Fritt flygande under häckning.
Jag undrar hur man skall göra under en häckning med undulater som är vana att släppas ut och flyga fritt om dagen?
Skall man släppa ut dem eller hålla dem inlåsta i buren under häckningen?
Vill de flyga eller stannar de frivilligt kvar om man öppnar dörren?
Flyger hanen men inte honan eller vad kan ni berätta?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Pröva!Jag har alltid haft mina häckpar i mindre burar och inte släppt ut
under häckningstiden så jag vet inte riktigt.Skulle tro att instinkten att föda upp
ungarna är såpass stor att de inte avlägsnar sig så långt.Honan går ju ifrån
ungarna när de blir större och sitter på en pinne och vilar sig så varför inte
ta en flygtur om möjlighet finns?Se bara till att dörren till buren är öppen
så de kan flyga in när de vill.
Det är bara bra om fåglarna får fortsätta komma ut och flyga som de brukar. De väljer själva om de vill komma ut eller inte och det påverkar inte hur de tar hand om sina ungar. Särskilt mina hanar har uppskattat att komma ut en stund och speciellt då ungarna blivit något större och honan inte ruvar längre.
Fåglarna behöver ju stimulans även under häckningen och blir det för tråkigt finns en något ökad risk för att de, av ren tristess, börjar plocka ungarna.
Jag har numera själv mina instängda på grund av att jag har så många par i häck samtidigt men hade jag bara ett eller två par skulle jag absolut låta dem få flyga fritt.
Tack för svar. Då skall jag testa om det kommer så långt som till häckning. Just nu har hanarna börjat att jaga efter varandra och honan hackar efter dom om de försöker "peta" på henne.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!