Undulater iFokus

Undulater

Läst 35 ggr
Mulleobuffa
0

Vitaminer

Är det någon som har bra koll på vitaminer för små dunisar? Jag skulle vilja förbättra valet av vitaminer för mina små men tycker det har varit svårt att hitta bra information. Litar inte riktigt på de ”multivitaminer” som man kan köpa i djuraffären.

Så om någon har bra tips på vilka man bör använda och hur man ska använda dom så skulle jag vara väldigt tacksam! :)

Namiko
1

Ger du fåglarna grönsaker dagligen? Det är en viktig del av deras kost och om dom får det behövs inga extra vitaminer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mulleobuffa
0

#1: Ja dom får en varierad kost, kokt mosad sötpotatis på morgonen och lite färsk sallad och frön på kvällen att knapra på. Dom är också galna i groddar av alla sorter. Försöker mig just nu på att grodda hirskolvar också! Men jag har sett så många prata om att det är viktigt med vitamin tillskott tillsammans med maten. Har även sett någon prata om att flytande Jod ska bara bra.
Tycker det är lite svårt att hitta rak och tydlig information om de bästa vitamintillskotten och hur ofta man ska ge

[Undertaker]
0

Vad för tillskott fåglarna behöver beror på individen samt vad exakt det får i sig annars. I sig kan fåglar få i sig allt de behöver utan tillskott.

Enligt mig bör dina fåglar alltid ha tillgång till fröer.

Ger du andra grönsaker? Annars kan du utan problem lägga till annat. Finns grönsaker som innehåller en hel del vitaminer som fåglarna får äta.

Mina fåglar har alltid tillgång till sina fröer och får utöver det grönsaker som varieras en hel del, ibland groddar och annat, väldigt sällan även lite frukt.

Mulleobuffa
2

Ja dom får alla möjliga olika grönsaker men sallad är deras favorit, dom är även galna i hårdkokt ägg. Däremot skulle jag inte rekommendera fri tillgång till fröer då det innehåller så pass mycket fett vilket i sin tur kan leda till fettlever och andra problem. Dom får en uppmätt mängd morgon och kväll som jag vet att dom brukar äta, däremot har de fri tillgång till färska grönsaker, pellets, mineralsten och sepiaskal.

Dom har även en ”aktiveringslåda” med alspån och en liten mängd frö utspritt i så dom får gräva och leta efter sin mat under dagen. Skulle dessa två ha fri tillgång till frön skulle de vara runda som bollar just nu😂

Att ta bort fröna mellan deras mattider gör även att de är hungrigare och mer nyfikna på att prova ny mat, det gör dem även mer sociala då de kommer till mig och mer om något godis att tugga på! Dom är absolut inte svälta emellan mattiderna men det pushar dem till att äta mer pellets och grönsaker!

[Undertaker]
0

#4: Det beror på vilka fröer du ger dem. Fetlever får dem av för fet och ovarierad kost, inte av att ha fröer konstant (dessutom ger man dem inte obegränsad mängd). Sedan väger man ju fåglarna då och då just för att även hålla koll på att de inte börjar gå upp.

Genom att ge dem en varierad kost och undvika fröblandningar som innehåller feta fröer samt ser till att dina fåglar får nog rörelse och aktivering borde det absolut inte vara ett problem att dem alltid har tillgång till sina fröer. Dessutom har dem ändå en begränsad mängd de ska ha om dagen så på så vis bör inga problem kunna uppstå om man inte har en dålig fröblandning.