Undulater iFokus

Undulater

Läst 56 ggr
Nilinthil
0

Tips på Luftfuktare?

Jag skulle gärna vilja ha tips på luftfuktare för en lagom summa.

Skulle denna fungera? Såklart utan aroma-oljor.

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

Lättanvänd luftfuktare med timer och justerbar belysning som ger ett behagligare inomhusklimat. Ångan produceras med ultraljudsteknik, vilket gör luftfuktaren tyst och energisnål. Ångan kan kompletteras med aroma-oljor för en väldoftande luft.<div style="b
Namiko
0

Jag skulle rekommendera en för en större yta än du behöver och med en större tank. Jag tror iofs inte att du bor så långt norrut som mig, men det går åt 10-12 liter per dygn för mig för att hålla en luftfuktighet på dryga 40% under vintern i ett rum på drygt 20-25 kvm. Min luftfuktare har en tank på 6 liter så den fylls två gånger per dag och jag hade inte stått ut med en mindre.

I år har jag dessutom lagt till med en vattendestillator för att slippa kalkdamm och den var helt klart värd dom extra pengarna. Bättre luftkvalitet för mig och fåglarna och jag slipper ha ett lager av kalk på alla ytor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Nilinthil
0

#1: Jag bor i Stockholm. Rummet är inte så stort, endast 13 kvm men stort nog för undulaterna för att flyga fritt, så tänkte att denna kanske räckte för det syftet. Tänkte dessutom låta den stå på några timmar och sen stänga av den.

Syftet för mig är att ha den på på somrarna endast, då det blir väldigt kavt i deras rum. Vet en som har en liknande i samma storlek men i större yta.

Sindri
0

En luftfuktare gör inte att det blir mindre kvavt.
Det är väldigt bra på vintern när elementen gör luften torr. På sommaren föreslår jag då att du bygger ett nätfönster och sätter in. Det måste ju vara det absolut bästa för fåglarna.
Vad gäller luftfuktare så köp ingen som har ett filter. Jag har en Philips
https://www.philips.se/c-p/HU4813_10/series-2000
med filter och det får jag byta stup i kvarten.
Den bästa jag sett är en Wilfa inköpt för 10 år sedan, men den finns inte längre. Inget filter, inga våta golv.

- Philips Luftfuktare i serie 2000 säkerställer att inomhusluften håller en optimal luftfuktighet (40-60 %). Vid optimal luftfuktighet minskas spridningen av bakterier och virus, det bildas mindre damm och man minskar risken att få torr hud och torra ögon. Med förångningstekniken NanoCloud sprids 99 % färre bakterier* jämfört med ledande ultraljudsluftfuktare. Dessutom förhindras vattenfläckar och vitt damm.
Nilinthil
0

#3: Fast det gör en luftfuktare absolut (iallafall den jag hade då). Jag hade en som jag använde på sommaren men gav bort den till min bror för den verkade tyvärr inte tåla allt damm från fåglarna, på den stod också grader och det vart svalare för dem medan den stod på och det blev inte lika kvavt inomhus. 🙂

Den ovan har inget filter enligt recensioner. Jag kan tyvärr inte bygga ute på huset då min förening inte tycker om det, annars hade jag gjort.

• Redigerat 2023-12-12 19:21 av Nilinthil
Sindri
0

#4: Det kanske var en luftfuktare med luftrenare? Annars blir ju inte luften friskare för att den blir kallare. Jag kan ju tycka att djur mår bäst av frisk luft när den inte är så kall.

Nilinthil
0

#5: Det var en luftfuktare. 😊 Beror väl på hur mycket kallare luften blir, låter ju inte graderna sjunka för mycket såklart.