In i buren!
Vill att Undulaterna ska IN i buren men de är ju bara ute! Mst städa m.m
Hjälp hjälp!!
Den buren ser inte ut att kunna erbjuda någon som helst flygning…lite ledsamt att se att du använder dig utav en sådan liten bur.
Den buren är för liten enligt jordbruksverkets regler. Tills du har skaffat en större måste du ha dem ute hela tiden eller alltid låta burdörren vara öppen.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Buren ser liten ut på bilden. Den är inte liten. :( Det ser bara ut så uppifrån!!!!!
Men liksom jag tyvcker det är säkrast o ha buren stäng när jag dammsugar m.m
Hur ser din bur ut då? :O 😮
P.s Jag har du bara 2 undulater!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#4 #3
Nu får jag dåligt samvete 😕 ….
Mät buren och skriv måtten då vet vi ju om den är liten eller inte :)
Ok.. :S
Den är typ 75 cm lång och typ 65 cm bred ;S
Är det fär lite? P.s Jag vet inte riktigt hur man mäter..
#8 Dom är ju typ samma..
kakisen123…..buren på bild i inlägg #2 är inga 75cm från matskålarna man ser till andra ändan av buren…..från matslåarna till andra sidan av buren är minimåttet enligt jordbruksverket 70cm….måttet från framsidan till baksidan ska vara minst 45cm…..höjden ska vara minst 60cm.
Min bur har måtten 150cmX70CMX90CM…Längd/djup/höjd Min bur skymtar i min lilla bild….
Håller med övriga om att den buren ser lite liten ut, tror det är en sådan bur jag har som sjuk/transport/karantänsbur och den är då inte så värst stort.
Du kan absolut ha ute fåglarna när du dammsuger, ingen fara alls. Jag har mina fåglar ute hela dagarna i ett fågelsäkert rum som jag inrett med gungor i fönstret, lekträd m.m. De har dock en hyfsat stor bur (100 lång, 85 hög och 55 bred) som de sover i och får vara i när de är utomhus. Nu på sommarn håller vi dessutom rummet låst för att ingen ska råka öppna någonstans.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
F_C får jag fråga vad ni har för bur, tycker att måtten verkar bra. Jag vill köpa ny bur och vet varken ut eller in snart. Nån tyckte inte man skulle ha en hopfällbar bur, som jag sett på nätet och blivit lite intresserad av, men vi ska bygga altan och då kanske bur med hjul är att föredra så att man lätt kan dra ut den sen, men jag gillar inte GD för den har galler på botten. Nån idé från någon? Inte för att det har med detta sammanhang att göra men ändå….😞
#13 Vi har en Gibbon Flora MPS. Den är rejäl och tycker den är lagom stor. Den är dock inte hopfällbar vilket ju kan vara både minus och plus. Men vill du ha en bur du enkelt kan ta med ut så skulle jag inte rekommendera den, då den är tung och har inga hjul. Men den har inget galler i botten och ingen utdragslåda vilket jag ser som plus.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Någon sa att ihopfällbara kan ramla och falla ihop, stämmer det? Spelar ingen roll om den är hopfällbar eller inte utan tyckte måtten verkade bra på den hopfällbara, men om den kan rasa är det ju inte bra. Känns även som om jag inte vill ha utdraglådor då jag iallafall byter och gör rent både lådor och botten varje gång så genom att inte ha lådor så sparar jag tid. Nån idé och nån som vet bra affärer online…..
Ok men buren är öppen helatin vi ksk ska bytaq bur men liksom ALLTID när jag frågar en sak pratar alla om annat! Jag vill få in de i buren när jag t.ex. öppnar hela fönstret! Hjälp tack inget hack :) Ska Ksk byta bur som sagt !!
Min undulat har det motsatta problemet, haha! Han vill inte UT ur buren… Men okej dina undulater vill inte komma in i buren igen, efter att dem har flugit ut?
Om man kan få dem och sitta på handen så skulle det ju vara en fördel, för då kan bara lyfta in dem i buren igen. Men är dem inte det, går det inte att försöka locka in dem, typ med hirs? :)
Min vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/
Mvh Linnea
Ja men en gång tog jag de med handen o gjorde så att de kunde sitta på min arm men de flög iväg o de vill inte bli matade när de sitter på min hand.
Många gånger gillar dom inte att landa vid buren lucka/luckor…..så kan ju prova att göra någon landningsplats för dom precis framför buren…..ett litet träd eller liknande vore ju bra att prova.
Ok tack. Vi får se men vad gör träd med att gå in oi buren o göra? ;) #19
om dom har har ett litet träd eller liknande att landa på precis framför buren…..vad har dom för landningsplats nu? Många undulater ogillar att flyga & landa precis vid luckan men har man en gren eller något precis där så blir det bättre för dom.
Hur står buren placerad nu?
Man kan ju prova att ställa den högre för fåglar gillar ju att sitta högt & därför söker dom sig inte till en bur som står lågt……..
Jag har ju tjafsat ganska länge om en bra bur. Först piano 7 men tror att den kan vara skranglig, jag vill nog ha en med hjul men när jag läser har de flesta galler på botten och hur är det med burarna, kan man ta bort gallret utan att det blir en lucka, eller finns det burar utan galler? Vill att den ska vara ca 1 m lång och lika hög, bredden minst 50. Någon alls som har ett förslag??????
#21 De sitter alltid på gardinen o det hatar jag för de har skitit ner gardinen o golvet m.m men annars är de på buren!
#23 Du kan göra ett fågelträd med leksaker och ha tidningar under det, då blir det lättare att städa samt stimulerande för fåglarna :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Då behöver du fler sittplatser ute i rummet. För att vänja dem av med gardinen (och det är inte lätt) behöver du en (eller helst flera) sittplatser som är högre upp än gardinen. För att underlätta när de ska gå in kan du, om du inte har plats för en sittplats i höjd med buren, fästa ett vanligt sittrep från djuraffären på utsidan istället. Man kan sätta dem ovanpå buren också (men var då lite aktsam så att du inte sätter dem rakt över pinnarna inne i buren så de blir nerbajsade direkt).
Mina fåglar kan kommandot "Gå hem!". Det är inte allltid de lyder för det men de vet vad det betyder. Vill du lära dem det så har jag lite tips.
1. Gör bara detta om du är lugn och ostressad. Annars skrämmer du dem och då lär du dem att vara rädda för dig - och ingenting annat.
2. Säg kommandot likadant varje gång. Samma tonläge, samma betoning och upprepa det som ett mantra lite då och då tills ni övat klart. Gärna ganska bestämt men utan att höja rösten. Börjar du skrämma dem så kan du inte lära dem något alls.
3. Sätt upp delmål. Första steget ska vara att de sätter sig på buren när du säger "Gå hem!". När de gör detta ska du omedelbart byta röstläge, så det blir skillnad. ÖS beröm över dem! "Jättebra, rätt så, nu var ni duktiga!"
4. Fös dem i rätt riktning. Och här är det jätteJÄTTEviktigt att fösa - INTE jaga. Genom att ställa dig under gardinen och bara hålla upp handen (INTE vifta) när de är på väg upp samtidigt som du säger "Gå hem" så vänder de tillbaks, förhoppningsvis till buren. Sätter de sig någon annanstans så går du tydligt och bestämt dit men säger inget annat än "Gå hem!" och utan att vifta eller jaga. Du ska överhuvudtaget bara följa dem när de flyger någon annanstans än till buren. SÅ FORT de flyger till buren så berömmer du med glad röst och visar med hela kroppen att du inte kommer att följa efter dem. Sätt dig ner, gör något annat, titta inte ens på dem. Beröm dig själv också vettja!
5. När de väl gått till buren och förstår att de inte kan ta sig någon annanstans utan att du följer efter så kommer de att gå in. Återigen, ÖS beröm över dem! Berätta hur fina och kloka de är som förstår.
6. De kommer bli jätteduktiga och förstå och sen kommer de testa dig för resten av livet för att se om de kanske kan få bestämma annorlunda just den här gången. Ger du efter när du en gång gett ett kommando så kommer det att bli dubbelt så svårt att få dem att göra som du vill nästa gång.
7. Olika fåglar är olika sugna på att göra som man säger. De har dessutom sina egna rutiner och de är det viktigt att vara uppmärksam på. Hos mina fåglar är det Tina som går in först. Hon flyger till buren och klättrar sedan baklänges ner över kanten och går in. Sen flyger Håkan och Tor ett par gånger fram och tillbaks i rummet medan jag säger "Gå hem!". Därefter klättrar Håkan in. Sen vill Tor flyga trvå gånger till och sen flyger han in i buren utan att klättra. Det ska vara EXAKT lika varje gång. Spricker rutinen kan man få hålla på i timmar. Normalt tar det en-två minuter om de är tjuriga. Är de glada går det på 15sek.
8. Har de inte fått vara ute tillräckligt kommer de också att protestera. Kör ALDRIG in fåglarna annat än i yttersta nödfall om de inte fått flyga av sig ordentligt. De kämpar för att få vara ute för att de behöver få vara ute.
9. Låt dem aldrig ALDRIG sitta någonstans där du inte vill att de ska sitta! Får de inte sitta i gardinen så MÅSTE du gå dit och köra bort dem VARJE gång. Och, dina undulater pratar med dig när de gör saker de vet att de inte får. Om jag inte har städat buren och inte lyssnar på när de börjar bli tjuriga på rösten så kommer de GARANTERAT att sätta sig på gardinstången alla tre så fort de kommer ut. De är inga dumma hundar och de gör ingenting för dig om du inte gör något för dem. Rättvist ska det vara! :D
Så brukar jag göra. Det kanske inte fungerar för alla och alla kanske inte har behovet av att få in dem heller men fåglar är kloka djur och det är inte svårt att lära dem saker.
Komplettera gärna med andra kommandon som innebär ROLIGA saker för undulaterna. Kanske som "Ut och flyg!" när du öppnar buren, eller "Är det nån som vill bada?" när du tar fram en blomspruta (Tina blir vild av lycka och kastar sig ner till buren när jag säger det), eller kanske "Nu finns det godis!" när du håller upp en hirskolv så de kan sätta sig i din hand?
Hej, Ibland sitter de på en låda också.
Förlåt men jag orka inte läsa allt du sa men nån annan gång läser jag klart, läste ksk bara 3 meningar. Sry
Här är en bild på mina fåglars favoritplats och den sittplats som samlar upp bajset bäst.
Det är en ram från IKEA som vi satt en bit överbliven golvplast på och sen skruvat fast pinnar i. Pinnarna hämtade jag i skogen. Sågade av från en död asp - hur lätt som helst.
Det var lite meck med själva ramen för den var lite bräcklig men det var det LÄTT värt.
Under ramen har vi en LACK-hylla från IKEA. Vi brukar lägga tidningar på men den går lätt att torka av.
Gud vad smart! Vi får se hur det blir. Men nu är jag inte hemma. Jag är hoa min kusin i 2 dar till! :)
Vad nice! Har du de i vardagsrummet?
Japp! :)