Stressade undulater?
Jag har två undulater som är ute ungefär 12 timmar om dagen. De får komma ut ur buren vid 09 och så kommer de in igen vid 21.
Det jag har märkt är att de är nästan som hysteriska på mornarna och långt in på förmiddagen. De flyger som dårar och tjattrar och har sig. Framåt eftermiddagen lugnar de sig lite och fokuserar mer på att leka med alla leksaker än att flyga.
Är detta något stressbeteende eller varför är de så otroligt aktiva på förmiddagarna? De flyger så mycket så att de behöver "vädra vingarna" flera gånger. Sen är det ofta så att en är mer kvittrig och tjattrig än den andra och är väldigt på den andra, sen helt plötsligt byter de och då är det den andra som håller igång.
Det är ett vanligt beteende på morgonen skulle jag säga. Dom kollar in flocken, ropar för att se så alla överlevt natten. Sträcker på vingarna och är allmänt glada, en tjattrande fågel är en glad fågel☺️
Mina har alltid gjort såhär så det är en del av vår morgon helt enkelt, du kan försöka ge dom lite sallad eller någon frukost som håller dom upptagna ett tag om du tycker att det är irriterande.
Så jag skulle inte säga att du behöver vara orolig! ☺️
#1: Tack för ditt svar! Nej, irriterande är det inte utan jag blev bara orolig att de inte mådde helt bra eller var oroliga/stressade över något. Då pustar jag ut. :D
#2: ingen fara! Lugnar dom ner sig efter ett tag skulle jag inte säga att dom är stressade. Jag vill nog påstå att undulater är morgonfåglar, mina har alltid varit som gladast på livet då😆
#3: Ja de lugnar alltid ner sig. Det är samma visa varje dag. De är sjukt aktiva och flyger massor mellan typ 09-11 och sen börjar de lugna sig och äta en stund. Efter det kan de vila en liten stund för att sen dra igång igen till 12-13 kanske. Först då börjar de faktiskt leka och klättra runt bland leksaker istället för att bara fokusera på att vifta på vingarna, haha!
De är är bara 4 månader också så då kanske de är ännu vildare.
Men som sagt, det är samma rutiner precis varje dag så jag fick för mig att de var rädda eller något varje morgon. Men då är det bara energi som måste ut kanske.
#4: ja precis, mina är ca 1,5 år gamla och det är fortfarande samma visa hos oss. När jag jobbar hemifrån har jag tagit för vana att sätta på mig hörlurar när jag släpper ut dom för att kunna fokusera😆 mina är ju lite äldre så de lugnar ner sig efter någon timme o tar en liten förmiddags tupplur o sen är det vanlig lek resten av dagen så dom kommer nog lugna sig lite med åldern. Men morgon ruset är fortfarande igång här hos oss i detta nu 😅
#5: Så skönt att höra! Det lugnade mig verkligen. Man vill ju bara sina dunbollar det allra bästa <3
#6: vad bra! Ja jag är en sån över nojig som alltid tror att något är fel så jag förstår dig😆
Mina gör samma sak, värre nu när det är parningsäsong på G. Men dem lugnar ner sig efteråt, kanske låter värre med 12 undulater än 2 men det brukar lugna ner sig efter dem flaxat omkring i rummet ett tag och busat.
Sen går dem och äter/dricker, sitter och små tjattrar på varsin gren eller bredvid varandra. Dem lite yngre går och busar med leksakerna eller varandra.
Jag skulle påstå att det är normalt, kanske lite 'värre' nu när det är varmt och fuktigt och honorna blir mer och mer villiga att dansa med sin nyfunna partner. 😅
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2023-06-19 14:45 av Nilinthil
undulater är mest aktiva på morgonen och fm,samt beh sträcka på sina vingar och "flaxa" ,när d lever som burfåglar.
Är dom av samma kön dina undulater?
Dom kanske beh komma in i buren ngt tidigare på kvällen för att varva ner som alla gör.