Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 822 ggr
Dvärg_gurami
2

Lite allmän info

Har läst ett jättelärorikt inlägg här på iFokus alldeles nyss om vad som är bra att mata undulater med osv. Dock undrar jag, som vill köpa undulat inom en snar framtid, lite allmänna frågor. Jag har haft undulater förut (3 st), men det var längesen och jag var yngre. Har dock velat ha det igen ända sedan vi sålde dem. Här kommer mina frågor;

- Jag har förstått att det är bäst att köpa sin undulat från en uppfödare? Hur vet man att uppfödaren är seriös?, och vid vilken ålder bör man köpa undulaten för att den ska kunna bli handtam?

- Jag är både allergisk mot många saker och har astma, och vet att fågeldammet inte är så bra för astmatiker, men jag vill gärna ha undulater ändå, och undrar om någon har erfarenhet av detta och vad ni tycker om att ha både astma och undulat?

- Eftersom undulater är flockdjur är det väl bäst att ha minst två undulater? Hona-hane, hane-hane, hona-hona, vad är bäst?

- Sedan undrar jag också lite om hur mycket det kommer kosta att ha undulat i månaden, för har förstått att det är ganska dyrt med alla grejer den skall ha till.

- Hur ofta bör den få flyga fritt, och hur stor bör buren vara för att undulaten ska vara så glad som möjligt? (Eftersom jag hade tänkt köpa undulaterna när jag flyttat hemifrån så kommer de ändå att få flyga "fritt" hemma ofta, då det bara är jag hemma och inte något rädd syskon).

Tack på förhand! 🙂

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

uz00x
1

Jo, som jag alltid försöker säga så är jag ingen undulatexpert, men jag kan i alla fall hjälpa lite gran tror jag! 

Jag har själv astma, och så länge jag vädrar hela natten så klarar jag mig utan större problem, om jag inte sitter därinne i timtal, då blir det lite jobbigt :) Men med någorlunda vädring har i alla fall inte jag några problem med det :)

Ja, undulater borde aldrig vara ensamma, man kan ju inte sitta med dem och ge dem sälskap dygnet runt som en undulat-vän kan :) två honor, som jag uppfattar det kan lätt börj bråka, men hane och hona, och hane, hane, skalll inte vara några problem enligt min mening. Jag har själv haft både hane, hane och hane, hona, och jag tycker personligen bäst om hane, hona :)

Det kan bli dyrt till en början! att köpa bur, undulaterna, leksaker osv. Men nu för tiden betalar jag väldigt lite för undulaterna, det är ju frukt vi kan köpa hem då och då, lite tid för att hämta grenar och lite mat från naturen som är grattis, haha, och sedan är det ju frön och leksaker som kan kosta då och då, min familj lägger mindre än 50 kr i månaden på undulaterna, oom man inte räknar med när man köper något större till dem :)

Burstorlek är inte min grej, men destu större destu bättre. Men vad som jag gillar är att undulaterna har friflygning hela dagarna om det inte verkligen behövs vädras. På nätterna har de lärt sig att gå in i buren, då äre bara att stänga och öppna fönstret :) 

Ifall jag skulle köpa hos en uppfödare skulle jag kolla på hur de beter sig mot dig, ser de till att deras ungar kommer till ett bra hem? eller bryr sig de inte riktigt vart ungarna kommer? Annars är det väl att kolla på ifall ungarna är friska och vad de som uppfödare har för rykte,, fråga runt! :)

[Tex]
1

Jag hade två honor tillsammans. Det fungerade inte när dom hade en liten bur av minsta lagliga mått, men när de fick en större fungerade dom jättebra tillsammans. Att de bråkade berodde mer på buren. Två hanar, eller en hane och en hona hade förmodligen bråkat lika mycket i den buren. Så har man bara två undulater spelar könen nog ingen roll. Det är möjligt att honor har lättare att börja bråka, men de lär inte börja bråka utan anledning. Men ska man ha fler än två undulater är det nog bäst att ha minst hälften hanar.

MontEverest
1

Skaffa en luftrenare så kanske du klarar av att ha fåglar!