Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 801 ggr
Ayneglins
0

Ung kille

Hej Har köpt en ung undulat kille. Har väntat nu en vecka att det skulle bosätta sig o lugna ner sig innan jag börjar tamträna honom. Men varje gång jag sätter mig bredvid buren o läser för honom blir han väldigt nervös Flaxar runt o flyg/hoppar fram o tillbaka mellan pinnarna tills han är helt utmattad. Känns som ett hopplöst fall .. kan ni hjälpa mig med tips? vill även tillägga att han är inte intresserad av något annat mat än basfödan, rädd för gröna blad som jag testade o inte intresserad av hirskolv heller :(

spacebirds
0

Hej!  

Det handlar mycket om att gå långsamt framåt och att ha otroligt tålamod. Två av mina har bott hos mig i snart fyra månader och är fortfarande nervösa kring mina händer. Det tar helt enkelt längre tid för vissa. Jag hade samma problem i början med de två, trodde ALDRIG att det skulle släppa, men det viktiga är att bara inte ge upp, sitt nära buren och prata med honom dagligen, tillslut börja lägga handen i buröppningen och bara sitta helt stilla och prata i 10-15 minuter några gånger om dagen. se till att vara mycket i rummet han bor i, gå runt och fixa eller bara sitta och läsa. Tillslut kommer det att släppa, och då kan du långsamt långsamt gå längre och längre för att tämja honom. Det här är tyvärr det jobbigaste stadiet i träningen, mycket tålamod krävs. 

Vad är det för mat han äter, är det en frömix? Vet inte om du redan har sett det men här är en jättebra artikel som många här använt sig av för att vänja sina undulater vid annan mat; http://undulater.ifokus.se/articles/552e85ccce12c40af70003de-lara-vara-undulater-att-ata-nyttigt-steg-for-steg

Vill även tipsa om att inte ha mat framme hela tiden. två av mina undulater har alltid varit kräsna och det jag nu på senaste tiden gjort som lett till att de äter rätt och ordentligt är att noga ge dem 3 mål om dagen som de får ha i 2-3 timmar och sedan tas det undan även om det ej ätits. De får då två mål pellets som är deras grundkost och mitt på dagen får de ett mål grönsaker. För just dessa två funkar det bäst att inte ha något annat att välja på. för mina andra två funkar det bättre att blanda grönsakerna tillsammans med pellets. Det är olika helt enkelt, och du kommer nog få testa dig fram lite! Eftersom han är så ny skulle jag dock säga att det nästan är bra att låta honom äta sin vanliga kost ett litet tag, så han inte behöver hantera ny mat mitt i flyttstressen! 

Har du tänkt skaffa en kompis åt honom? Det skulle jag råda dig om, då en undulatkompis också kan leda till att han blir lite tryggare!

Ayneglins
0

Tusen tack för ditt svar Spacebirds! Det är egentligen inget jag inte visste om men när jag var barn hade jag en undulat som blev tam nästan av sig själv :) satt på huvudet på mig hela dagarna o vi hade jätteroligt tillsammans. Nu har jag en 11 årig flicka o trodde hon oxå skulle uppleva detsamma. O att han inte tar emot något annat än den fröblandningen som vi köpte hem då vi köpte fågeln är kanske inte så konstigt För han kanske aldrig fick äta något annat i djuraffären Eller tänker jag fel? Nu ångrar jag iallafall att vi inte handlade från en uppfödare :( Undrar hur du bjuder på grönt? Hackar du all mat? Vi plockade lite maskrosblad idag men det kändes som han blev rädd för bladen En annan sak som jag undrar över om du tycker att släppa ut honom fri är en bra ide?? Eller blir han bara mer stressad av när han fångas o sätts tillbaka i buren?

spacebirds
0

Så lite så! hoppas att du får styr på tamträningen av honom, är ju helt fantastiskt att ha tama och snälla fåglar som barn! 

Med maten tänker du nog helt rätt, de tenderar vara skeptiska till sådant de inte är vana vid.  Jag brukar finhacka eller t.om mixa det mesta jag ger mina.. ibland hänger jag upp hela morots eller paprikabitar men vet att det bara är två av mina fyra som faktiskt äter av det, så att hacka fint och blanda med mat han är van vid är nog den bästa idén!

Angående att släppa ut honom tycker jag att det är en jättebra idé, fåglar är ju till för att flyga! men att fånga in honom kan nog som du säger skrämma upp och stressa honom ännu mer, så det bästa är att försöka få honom att gå tillbaka in i buren själv. lättast är väl det genom att bara ge mat i buren, så kommer han att gå tillbaka in när han vill äta. se till att ha mycket tid så att ni inte måste tvinga in honom, och kanske inte släppa ut honom precis efter en måltid. Blir det ändå så att ni måste fånga in honom så testa att släcka ner rummet (så flyger han runt mindre) och fånga honom i en handduk, så att han inte associerar era händer med det stressiga! 

Hoppas att allt går bra med er nye vän, och är det mer ni undrar över är det bara att fråga! :)

Ayneglins
1

Hej o tack igen 😊 Idag flyttade vi in buren till köket så Mister fick vara med när vi åt fruckost. Han verkade väldigt sömnigt, solen sken in i det var varmt. Han halvsov när jag började byta vatten rensa bottnet i buren Ingen reaktion.. så plötsligt förde jag handen upp till han o lagt på pinnen där han sitter. Ingen reaktion. Jag började klappa honom försiktigt men drog ut handen sen. Ville inte överdriva ( jag blev chockerad) en förde jag tillbaka handen, visade först … nu kommer fingrarna igen o klappade honom lite längre. Jag pratar lite lätt men han bryr sig inte… :) :) :) nu rufsat under vingarna, o med en nagel gör som jag skulle putsa honom .. i två timmar faktist.. han rör inte en fena…Vad hände ????????? Försökte få honom hoppa upp på fingret … tryckte så hårt så han nästan ramlade av pinnen. Men flaxade inte alls!!!! Rättade till sig o halvblundar igen…:) Kan det vara så att man måste välja rätt tidpunkt på dagen när man håller på med han… sitta o försöka när HAN är mottaglig ????

JohannaN
1

Här är en artikel som hjälper dig steg för steg att få handtama, hoppas den kan vara till hjälp🙂 http://burfaglar.ifokus.se/articles/54f5b56bce12c420fb0000b9-hur-man-far-sina-faglar-tama

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

spacebirds
1

Vad kul att det skett en förändring! Ja det är klart att han kan vara på bättre humör eller som du säger trött och inte orka bry sig, eller bara har sovit på saken och insett att det inte är så farligt! :) 

Vissa fåglar verkar inte fatta det där med att trycka på magen så ska de kliva upp, har själv varit med om det, och då har jag helt enkelt mutat dem med lite frön istället, så de lär sig att själva komma till fingret. hoppas det kan hjälpa honom att kliva upp! :)

Ayneglins
0

Jadu, jag har fått en fågel men stark personlighet o det går inte att muta honom med frö eller annat :) Jag öppnade buren idag men han tycktes inte fatta det o bara flög runt i buren Till sist fick jag jaga ut honom genom taket. Flög några rundor men hade svårt att hitta laddningsbana. Jag som trodde att få vänta tills det blir mörk för att kunna fånga in han..Men tåg en nästan 1 m lång pinne som han hoppade på direkt o långsamt kunde föra in honom i buren. Det repeterade vi tre ggr till o det gick jättebra :) Problemet är att jag har öppet planlösning o har inga dörrar. Svårt att hålla honom i ett rum Han flög rakt in i fönstret o ramlade ner:( Hur gör du när du släpper ut fåglarna?

spacebirds
0

skönt att det går så bra att få in honom i buren igen. och angående godis och sådant så är jag säker på att det är någonting som kommer när han blir säkrare kanske testa och erbjud honom lite örter eller så, vet flera fåglar som äter basilika som godis och älskar det! då kanske han först behöver vänja sig vid det dock. 

Mina fåglar har ett helt eget rum och är ute dygnet runt. I det rummet har jag då persienner som är nerdragna men inte stängda, så det kommer in ljus men fåglarna ser ändå att det är någonting där och flyger inte in i det! annars kan det hjälpa att bara hänga någonting framför fönstret. Det kan ju bli svårt om du har öppen planlösning att hålla honom där du vill ha honom men om det finns några smalare passager så skulle det nog gå att hänga upp ett tunt tygstycke eller något!

Ayneglins
1

Nu har vi inrett ett hörna till Mister Superglada är vi!! Allting går så bra! Sitter fint på fingret Skickar bild för är lite tveksam om könet! Kan du kolla det?

Ayneglins
0

Nu har vi inrett ett hörna till Mister Superglada är vi!! Allting går så bra! Sitter fint på fingret Skickar bild för är lite tveksam om könet! Kan du kolla det?

Ayneglins
0
Ayneglins
0