Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 2439 ggr
alice99_
0

Undulat ??

asså jag ska skaffa unduater och vill gärna att nu komenterar om tips och kanske visa era unduater samt beretta hur ni brukar sköta dom :)

som vanligt har jag läst runt mycket och alla säger olika saker :/

men vore kul att höra vad ni tycker är posetivt eller negativt med era undulater och även säga om dom är tama och hur tama i så fall. kan dom prata och vilka ord? 

:)

Jellyfish
0

Tja, jag har tre undulater kvar, ingen utav dem sarskilt tama, men det gar att fa dem att ata ur handen utan storre problem :) Sjalv sa alskar jag att miljoberika at dem! :D Jag hoppas att dem varje vecka ska ha utvecklats pa nagot satt och lart sig nagot nytt, aven om det ar nagot som vi anser simpelt, exempelvis att lyfta pa ett lock for att komma at fagelfrona :) Men mitt storsta mal som agare ar att de ska vara halsosamma, bade fysiskt och psykiskt :) 

Min dagliga skotsel ar utfodring pa kvallen, och ev. pa morgonen, beroende pa hur mycket jag gar in for det pa kvallen :P Utfodring for mig innebar fodersok i olika former. Duschar dem ratt ofta, dels for att det blir lite motion nar de flaxar pa pinnarna for att jamt fordela vattnet. och aven efterat nar de (sarskilt en hona som inte gillar att bli duschad av sprayflaskan, vilket jag da undviker) hoppar runt i buren for att "bada" i inredningen som blivit duschad pa kopet: alltifran vanliga gallret till diverse gronfoder som de har. Sen ar det ocksa en sorts miljoberikning nar de efterat ska putsa sig och lagga alla fjadrar ratt, plus att jag har lart mig att vi har for lag luftfuktighet for de flesta burfaglarna, vilket ofta orsakar diverse problem i luftvagarna. Och sen gillar mina sma dun det verkligen :)

Sen nu pa sommarn ar jag nastan dagligen och dolar med inredningen: hanger in ny kvistar och grenar, byter leksaker o.s.v. Det ar vall det mesta jag gor, forutom stadning saklart, vilket jag gor efter behov. Burgolvet blir latt tackt av diverse sondergnagda pappbitar, mossa, ho, gras, jord, sagspan o.s.v. som jag anvant i fodersoket. 

Ah juste, far inte glomma den nodvandiga friflygningen! Utan daglig friflygning far du nastan garanterat ledsnare och  inte minst ohalsosammare faglar an nodvandigt.

EddaM
1

Först tycker jag att du skall tänka igenom det ännu en gång. Allt för många skaffar undulater och tröttnar på dem om de inte blir tama. Det kräver jobb att få en undulat tam om man inte köper dem från en uppfödare som hanterar de små.

Sedan är de flockfåglar så du måste ha minst 2 st. Och till det en laglig bur. Minst 70cm lång, 45cm bred och 60cm hög.

Mina fåglar få komma ut varje dag och flyga i några timmar. De får mycket grönt. Olika gräs sorter, maskrosblad, grodblad, ärtskott m.m. Och de får även färska kvistar nu när det finns ett överflöd.

De får ett basfoder som består av olika fröer. Utan en massa honung och sådant i. Äggfoder får de om de ruggar. Hirskolv får de på fredagar om jag inte groddat en mitt i veckan.

Sedan behöver de även grit som jag har i en egen skål som hänger i buren. Det är snäckskal.

I botten av buren har jag tidningspapper och toalätt (pappers pellets)

Fråga på du för det är bättre att veta mycket än för lite! =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[JollyJustin]
0

Har två undulater, 1  hona o 1 hane.

De är oftast i olika kön.

När de flyger ut i buren på bajsar de skit mycket så det blir mycket att städa och man måste släppa ut  de ofta.

I botten av buren så kan man ja tidningspapper i jag ar hört att man kan ha spån också.

För att göra de tama man du prata med  de i några dagar sen kan du sticka in handen i buren med mat o samtidigt prata med  de  hålla på tills de står på handen.

Fånga de inte med handen.

Är stressad nu men skriver mer  nån annan gång ksk

drika
1

Vad är det du undrar om dem?:)

Hälsningar

Fredrika

alice99_
0

Jag ska köpa dem imorgon :) och ja, jag har tängt igenom det 100 gånger om. :) jag har facktiskt läst mycket om dom och vet att dom bajsar mycket ;) men jag undrar hur era mår och hur dom reagerar på saker och så :) vad dom heter ( vet inte vad min ska heta än) :P Tack

alice99_
0

Jag undrar lite mer över namn nu… Facktist :) men mat är också bra, vet nästan allt om mat utom sådant man hittar utomhus :)

drika
0

Mina heter herkules och pegasus men någr a jag haft har hetit pytte, pippi, carmen, hugo, pelle och grynet:)

Hälsningar

Fredrika

[Evisen]
0

Tycker denna sida är jättebra när det gäller info om undulater: http://www.undulatportalen.se/ och forumet: http://www.undulat.forum24.se/

Där kan du få svar om vad som är nyttigt och onyttigt för undulater.  Vad ska man göra när fågeln är sjuk? Varför gör han/hon så för osv osv.

(Iaf är "regel nr 1" i grönsaksväg är att aldrig aldrig ge avoccado då det är giftigt för fåglar. Kan vara bra att veta.)