Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 1953 ggr
kaninlyckan
2013-06-30 23:16
1

skillnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag undrar vad som är skillnaden mellan en engelsk undulat och n australienska undulat? efter som att vi Har två st undulater här hemma och honan är typ hälften så liten som hanen och då så undrar jag om det är två olika sorters undulater ni ser nog vem som är störst är tacksam för svaren //kaninlyckan

MimmiH
2013-07-01 08:40
0

Den frågan kan nog de som har engelska undulater bäst svara på. Men engelska undulater är framavlade på ett visst sätt för att uppfödarna har haft vissa utställningsideal - det finns undulatutställningar. Den australiensiska undulaten är mer lik den vilda undulaten men det är jättevanligt med korsningar mellan dem.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

kaninlyckan
2013-07-01 10:22
0

okej tack  någon som vet mer

farido13
2013-07-02 17:42
0

alltså pannan på den engelska undulaten brukar peka neråt mot ögonen så man inte ser ögonen helt 100% men den australiska undulatens panna pekar ej neråt och man ser ögonen helt 100%

kallepudas
2013-07-03 20:42
1

Det är egentligen samma fågel…man har från början tagit helt vanliga australiska undulater & avlat dom så dom till slut fått den kroppen som dom har…tyvärr så lever dom inte lika länge och deras kropp är för stor så dom kan få besvär….den australiska undulaten är också väldigt hårt avlad så dessa nackdelar drabbar även den vilket många fått erfara när deras undulater dör i förtid & kanske redan efter 3 år….

Den vilda undulaten som finns i australien 'är mycket mindre…det har rymt undulater någonstans i usa läste jag & där har dessa "tamfåglar" förökat sig & då blir dom mindre & deras färger återgår till den standardgröna..det var en mycket intressant artikel & jag ska se om jag kan hitta den igen.

Jag är negativt inställd till avel på den "engelska undulaten" för jag tycker det inte är rätt.