Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 1023 ggr
Dulcia7
2016-05-13 15:27
1

Matproblem !!!

Har för några dagar sedan skaffat 2 undulatungar en 6 veckor och en 6 månader.

De vill inget annat äta än torra frön och äggfoder. Vad ska jag göra?? Har provat med alltmöjligt. De ratar tom ost. Kan det vara att de känner sig otrygga fortfarande ?  Mycket tacksam för svar !

JohannaN
2016-05-13 16:41
1

om du följer den länken jag satte in åt dig samt en sak som är viktigt är att ha tålamod🙂då tålamod och undulatägande går hand i hand🙂du ger enbart dessa från med blåbärs saften i t ex och inga torra frön, ingen fågel svälter sig frivilligt och då kommer dom tillslut att vilja äta, skulle dom matvägra finns det andra idéer också men fortsätt, ge inte upp och ha tålamod är mina tips till dig🤗👍🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Dulcia7
2016-05-13 17:00
1

Då ska jag försöka få tag på frysta blåbär i affären ! Ger dem det i morgon.

Ska tänka på det med tålamod ! 😃 Tusen tack Johanna !

Aquila-e
2016-05-16 11:01
2

Jag kör med frysta hallon och blåbär flera gånger i veckan :)  Har haft mina sedan November 2014 (omplaceringar)  och dem hade aldrig ätit  färsk mat. Papegojor är misstänksamma mot saker dem ej är vana vid, i naturen hjälper det dem att inte testa giftiga saker. 

Tog dem ett tag att vänja sig men så länge det är frön med i skålen äter dem och får i sig av bären.

Lägger några bär i en skål täcker över och lägger i kylskåpet under natten. På morgonen mosar jag det med gaffel och separerar fruktköttet ordentligt med fruktkniv och blandar med ca 1 matsked frön som jag blötlagt under kvällen.

Viktigt att  ALLA redskap är rena och inte varit i kontakt med tex saliv eller matrester osv!

Men en viktig sak som man kan glömma är att värma bären man tagit ut från kylskåpet på morgonen, för fåglars kräva är känsliga för kyla!

Man ska givetvis inte köra bären i mikro för vid 40 grader dör alla enzymer och vissa vitaminer (dessutom anses mikro vara skadligt för föda rent allmänt men det är en annan sak) , så det blir ganska värdelöst, så vad jag gör är att:  jag kokar vatten, häller det i ett vattenglas och placerar den lilla skålen med bär över glaset, på så sätt värms bären upp utan att skadas :)  Det tar bara några sekunder så är röran tillräckligt varm.

Ser till så att det ej är för varmt, lägger röran i fåglarnas lilla porslins skål och klart att servera :)

Vad jag reagerade över är dock att du nämner ost?  Man ska Inte ge undulater ost!

Och så undrar jag över äggfodret? Är det färdigköpt foder du menar? Jag skulle avråda från dem, det är väldigt mycket onyttigt i de flesta äggfoder. Ge hemma kokta ägg istället :)

Irrevirr
2016-05-16 19:54
1

Håller med tidigare svar. Det finns folk som kämpat med fåglarna i månader. Du får vara uthållig, helt enkelt. :)

Dulcia7
2016-05-18 09:01
2

Jättebra svar aquila-e ! Ska testa detta ! Tusen tack !😃