Nätdörr inomhus
Mina undulater har alltid flugit fritt, men har nu ett gäng på 11 (några ungar som söker nya hem) och det blir svårt att hålla reda på alla. Dom flyger runt i mitt sovrum med dörren stängd när jag är där inne. Jag tänker att jag en dag kanske glömmer bort (lätt hänt att man inte tänker sig för och öppnar dörren) att dom är ute och jag råkar öppna dörren vilket inte får hända då jag har hund hemma.
Så jag behöver tips vilket nät man ska använda sig av för att göra en nätdörr inomhus samt vilket material? Är något speciellt man ska tänka på när man sätter ihop en? Något medel man ska akta sig för?
På en annan sida gav vissa mig idén att sätta rullgardin och kompost galler, men detta fungerar inte då min stora hund är expert på att få upp dessa galler.
Länka gärna.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
Köp insektsnät man sätter i dörröppningar och som sitter fast med kardborrband i dörrkarmen. De öppnas med kardborrelås i mitten.
Det finns dålig och bra kvalitet så välj rätt. De dåliga är svårare att sätta upp, faller lättare ner och tätar inte lika bra.
Näten säljs ofta i vitt eller svart och är inte särskilt dyra.
#1: Detta har vi för balkongen, tyvärr fungerar det inte heller då återigen, min stora hund gärna drar sönder sånt när han vill gå in och ut och blir uppspelt.
Jag behöver riktigt höns/fågelnät som man sätter och öppnar som en vanlig dörr.
Okej. Kan du inte göra som du skriver, bygga en ram och montera plastöverdraget hönsnät i den?
#3: Absolut, men jag tänkte på om det är något speciellt nät man ska akta sig för som kan vara giftigt eller liknade samt storlek på maskhålen? Jag har läst att vissa använder sig galvaniserat nät till sina voljärer, medans andra säger att det är giftigt.
Första gången jag försöker mig på att bygga något liknade. 😊
Ingen aning om hur man länkar… https://www.lantkompaniet.se/voljaernaet-fagelnaet-10m-x-100cm-12-7x12-7x0-9mm-groen-voss-farming.html?fbclid=IwAR2jwkrrG6C8NwSPZyazu1eRE-0mG5ZEk2G-uaby4a_1Gh_c2ihsUTqSCv0
#4: Jag förstår. Jag kan inget om vare sig fåglar eller galvaniserade nät. Däremot tänker jag att ett galvaniserat nät som är plastbelagt borde dels inte avge något från galvaniseringen och dels inte vara skadligt för fåglar eftersom det är avsett för höns.
Att länka är enkelt. Som du ser kan man exempelvis klistra in eller skriva webbadresserna så blir de länkar automatiskt. 🙂 Vill du göra det lite mer avancerat kan du skriva en hakeparentes direkt följd av en vanlig parentes []() och skriva länktext i den första och adressen i den andra:
[Byt ut mot länktext](https://undulater.ifokus.se)
Det ser ut så här när du publicerar inlägget:
Det ska inte vara mellanslag eller radbyte mellan parenteserna.
- Redigerat 2023-01-20 10:27 av Niklas
#5: Får kika runt lite och se vad jag hittar! Tack för att du svara och gav idéer! 😊
#0: Kan en del om ämnet.
Ska det vara lite mjukare eller hårt o stelt?
Kommer med länkar.😄
#7: Lite mjukare tror jag, eftersom det ska häftas fast. Nätet hamnar på utsidan av dörren så häftena är inget undulaterna kommer att komma åt när det väl är uppe.
Jag hittade ett voljärnät på Bauhaus men det vart tyvärr för kort. Dörren är 210 cm och 86-90 cm bred. Jag hade svårt att hitta nät med små maskhål, det verkar inte vara det vanligaste heller men jag fann detta: Hönsnät. Är det bra? Dåligt? Ska man hitta något annat? Jag kan tyvärr inte lägga flera tusentals kronor på nät, så något bra men ändå lite billigare vore kanon om du rekommenderar något annorlunda. 😄
Jag tror inte att det spelar någon så stor roll att nätet är galvaniserat nu när jag tänker efter. Jag kommer för det mesta stänga sovrumsdörren när dom är ute ändå. (Nätdörren är som en säkerhet när jag vill gå ut och in.)
- Redigerat 2023-01-26 12:24 av Nilinthil
#8: kattnät bur väl funka?
Vi byggde en sådan dörr som går att öppna till vår katt.
Finns massa olika storlekar så är nog bara att kolla runt.
Sen får man bygga en enkel täram o sätta fast.😄
- Redigerat 2023-01-26 12:48 av Pilspets
#9: Känns ju inte giftigt eller så men kan absolut inte fåglar.
#4: Detta kan du använda så länge det är till en sluss för att undvika att dom flyger ut och flyger bort, men dessa är av plast så tror det kan vara dumt i längden om dom gnager på det :) Men som en extra dörr/sluss går det utmärkt :)
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
#11: Tack för tipset!
Jag hittade ett hönsnät på granngården som fungerar kanon, då dörren kommer vara stängd och endast kommer fungera som en säkerhet för dem när jag går in och ut. :D