Undulater iFokus

Undulater

Etikettfärger-teckningar-genetik
Läst 1342 ggr
LTTBB
0

färg igen

Hejsan! 

Nu är jag i farten igen och undrar över färger. Ni som häckar era fåglar, vilket jag inte gör eller kommer att göra, planerar ni då vilka färger ni kan komma att få. Vet att jag frågade om en grå spangle vid nått tillfälle och svaret var mer komplext än att bara säga blå och vit typ.  Nu frågar jag om man vill ha en gulmaskad typ 1 grå spangle opalin vad kan man välja för färger på föräldrarna då?

Vilka färger kan mest garantera en sån färg? Kan man bortse från några? Om man vill ha en mörkmörkblå med gult huvud, samma fråga där? 

Gillar såna här frågor. Det är ju inte som att para katter precis.

[CruellaDeVil]
1

Jag har en flock och låter fåglarna para ihop sig själva. Jag styr givetvis en del genom att välja avelsdjur efter färger och teckningar jag tycker om själv men i slutänden blir ungarna en överraskning då jag inte från början vet vilka som ska fastna för varandra.  

Vill du vara säker på att få just den teckningskombinationen bör du välja föräldrar som har just den teckningskombinationen, utom vad gäller spangle då df spangle blir helvita. Så en gulmaskad typ 1 grå spangle opalin och en likadan fast utan spangle. Är bara ena föräldern opalin bör det vara hanen, annars får du inga opaliner. Sen kan du givetvis få den teckningskombinationen av många olika undulater, så länge det finns gulmaskat, spangle, grått och opalin (på hanen) med.

Med mörkmörkbå, menar du då en mauve eller en kobolt?

LTTBB
0

Jag menar nog en kobolt då för visst är mauve inte riktigt blå eller har jag misstagit mig? 

Jag är ute efter att köpa 2 st engelska, varav den ena som jag skrev i förra inlägget och även en koboltblå med gult huvud.

Ganska svårt kan jag tänka mig men jag väntar tills det dyker upp, men det verkar vara dåligt med uppfödare av engelska undulater vad jag kan se när jag letar. Kan bara hitta två stycken.

Själv har jag inga som helst planer på att häcka, vill nog helst bara ha killar så då kan det bli ganska svårt, men om det skulle dyka upp en dam med nån av dom färgerna så är den hjärtligt välkommen. Man kanske inte kan få allt. 

Tack för svaret förövrigt.

[CruellaDeVil]
2

Ok. Mauve är blå med två mörkfaktorer… man upplever dem som mer grå än blå, så du menar nog kobolt då. :)

Ja engelska undulater är svårare att hitta och färre som föder upp. Du skulle ju kunna kolla med Björn, som är väldigt aktiv inom undulatvärlden och som föder upp undulater till utställning. Han borde ha koll på fler med just engelska. http://www.bjornjohansson.dinstudio.se/

Nä, det är ju en del pyssel med häckningar. Det går ju alldeles utmärkt att bara ha dem för att njuta av dem.

LTTBB
1

Tack för svaren 🙂

Ja, det räcker alldeles utmärkt att bara ha dom.❤️