I väntans tider...
Vi har sex ägg i holken. Snövit ruvar så fint och Nisse-Tina hjälper till med mat. Under dagen eller i morgon så kanske det första ägget kläcks! Så det känns lite som "dan före dopparedan".
Tänkte starta en tråd om detta och jag återkommer när och om det kommer några ungar. Kommer säkert ha frågor isåfall eftersom detta är första gången för oss alla (fåglarna och mig).
Vi vill behålla åtminstone ett par stycken och allra helst honor. Vi har ett par kärlekskranka singelkillar i en annan bur. Eventuellt kommer jag vilja sälja någon/några ungar senare till ett nytt bra hem. Hojta till om det finns något intresse!
På bilden är det bara fyra ägg men det blev som sagt sex till slut.
Följer tråden 🙂
Jag vill också följa detta! 🙂
Ingen undulatbebis ännu…
Hör man dom i början? Jag är nyfiken men vill inte störa paret för mycket. Tror ni att jag kommer höra när ett ägg har kläckts?
#3 Jag man hör det tydligt….ett litet pipande & det hörs i omgångar då den lille vill ha mat.
Dom häckningar jag genomfört så tittade jag i holken morgon & kväll för att se när äggen kläckts…..allt som oftast hände det under natten så på morgonen var det en liten unge där….🙂
Tack för svar kallepudas! Ingen unge idag heller (ännu).
Spännande, ska följa tråden!
Inget ägg har kläckts ännu. Så kanske det första ägget inte var befruktat? Det har nu gått över 18 dygn sedan det lades ungefär. Håller tummarna ändå att det händer något i natt!
Första gången detta par häckar?
Hurdana pinnar har du i häckburen?
Jag har alltid väldigt grova pinnar…så att honan får ett bra grepp vida parningen. Sen jag började använda dessa tjocka pinnar har jag inte haft ett enda obefruktat ägg i holkarna….
kan ta nått mer än dom 18 dagarna.
Jag har lite blandade tjocklekar på pinnarna. Ja, det är första gången dom häckar… Får se om det händer något i natt kanske? Är det fler som har upplevt att äggen ofta kläcks på natten?
Hoppas det blir åtminstone en unge av äggen som dom har jobbat nu, Snövit och Nisse-Tina!
Liten uppdatering:
Då det inte har kommit någon unge ännu så provade jag att försöka att lysa igenom äggen. Om jag ser rätt så är det endast två stycken som är befruktade. Men jag är absolut inte säker. Nåja, vi får se om det blir några små överhuvudtaget denna gången. Hoppas!
Om jag minns min honas ruvning rätt så tog det ca 20 dagar innan det första ägget kläcktes och sen varannan dag.
Hoppas det blir några fågelungar och du lär höra när de har kläckts. De hörs vill jag lova ;-).
Spännande :) Det dröjer innan man kan se om ett ägg är befruktat - hur länge vet säkert uppfödarna :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#12 Det tar 10 dagar innan man ser om ägget är befruktat eller inte. Man ska se en mörk skugga om man håller upp ägget emot en lampa.
Dock så rekommenderar jag att inte hålla på för mkt med äggen då de har en skyddande hinna utanpå ägget som ska helst vara kvar.
#12 Efter tre-fyra dagar brukar jag lysa äggen. Då ser man en liten prick som det växer ut blodkärl ifrån. Funkar även med hönsägg men dem brukar jag vänta en vecka med att lysa. :)
I natt så hörde jag små pip från holken och nu på morgonen så såg jag att det mycket riktigt låg en pytteliten undulat-unge där. Så söt! 🙂
Ska försöka ta en bild lite senare.
#15 Grattis och lycka till med den lilla! 😃
#15 Grattis till den lilla nakenfisen:).
Om jag får ge dig ett litet tips, ta och handskas med ungen/ungarna när mamman är ute för äta/bajsa så stressar du henne mindre.
Så söt😍.
#18 Jättesöt 😍
Åhh vilka underbara små dunisar 😍
Naaaaaaaaaaaahhhhhhhh. Varför är andras undulatungar sötare än de själv man har haft?
Så fina så jag svimmade en smula här hemma.😉
Supersöta. Deluxe!
Nämen, ååå vilka gulledun!😍
#30 Jisses vilka sötingar. Du behåller väl dessa?
Det gör du/ni rätt i :). Hoppas att ni finner ett bra hem till den andra när det är dags för det.
Jättesöta 😍
Så fina ungar och vackra vuxna fåglar ni har. Tack för en tråd som varit kul att följa! Mvh Malin
S*Mörkmårdens perser & exotic
Mycket stiliga fåglar! 🙂
Verkligen otroligt söta!
Verkligen supersöta 😍
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
söta. önskar att mina undulater hade gjort så. men jag har tyvärr inga
åååå så söta längtar till jag ska häcka mina till våren
Åh så söta, synd att de andra 4 dog
#48 De var inte befruktade, alltså ingen början på liv alls.