Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 3259 ggr
Jagälskarundulater
1

Rädda undulater

Har haft mina undulater i snart två månader, dem är inte tama eller vana vid händer. Hur får jag dem att inte vara rädda för händer och hur får jag dem att lita på att händerna är helt ofarliga ? Blir ledsen när dem är så rädda av sig 😔 Och när jag ger dem en bit frukt eller liknande så jagar honan bort hanen hela tiden hur kan det komma sig? Även när det gäller maten så tvingas jag ha två olika matskålar ? 😃

zhilliish
1

När jag fick mina undulater var de också väldigt rädda. Vissa får sina undulater tama på några dagar och för andra kan det ta månader och ibland händer det att undulaterna aldrig blir tama. Men ha tålamod! Börja med att lägga handen i bur öppningen med en hirskolv. Första gångerna brukar de drabbas av panik och flyga runt men var lugn och ha kvar handen när de har lugnat ner sig. Sedan tar du bort handen och låter dem "vila". Gör detta några gånger per dag och sedan kan du försöka ta handen lite närmare och sedan närmare. Tillslut har du hirskolven bredvid dem och förhoppningsvis kommer de att våga ta en liten bit. Men ha tålamod! Det är det viktigaste. Honor brukar vara dominanta. Hos mig så har min hona visat väldigt tydligt att det är hon som bestämmer. Därför ska man ha 2 matskålar (om du har 2 undulater). Ett tips är att inte ge dem för mycket frukt. De kan bli tjocka av det vilket kan leda till diabetes.

JohannaN
1

När det gäller tamheten så skriver jag som jag skrev på en annan sida🙂

fåglar kan gå bakåt precis som våra andra djur när vi skall lära dom saker och då måste man ha tålamod och vara lugn själv samt inte stirra dom i ögonen då rovdjur i det vilda gör detta, fortsätt att tala lugnande med dom, det är viktigt att skapa både tillit, respekt och det gör man genom att se till fågelns natur så att säga vilket innebär, mat, ut och flyga, inte vara för påflugen och se vad just den fågeln behöver, inte alla fåglar kan bli 100 % tama och då måste man respektera det hos dessa fåglar och fokusera mer på dom som är mindre rädda Glad 
Alla fåglar är individer och har sitt sätt att vara på och att bygga ett förtroende tar tid, men att rasera det går blixtsnabbt. När det gäller att få en fågel tam gäller det att få förtroende och att ha tålamod, tålamod och fågelägande går hand i hand och det kan ta väldigt lång tid eller det kan gå snabbt men vi människor måste ta ett steg tillbaka och ge det tid. 
Man måste också inse att fåglar i allmänhet inte blir så klappvänliga som en hund eller en katt samt att fåglarna har väldigt mycket mer av sin vilda sida i sig än dom mer klappvänliga djurenGlad Prova med allt i lugn takt så som hirsstänger mm. fokusera på den som inte är lika rädd och ta det steg för steg.

När det gäller att fåglarna är rädda av sig så kan du prova pinn-knepet där du lär fåglarna att sätta sig på en pinne/gren vilket är lättare att få dom ut ur och in i buren på ett smidigt och lite mindre stressfyllt sätt för fåglarnaGlad

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Decemberfear
2

Du kan ha en matskål för varje undulat så har du två undulater så två matskålar. De kommer givetvis att tjafsa lite om en favoritskål (även om de är likadana och fyllda med samma innehåll) men ingen går utan mat. Jaga bort varandra över godsaker i din hand kommer de också att göra. Jag brukar ha en liten bit i var hand så de inte behöver trängas så mycket.