Mat m.m
Vad för matsort,vilka saltstenar(liknande) och grönsaker ger ni till era fåglar?
Ger mina frön från Undulatshopen, "Fröblandning från Franks Zoofor". De älskar morötter! Basilika och citronmeliss är andra favoriter.
Vsa gärna bild också :)
Köper ekologiska örter i plastkruka och ställer in till dem. Mycket populärt. Man får dock räkna med att det kan ta lite tid innan de vågar sig på att äta det. Undisar är misstänksamma mot allt nytt.
Uppe till vänster har jag stoppat in en halv morot i gallret. Skalar dem och sköljer dem ordentligt innan.
Som bas ger jag Undulatshopens fröblandning från Franks Zoofor.
Den serveras som blötlagd och groddad fyra ggr per vecka.
Sen får de bär ca tre ggr i veckan, varierar mellan: blåbär, björnbär, hallon, lingon, tranbär, jordgubbar och svarta vinbär
Övriga dagar får de grönsaker: morötter, paprika, tomat, ärtor, majs, broccoli.
Ibland även äpple, men ingen annan frukt.
Sen får de örter eller andra gröna blad varje dag:
På sommaren får de mycket av dessa: våtarv, maskrosblad, kirskål, daggkåpa, äppelblad, björkblad (Och olika grenar utifrån)
Annars får de: Sallad (kruksallad och romansallad), ruccola, spenat (dock sällan), citronmeliss, basilika, timjan, oregano, dill, mynta, mejram, ärtskott, alfalfagroddar (också ganska sällan)
Ger alltid ekologiskt.
Det mesta ges i gegga, blandar grönsaker eller bär, frön och gröna blad/örter som mosas, rives eller klipps ner. Men sen hänger jag även upp sallad åt dem och ibland får de en hel kruka med någon ört, vilket är superpoppis (men har inte riktigt råd med det så ofta då de totaldemolerar den på en dag)
Sen har de även jordsten och sepiaskal och får en gång i veckan Bioplus/DE3 och Calcivet från Birdcare.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Fina undisar