Annons:
Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 1271 ggr
Ingela westling
6/16/19, 7:32 PM

Burstorlek

Hej. Är lite orolig för undulater som en granne till mig har. Kanske ni kan ge mig svar på mina frågor. Min granne har en bur på sin altan förra sommaren och nu (vintertid är den inomhus). Buren är ca 60*40 och ca 90 cm hög. I den buren finns 14 st undulater. Dessa fåglar släpps aldrig ut under dagen utan sitter i denna bur dagarna i ända. Är det ok? Jag kan som sagt i get om fåglar och ställer därför frågan till er som säkert är experter.

Annons:
Frö
6/17/19, 1:14 AM
#1

Om buren är 60 x 40 cm i bottenytan och 90 cm i höjd så får det vara 0 (noll) stycken undulater i den. Den är alltså inte laglig att ha undulater i den. I djurskyddslagen står angivet att den minsta burstorleken för vanliga undulater (längd 16 - 20 cm) är 70 x 45 x 60 cm (långsidan x kortsidan/gavel x höjd). Minsta yta per fågel vid grupphållning är 0,04 kvm. Formeln för att räkna ut hur många undulater som får vistas i buren blir då 0,70 x 0,45 / 0,04 = 7,875 undulater. Myndigheten avrundar i detta fall uppåt så buren är godkänd för 8 undulater. Om det är den större engelska undulaten (längd 21 x 25 cm) är ministorleken på bur 90 x 50 x 60 cm (långsidan x kortsidan/gavel x höjd). Minsta yta per fågel vid grupphållning är 0,055. Formeln för att räkna ut hur många undulater som får vistas i buren blir då 0,90 x 0,50 / 0,055 = 8,18. Myndigheten avrundar i detta fall neråt så buren är godkänd för 8 undulater. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html http://www.gbfhobby.se/att-ha-fagel/burstorlek-och-inredning/ Seriösa undulatägare anser att dessa föreskrifter (L80) är helt galet idiotiska då 8 undulater i en bur med måtten 70 x 45 x 60 cm är djurplågeri.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Upp till toppen
Annons: