Undulat, grenar
Hej, vuxna sonen ska skaffa undulat, super roligt, så jag håller på och fixar grenar till bur och sittträd i vardagsrummet. Försöker ta reda på om grenar från chersminbuske är ok för undulat, någon som vet?
Hittar inte info om just dessa grenar.
Vänlig hälsning
Danette
Hittar bara att den i mindre mängder är ofarlig att konsumera för människor. Jag avråder dig från att använda den just eftersom det finns en klar brist på information om schersmin är bra för fåglar. Sedan så finns det träd och buskar med mer lämpade grenar just när det även gäller sysselsättning.
Men det är kul att ni bemödar er så med att fixa gott om grenar. Tror undulaterna kommer att uppskatta det.
Fråga: Har ni andra fåglar eller skaffar ni flera? Är lite osäker då du skrev undulat.
- Redigerat 2022-05-08 13:47 av [Undertaker]
#1: Tusen tack för svaret 🙂 låter bli dem, finns ju som du säger många andra grenar att ta.
Det blir bara en fågel, vi vet att det vore bra med flera men sonen vill börja med en. Själv har jag haft en undulat som ung och vet att det är viktigt att vara där för fågeln.
Han är alltid hemma efter jobbet och jag är säker på att kommande undulaten får en bra ven och ett bra omhändetagande.
Skulle någon känna till bra uppfödare, gärna av engelsk undulat, på västkusten norr om Göteborg tar jag tacksamt emot tips. Söker unge runt slutet på juni 😍🐦
Vänlig hälsning
Danette
#2: Jag avråder stark från att vara hålla en fågel, framförallt när man inte är hemma och hos fågeln hela tiden. En människa kan aldrig ersätta en vän eller partner av samma art. Människan uppfyller en helt annan roll en vad den andra fågeln uppfyller. Även med flera fåglar så ska man vara där för dem, hitta på saker och underhålla. Det är bara det att en människa inte är en fågel och inte kan ersätta den rollen en andra fågel skulle ha till 100%.
Sedan så kan fågeln utveckla problem av att vara ensam och de blir ändå inte automatiskt handtamare bara för att den är själv. Förtroendet och relationen man bygger upp till varje fågel hindras inte utav att andra fåglar är där.
Vad ni inte heller får glömma är att risken finns att fågeln senare inte kommer att acceptera andra fåglar eller liknande. En hund som bara fått umgås med andra hundar hos uppfödaren och sedan varit isolerad kan också senare se andra hundar som hot eller inte veta hur den ska leka med andra hundar.
Finns det en anledning till att han bara vill ha en till en början?
”Huvudregeln är att de ska hållas i par eller grupp. Om du ändå håller en fågel ensam måste den ha tät social kontakt med en människa.”
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/sallskapsfaglar
- Redigerat 2022-05-08 14:10 av [Undertaker]
I det vilda bor undulater, som så många andra parakiter och papegojor, i stora flockar så det trivs betydligt mycket bättre om de får ha en "liten flock".
- Redigerat 2022-05-08 14:15 av [Undertaker]
#4: jag vill tacka dig för all information och visat intresse. Vi får se vad vårt beslut kring fågel/fåglar blir.
//Danette
Vänlig hälsning
Danette