ett är vit i grunden på huvud vingar med himmelsblå (turkos) kropp. Svarta ögon gråaktig ljusa fötter.
Tror det är en hona men köptes som hane. Har ringmärkning men jag kan inte se vad det står. Fick inget papper med.
Två är väldigt ljusgul med svagt gråblå ner mot hals och mörka fläckar på ovansida vingar. Har ljusrosa ( laxfärgad) fötter och svarta ögon. Det är en hane vaxhuden är blå.
Bägge är ungfåglar
Hoppas inlägget hamnade rätt
/C
Hej! Den till vänster är en Himmelsblå Spangle Opalin och det är en hona. Den är i häckningskondition. Den har svarta ögon för att den är ung. Det förändras när den blir omrking 8 månader, då kommer det en ljus irisring i ögat.
Den till höger är lite svårare att se. Men den har rosa fötter så den är brokig. Svårt att se färg då bilden är väldigt ljus. Tror (inte 100% säker) att han har inslag av viol och eventuellt kobolt. Har du bild på ryggen? Den har en aning mörkare och mer blå/grå/lila (viol)-ton än den till vänster.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2024-04-12 01:04 av Nilinthil
#1:
Ojdå men inte helt överraskad tyckte mig se ändå att det är en hona. Hon är lugnare än min andra pratar mer kvittrigt :). Annars brukar man säga i bur kan honor va lite mer livliga.
Här kommer bild på min hane. Han "kraxar" mer :) å flyger och söker sig till henne. Japp den blå nyansen är annorlunda och sen resten gulvit men mörka fläckar
#2: Ja, han kan vara violkobolt. Han ser mer lila ut på dem sista bilderna. Jag är dock som sagt lite osäker.. Någon som kan färger lite mer exakt får gärna hjälpa till. :-)
- Redigerat 2024-03-14 01:07 av Nilinthil
#3:
Min hona, hur ser ni att det är häckningstid?
Sedan hur ser man att hon har DF och får irisring?
Är hon ljus eller skuggvinge med?
Kul med hanen också tycker han är så vacker
#4: Hennes vaxhud är brun.
DF? Du kommer märka att hennes ögon får en irising om det kommer in ljus i ögat på henne, då det kommer att finnas en vit ring.
Inte vad jag kan se. Ser endast Opalin och Spangle.
- Redigerat 2024-03-14 21:47 av Nilinthil
Frågar för jag läst att bara dubbelfaktor får irisring. Då undrade jag hur det syns att hon har DF
Tack så mycket för svar
#6: Jaha, funderade mest på varifrån du fick DF. 😜 Det där stämmer inte. Av vad jag kan komma på just nu så är det bara Danskbrokiga undulater som inte får irisringen i ögat. Resten av mutationerna får det. Undantaget kan vara Inos, då ögonen är röda. Det kan finnas andra undantag.
För övrigt så tror jag att hanen är Opalin, återigen inte säker. Svårt att se på brokiga för min del.
- Redigerat 2024-04-12 01:05 av Nilinthil
#7: tack
Såhär långt är mina
En himmelsblå sprangel opalin
Och
En danskbrokig kobolt viol opalin
Inga fler har svarat eller tyckt något i frågan så tackar för svar
Nu undrar jag om vaxhud på hona ändras efter ev häckningstid?
Min hona har nu väldigt ljusblåaktig vaxhud, för några veckor sen var den ju mer åt beige.
Ingen vet något om var jag kan få reda på om ringmärkningen? Alltså vart registreras det någonstans :) om det gör det
#8: När honan lämnar sin häckningskondition så återgår vaxhuden till ljusblå med lite vitt eller beige.
Vet du vad det står på ringmärkningen? Kan du eventuellt ta en bild?
#10: Beroende på var undulaten kommer ifrån så kan det stå: årtal när undulaten är född, uppfödarens uppfödarnummer, uppfödarens initialer eller eventuellt någon undulatklubb. Det kan även stå land, men förkortning som det gör på en reg.skylt.
Det är olika beroende på länder och om det är en seriös uppfödare som avlat fram dem.
- Redigerat 2024-04-01 21:43 av Nilinthil
#10: Ett sent svar: Jag såg nu att honan har rosa fötter, hon kan vara isabell. Isabeller får rosa fötter, precis som som brokiga.
- Redigerat 2024-04-12 01:05 av Nilinthil
#12: aha men honans ljus "grårosa" fötter skiljer sig från hanens rosa, som är mer åt laxrosa?
Sedan på foto från igår såg jag att hanen bara på foto fått vitt runt pupill, är det irisring? Så har inte min hona ( än)
Ingen av dom är riktigt svart eller har "ränder" utan är mer mörkgrå varav hane mörkare
Klurigt det här
#13: På bilden ovan (med bara honan på) så ser fötterna laxrosa ut. Även på bilden där dem sitter på mat/vattenskålen. Kanske är ljuset?
Ja, precis det vita är irisringen. Honan kanske är yngre än hanen, men ändå könsmogen.
#14: ok då är hane inte danskbrokig recessiv eftersom han i ljus nu visat irisring?🥴 Det kunde ju ibte dom få.
Då är han viol kobolt opalin
Tack 👍🏻
#15: Jag har nog skrivit fel. Jag menade ju dominantbrokig. Han ser identisk ut, som min hane jag födde upp själv, minus opalin. 😅
#16: 😅 bra
Då vet jag …tackar