Undulater iFokus

Undulater

Etikettövrigt
Läst 6667 ggr
undulatiiis
2010-02-11 17:24
0

Flightsuit!?

Hej!

Jag har funderat lite kring det där med fåglar i sele. Jag skulle vilja kunna ta med mina fåglar utomhus på sommaren. Funkar den där "Flightsuiten" bra? Är fågel säker i den så att den inte rymmer?

Jag har ju två engelska undulater och eftersom det är små fåglar så blir man lite skeptisk till om selarna verkligen är så säkra. Gämfört med t.ex aror, de är ju stora, de sitter ju lite säkrare.

Jag skulle vilja höra lite åsikter kring vad ni med pippisar tycker om "flightsuit", någon som alternativt använder eller ha provat den…

Sedan en till fråga, vad är bäst, flightsuit eller vanlig sele? Vad tycker ni är säkrast och bäst? Vissa tycker att flightsuiten är lite osäker och att fåglarna lättare kan ta sig ur.

Tack i förhand:)

/Mvh Sofia.

- Medarbetare på Burfåglar.ifokus

Starfall
2010-02-12 20:56
0

Hej! :)

Jag har ingen erfarenhet av varken flightsuit eller sele så jag kan tyvärr inte svara på detta. Jag personligen skulle aldrig våga använda varken eller på mina fåglar. Det känns som att de lätt kan ta sig ur, men som sagt har jag ingen erfarenhet av att det verkligen är så. Hoppas någon här kan hjälpa dig =)

Mvh
Caroline

undulatiiis
2010-02-12 23:13
0

Ja jag känner också lite så. Skulle inte använda en sån innan jag hört vad andra tycker om de. De känns så osäkra, men annars så skulle de väl egentligen inte få tillverkar. Hur som helst så är jag ganska skeptisk till användandet av en sele/flightsuit=) Tänk om fågel skulle ta sig ur? Näe usch, skulle banne mig få hjärtattack om det hände. Vågar inte ens tänka på det:)

/Mvh Sofia.

kaka1234567
2010-02-12 23:54
0

Inte visste jag att man kunnde ha fågel i sele.Jag hoppas de kommer fler svar då jag vill veta mer om deta =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

dragonstar
2010-02-14 18:38
0

Kanske ka nfråga på papegojforumet? Finns ju chans att de små papegojorna där har erfarenhet av det. På större fåglar värkar det funka men undulater är ju så små…

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

EmelieJolly
2010-02-23 21:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en flight suit till min undulat och jag tog med henne ut i den på sommaren. men hon måste ändå sitta i min hand så jag har kontroll över henne ifall hon försöker smita. Hon tyckte att det var jättespännande att komma ut eftersom hon aldrig hade varit ute förut. Min undulat brydde sig bara lite i början när jag var inomhus, då så knaprade hon lite på den, men sen när jag tog ut henne så brydde hon sig inte om den längre eftersom att det fanns så mycket att kolla på där ute. Jag tycker att flight suiten passar bra men det är bara en nackdel att dom inte kan gå så bra i den, varken flyga eller gå, men den är bra ifall man har undulaten på fingret eller sittandes i handen.

undulatiiis
2010-02-23 23:03
0

Haha kulGlad

Ska nog ta och köpa hem en och öva. Fast jag kommer i alla fall bara ha honom på axeln om jag går ut. Han är ju så himla nyfiken på allt så han skulle nog få fnatt om jag tog med honom ut:) Skulle nog va kul för honom och följa med ut i sommar.

Sitter flight suiten bra på din pippi? Den halkar liksom inte av. Hur sitetr den. Jag tänkte med remmarna, hur de sitter…..ovan vingarna och under???

/Mvh Sofia.

EmelieJolly
2010-02-23 23:11
0

Flygdräkten sitter såhär: http://www.gojskoj.com/bilder/flightsuitpetitestart.jpg

det är inte min fågel det är bara en bild jag tog från google som ett exempel. Den sitter bra förutom att hon inte kan flyga i den och inte gå så bra heller, men jag vill ändå bara ha henne på fingret när jag är ute så det är inga problem :)  man spänner flygdräkten på ryggen med kardborre och jag tror inte att fågeln har en chans att pilla upp den och sen så är det ju inte så att man lämnar undulaten ensam i trädgården precis :P jag spänner fast ett litet snöre som koppel när jag går ut :)

undulatiiis
2010-02-23 23:46
0

Ok:)

Precis. Om man sätter på en sele och går ut, då har man ju de i alla fall i koppel så att de inte kan flyga:) Men det är väl inte det som är meningen, alltså att att den ska kunna flyga iväg. Den är ju till för att fågeln inte ska rymma:) Man har den ju på fingret eller axeln:)

Hur som helst så ska jag nog ta och skaffa en och öva lite:) Verkar kul att ta med pippin ut….

/Mvh Sofia.

Valkyrie
2010-02-24 21:57
0

Jag skulle inte rekommendera den eftersom det blir ganska obekvämt för undulaten och tänk om den skulle gå sönder skulle ju inte det vara så roligt.

När jag hade min undulat brukade jag ta ut hela buren ut på ballkongen och så var jag självklar där ute med honom och satte kabinhakar på alla luckor om något skulle hända eller gå upp.

Tycker också det inte skulle vara så snällt för fågeln då det skulle dra ganska mycket. Jag menar som en ballong i luften och så måste den ju kämpa för att kunna flyga.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

EmelieJolly
2010-02-24 23:14
0

Men undulaten flyger ju ändå inte när man har den i sele, man har undulaten i handen. Eller det har iaf jag :)

Valkyrie
2010-02-24 23:15
0

ja jag vet men om de skulle vilja få för sig att flyga :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

undulatiiis
2010-02-25 16:43
0

Då får man väl skaffa en flyg-/löplinaGlad

/Mvh Sofia.

camasufri
2015-07-19 00:38
0

Var hittar jag en sele till undulat?