Undulater iFokus

Undulater

Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 6033 ggr
LTTBB
0

Fågelbur

Snälla, vill ingen svara mig??? 😕

Jag är ju ute efter fågelbur, jag vill ha en som är ganska lång, inte för hög för det har man ju sett att de inte nyttjar höjden speciellt

Jag tittar på piano 7, nån som vet något om den? Är den stadig, eller ranglig?

Melgaard 119x59x75 hopfällbar, är det något att ha, stadig/ranglig

GD Rival, går det att göra något så man kan ta bort gallret på botten och byta ut till annat eller göra något, blir ju ganska stort hål om man tar bort, vill INTE ha galler på botten. 

Finns det annan liknande GD som inte har bottengaller och på hjul?

Snälla, nån som kan svara

Samson5
0

Jag är också intresserad av detta. GDs burar är jättefina men bottengaller känns otänkbart och när min sambo och jag har kollat om det skulle gå att ta birt så blir glappet till bottenlådan för stort och de skulle kunna komma ut/göra sig illa i springan som blir. Någon som har erfarenhet? Kan man specialbeställa från GD?

epingle
0

Jag har satt en lång kartongbit för glappet. Enkelt och funktionellt. 🙂
Gillar verkligen GD-buren och fåglarna gör det likaså.

LTTBB
0

Jag sitter och försöker jämföra GD med en fågelbur 86 från Kattlycka, någon som vet vad skillnaden är förutom nån cm hit eller dit? Blir glappet lika stort på 86.an? Är de likadana?

Ingen som vet något om Piano 7???

Tror ni man kan beställa botten från en plåtslagare som gör den i plåt så man slipper sätta dit nått själv?

[CruellaDeVil]
1

#3 GD och Fågelbur 86 är väldigt lika. Nästan precis likadana. 

GD är nog den bästa buren du kan hitta i den storleken. Har själv två som häckburar och de är otroligt stabila och bra. 
På jobbet har vi löst problemet med glipan nedtill genom att fästa en "remsa" fyrkant/putsnät som täcker glipan och det fungerar super. 

Piano 7 är också en fin bur men själv väljer jag utan tvekan GD. :)

LTTBB
0

Oj, om du har de som häckburar, var har du då dina icke häckande fåglar? Förståss i en voljär. 🤔

Skulle du alltså tycka att GD är att föredra framför de flesta burar?
Vet du om det finns längre burar med samma stabilitet?

Annars får det bli en sådan. Skulle vilja ha en meter lång.

fyrkantsnät var ju en bra idé. Hur har ni satt fast nätet? Är det buntband i överkanten?

[CruellaDeVil]
0

#5 Ja jag har såpass många fåglar att jag behöver ganska stort utrymme för dem. Mina kommer väldigt sällan ut och flyger också, så en GD Rival känns lite för liten då man har dem på det sättet. :)

GD Victory är en meter bred och det är också en superbur med samma stabilitet. Dock blir den ju plötsligt ganska skrymmande då den blir både bredare och högre. http://www.pwss.se/product.php?productid=8339&cat=1649&page=1
Annars är det ju dubbelburen på kattlycka men då blir den ju plötsligt 164 cm… 
Den stora Meldgaardburen och GD Space 120 saknar båda bottenlådor (bilden på GD space är alltid på den mindre som är 85 cm), vilket gör dem otympliga att städa. Dessutom är de ganska rangliga. Tyvärr. 

Buntband funkar kalas. :)

LTTBB
0

Supertack för svaren. Det tål att tänkas på. Mäta och dona och sen får man se vilken det blir.  👍 för dig.

[CruellaDeVil]
0

#7 Hoppas du hittar buren som funkar bäst för dig! :)

drika
0

såga bort gallret och ha den endast som ram så de inte blir glapp, bara att fila till så de inte blir vasst!:)

Hälsningar

Fredrika

[CruellaDeVil]
0

#9 Åh! Superidé!

LTTBB
0

Ja, det var verkligen en bra idé. Det blir nog så det får bli. Tack!!!🙂

drika
0

Ingen orsak:)!

Hälsningar

Fredrika

rosatanten
0

Hej! Jag har själv också letat efter ett alternativ till GD Rival. Jag har hittat en modell som heter Tasha dubbel krom/brun IMAC. Den kommer också med en ställning under. Om jag förstått det rätt kommer det även foderkoppar med. Den skall inte ha något galler på botten och två utdragbara lådor för enkel rengöring. Min nuvarande bur gillar jag annars den är stor, men man måste lyfta upp buren från botten för att kunna rengöra den. Är det någon som sett Tasha dubbel buren i verkligheten och kan säga om den är stabil och om hur många luckor det finns?

[CruellaDeVil]
0

#13 Jag har den enkla Tasha-buren och gillar den väldigt mycket. Den är dock långt ifrån lika stadig och lättstädad som GD Rival och jag kan tänka mig att dubbelburen inte direkt blir stadigare då den är högre.
Foderkoppar är med, det stämmer, men jag använder aldrig såna där plastkoppar som sitter på sidorna ändå. 
Att det är två utdragslådor gör att det gärna kommer avföring mellan dem så att man måste ta ner hela bottenlådan och rengöra den ändå hyfsat ofta. Sen är jag inget fan av avgränsningen i framkant som gör att lådorna inte går att dra ut om man har något tjockare än typ papper. Jag vill gärna ha nån form av strö.

Rekommenderar ändå denna bur om man inte vill ha GD-buren.

LTTBB
0

Om man har eller ska ha engelska undulater då funkar väl inte GD Rivalen, är inte den för liten då?

Varifrån kommer GD Rival? Tänkte om man kunde skriva till de och se om dom inte kunde göra den i fler storlekar. Nu har de en ganska liten och en ganska stor, kan de inte ha en ganska lagom? Jag skulle vilja att den var som den är fast 100 eller 110 bred/lång ungefär.

Synd att man inte kan fixa en själv som ser precis ut som den fast med min önskan på längden eller bredden eller vad det blir.

Vilket tjatande om bur från min sida, förlåt!!!!☺️

drika
0

finns typlikdana som gd rival fast dubbla så stora har jag sett:)

Hälsningar

Fredrika

LTTBB
0

Jo, det har jag med, men tyvärr får inte 160 bred plats någonstans där jag vill ha fåglarna. Typ 100-120

EddaM
0

Tyska ebay är en bra sida att hitta billiga burar men man får fråga säljaren om de skickar till sverige och vad frakten går på då. Men burar som kostar 3-4000kr här får man för 2000 därifrån. Nu har jag blivit halft galen efter allt letande så jag orkar inte krångla mera så jag skall köpa denna: http://www.zooplus.se/shop/83864/83919/83920/voljarer/305724

Fast från danmark då den blir billigare även med frakt. Och de ca 200kr som jag sparar får de leksaker för istället! =)

tyska ebay: http://www.ebay.de/sch/K%C3%A4fige-Volieren-/77689/i.html

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LTTBB
0

Jag har bestämt mig för att köpa en Ferplast Piano 7 nu. Jag hoppas att den räcker till 2 engelska undulater för jag ska även köpa en GD Rival till mina vanliga undulater. Är det okey tycker ni eller är det taskigt att ha de i olika burar?

Inte får man ha 4 vanliga och 2 engelska i en Piano 7, blir inte det för litet? Jag får inte plats med en större bur utan måste ha två burar på olika ställen i samma rum. Burdörrarna kommer att vara öppna för jämnan förutom om jag vädrar och har fönstren öppna men det är ju inte allt för ofta höst-vår. Värre med sommaren men funderar på om jag har råd att bygga en altan och då ska jag avvara en stor del åt mina pippisar så de kan vara ute tillsammans. Vad tycker ni? Är det okey?

För vad jag har läst mig till så är GD Rivalen för liten för engelska och jag har inte möjlighet att köpa 2 piano 7 för tillfället, det får i såna fall bli senare.