Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 2101 ggr
[JollyJustin]
0

Fånga??

Hej tro inte att jag är en djurplågare.

Jag har haft mina undulater i nästan 3 år och se är ganska räda, men man kan mata de. Jag vill såååå gärna bära de så får man fånga de eller inte? Fånga som bära liksom..

ravenbleen
2

Nej , jag skulle inte tipsa på det. Det skulle bara undulater mer rädda för dig (Jag gjorde så och han litade inte på mig efter det) Så i min åsikt ska man göra allt med undulaten inte mot undulaten, börja handträna dom så ska du se att dm snabbt blir tama nog att bära runt på dom :)

[JollyJustin]
0

Jag oorkaaaaar inte, det har ju tagit 2 år änsålänge😭 #1

Fenix_Chicci
1

Det är långt ifrån alla undulater som vill bli fångade i handen, de kan acceptera det med mycket träning men vissa accepterar det aldrig. 

Och håller med #1, tvinga dig inte på dem. Det gör dem bara ger rädda. 

Träna ofta med att erbjuda mat ur handen så de märker att du inte är farligt. Men vissa undulater blir aldrig speciellt tama och det får man ha i åtanke.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[JollyJustin]
0

Ok men jag testade lungt en gång o de blir lite räda o sen försökte jag mata de o de litapå mig endå! Men jag ska inte göra så mer #3

Dierpmis
2

Vi tränar med våra och dom sitter i händerna och äter men vi har sen vi fick dom tränat just infågning. Vi tränar det just för dom stunder när man kanske måste fånga in dom, en veterinär håller oftast fåglarna i en handduk för att kunna känna ordentligt utan att bli biten. 
När vi fångar in gör vi inte det med bara händer eftersom vi inte vill att dom ska förknippa infångandet med händerna. Vi använder en handduk, fångar in dom, håller en kort stund då vi känner på bröstbenet och kollar klorna, behövs det så klipper vi klorna. Sen släpper vi dom igen och dom får godis och massa beröm. I början fångade vi in, höll en kort stund och släppte sen, upprepade några få gånger och massa beröm mellan. 
Våra undulater äter ur händerna på oss och man kan klappa två av dom försiktigt, men vi kan också fånga in dom om det skulle behövas vilket känns bra.

http://erjfoto.se/

farido13
0

men i buren så kan du ta fram din hand med mat då dom är hungriga. För jag var exakt som du då jag hade undulater att jag ville bara ha mina tama. så jag tog fram min hand med mat i buren och då dom var hungriga och dom kom sakta ner till min hand och började äta och nästa dag gjorde dom det igen. Så du kan väl försöka med det. men ta inte fram den till dom även om dom blir rädda. ha den bara där på samma ställe.