Undulater iFokus

Undulater

Läst 54 ggr
Mulleobuffa
0

Luftföroreningar

Hej, jag såg precis en video där en man från USA pratade om luftföroreningar som kan vara farligt för fåglar, han nämnde dom vanliga som starka parfymer och doftljus men han pratade även om att steka mat i en teflonpanna och airfryer kunde vara livsfarligt och döda en fågel på plats. Är det någon mer som hört något om detta och vet om det är sant?

Vad ska man använda istället i sådana fall? Jag har nästan alltid fönstret öppet om det är varmt och köksfläkten igång när jag lagar mat men man blir ju orolig att det inte är nog. Jag använder bara grönsåpa när jag städar deras bur för att hålla det så naturligt som möjligt men verkade som att även det kunde vara dödande på plats, inklusive andra städmedel.

Om någon har tips på hur och vad man kan använda istället skulle det vara uppskattat :)

Nilinthil
0

Doftljus, teflon och airfryer är dödligt. Speciellt om fåglarna står i köket. Jag har alltid köksfläkt på det högsta som går när jag lagar mat, oavsett om det är teflon eller inte.

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

• Redigerat 2023-08-12 17:03 av Nilinthil
Mulleobuffa
0

#1: tack! Hade ingen aning om att en airfryer kunde vara farligt! Doftljus använder jag aldrig ändå :)

Nilinthil
0

#2: Dem flesta airfryer idag använder väl non-stick, så jag antar att det är dödligt. Chansar inte. :p

Mulleobuffa
0

#3: ja försökte googla och det verkar som det. Nej onödigt att chansa. Tur att jag upptäckte innan det blev för sent! Tror du det funkar med gjutjärnspanna istället för teflon?

Nilinthil
1

#4: Det hoppas jag, måste köpa ny stekpanna och det blir ju en gjutjärnspanna som säkerhet, finns inte mycket annat att välja bland. :/

Johanna (ägaren av sajten undulater) kanske vet mer om detta med stekpannor.

Mulleobuffa
2

#5: har googlat runt lite o det verkar som att gjutjärn är safe! Och mycket bättre för vår egen hälsa dessutom

Nilinthil
0

#4: För övrigt så ska grönsåpa vara ofarligt vad jag har läst. Jag använder det själv för att städa buren, då den är stor och har många fåglar.

Mulleobuffa
0

#7: skönt! Då kan jag fortsätta använda den

Nilinthil
2

#8: Många andra i fågelgrupper på FB använder det också! :>