Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 937 ggr
JohannesC
10/21/19, 10:16 PM

Ensam fågel -Någon som har plats för en mild hona?

Hejsan! Jag ska försöka hålla det kort men det kan vara angeläget med lite bagrundsinformation:

Min och min mammas undulat som vi har haft i mer än tio år avled plötsligt för någon vecka sedan, vilket vi är väldigt ledsna över såklart. Det var också inte helt oväntat dock eftersom veterinärbesöken har ökat i och med åldern. Efter hanens bortgång har vi nu kvar en hona som är kanske drygt hälften så gammal som han var. Hon är väldigt snäll, och egentligen väldigt anspråkslös och lättskött och hon bor nu ensam i en väldigt stor bur som egentligen skulle passa för en hel undulatfamilj.

När vi skaffade fåglarna var jag kanske 12-13 år och nu är jag 23. Sedan jag flyttade hemifrån för några år sedan så har fåglarna bott hos min mamma där jag har hälsat på regelbundet och ansvarat för inköp av mat, snäckskal och veterinärbesök osv. Våra livssituationer är nu väldigt annorlunda än de var för 10 år sedan. Jag bor nu i en annan stad och jobbar och studerar samtidigt i olika städer och min mamma är nu äldre och tröttare och måste vara uppmärksam på sin egen hälsa samtidigt som hon jobbar fortfarande.

Vad jag vill komma fram till är att vi har i dagens läge inte möjlighet att skaffa en ytterligare undulat för att hålla honan sällskap. Det vore helt enkelt inte hållbart i vår nuvarande situation. Samtidigt har vi en undulat som inte får det sällskap och den uppmärksamhet hon behöver och har rätt till. Vi har finkammat våra kontaktnät, men har inte lyckats hitta någon som vill ha henne och som vi kan vara trygga med att hon kommer att få det bra hos. Det är svårt att hitta någon i synnerhet eftersom att hon är en äldre hona och eftersom att hon inte har full fjäderdräkt. Vår veteriner menar att detta sannolikt beror på ett hormonellt problem. Hon är i övrigt väldigt frisk, energisk och vital och fortfarande vacker enligt mig.

Vi har även diskuterat att avliva henne men detta tar emot väldigt mycket och vore en sista utväg om vi inte kan hitta någon annan lösning på situationen. I första hand önskar vi hitta någon snäll människa som har erfarenhet med djur och som har tid och vilja att ta hand om henne. Det tillkommer en stor bur samt den fågelmat som finns kvar och vi tar inte betalt för något, vi är bara måna om att hon ska få det bra.

Hör gärna av dig om du eller någon djurvän som du känner skulle vilja ta hand om henne. Vi befinner oss i Göteborg och man får gärna komma och besöka oss om man vill träffa undulaten först.

Tack så mycket!

Annons:
[Stii]
10/24/19, 3:52 PM
#1

Hur stor är buren ? Hur är det med att ha tre fåglar, någon som vet ?

[Stii]
10/24/19, 3:52 PM
#2

Har du bilder ?

JohannesC
10/25/19, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Burens mått:

Bredd: 99cm

Höjd: 83,5cm

Djup: 53cm.

Tack för ditt svar! = ) Jag är inte i Göteborg just nu där fåglarna är så har inte kunnat ta bild. Här är en bild som jag hittade på min mobil som är tagen för några år sedan. Honan är den gröna undulaten. Jag ska till Göteborg nu i helgen, är du intresserad av att komma och titta på henne och på buren? Du är välkommen i så fall! Jag kan även skicka fler bilder när jag har kommit fram om du vill.

PS: Det framgick inte tydligt i mitt första inlägg men honan som är drygt hälften så gammal som hanen var och som denna tråd gäller skaffade vi inte förrän vid ett senare skede. Tidigare hade hanen som nu är död sällskap av en annan hona som också gick bort efter ett tag tyvärr.

Upp till toppen
Annons: