Undulater iFokus

Undulater

Etiketthäckning
Läst 2145 ggr
Strandfrun
2014-01-31 00:01
0

Ägg!!!

Kom hem från jobbet nu i kväll och upptäcker med skräckblandad förtjusning att en av våra undulater ligger på botten av buren och ruvar på ett litet ägg!!! Tusen frågor hopar sig… 

Jag har fått för mig att undulater inte lägger ägg om de inte har någon holk, vilket Zorro och Zmulan inte har. De är för övrigt 4,5 och 3,5 år gamla.

Är äggen alltid befruktade?

Är det alltid honan som ruvar? Här ruvar Zorro, och vi har trott att han var hane. Sen har vi inte direkt ansträngt oss för att könsbestämma dem, det har inte känts så viktigt. Men nu börjar man ju fundera på vilken av fåglarna man ska hålla koll på, när jag läser om värpnöd och annat otäckt som kan hända…

Zorro och Zmulan har som sagt ingen holk. Jag har lagt in lite fetvadd på burbotten som jag tänker att de kan "boa" med om de vill. Vad ska jag göra mer? Vad ska jag tänka på och vad ska jag vara observant på? 

Samtidigt blir jag glad eftersom vi senaste tiden har varit lite bekymrade för dem, de har inte varit som vanligt och vi har funderat över om de mår bra. Men om jag förstått saken rätt så lägger undulater inte ägg om de inte har det bra, och det kan ju vara förklaringen till att vi inte känt igen dem riktigt.

Cahira
2014-01-31 00:20
0

Blått vaxband = hane så om det är blått är det en hane. Längre än så kan jag inte direkt hjälpa dig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

gnagarlover
2014-01-31 09:14
2

ta bort vadden kan fastna i klorna.de boar inte.lägg in bild på dem så kan vi se om vi kan hjälpa dig med könsbestämning.hanarna ruvar inte hos undulater de bara matar honan.

iggis2011
2014-01-31 12:07
0

hon kanske inte kommer att använda fetvadden, utan hon drar fjädrar av sej själv såna smått dun. det brukar dom bädda med. våra fåglar kastade bort allt som vi lade i till dom. och fixade till det själv. hållbara varmt

JohannaN
2014-01-31 14:32
0

honor kan lägga ägg utan holk om dom är väldigt sugna och det du måste tänka på nu är att läsa på ordentligt om häckning så du vet hur du skall gå till väga. Alla ägg är inte befruktade utan allt handlar om hur vida dom får till det eller ej vid parningen.
När honan börjat ruva stimulerar det fostret att börja växa alltså skall man helst inte ta bort ägget då. Se till att dom har ordentligt med mat för att orka. protinrik mat så som äggfoder, kokt mosat ägg, kokt ris, blötlagda och groddade frön av olika sort så som man kan grodda i olika stadier för att efterlikna det naturliga. även att blötlägga fröna och ge är viktigt. fri tillgång på grönsaker av olika sort, bär och örter, majs och ärtor/frysta eller färska samt extra med vitaminer särskilt b-vitaminer och extra med kalk är oerhört viktigt!
Det är viktigt att fortsätta med den varierad kosten och det extra tillsatta under hela häckningen och även se till att ha ordentligt med botten strö för ungarna när dom kläckts innan det är det ingen fara. botten-strö så som al-spån, kutterspån mm. och hålla efter och städa ordentligt.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .