Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1108 ggr
[Stii]
3/26/19, 10:16 PM

Bada

Ganska kort fråga, jag lyckas inte få min lilla dinosaurier att bada, hur gör jag ? 🤣 Att liksom få henne på kanten av plastburken är ganska lätt, men det ända hon gör är att bara dricka vatten. Hon liksom hoppar aldrig i. Har testat med leksaker och hirs men nej hon bara vill dricka vatten från den sen inget mer 🤣 Att spraya vatten med en blomspruta går absolut inte, hon blir jätte skraj och flaksar. Att få henne under kranen/duschen är likadant… Tar gärna emot tips o tricks 🐦

Annons:
MontEverest
3/27/19, 7:59 AM
#1

Mina badar i upphängd persilja i buren. Testa det.

[Stii]
3/27/19, 1:26 PM
#2

Vadå, hur, jag fattar inte ?! 🤭

MontEverest
3/27/19, 3:57 PM
#3

#2 alla fåglar gillar inte att bada i vatten skålar eller under kranen. I naturen kan de bada i blött gräs eller bladgrenar efter att de regnat. Så ta ett stort knippe tex persilja och blöt under kranen sen hänger jag upp det i bur taket eller en gallersidan med en klädnypa i närheten av en pinne. sen badar vissa av mina fåglar i dropparna från bladen. De burrar upp sina fjädrar och sträcker ut vingar o försöker få hela kroppen blöt.

MontEverest
3/27/19, 3:57 PM
#4

#2 alla fåglar gillar inte att bada i vatten skålar eller under kranen. I naturen kan de bada i blött gräs eller bladgrenar efter att de regnat. Så ta ett stort knippe tex persilja och blöt under kranen sen hänger jag upp det i bur taket eller en gallersidan med en klädnypa i närheten av en pinne. sen badar vissa av mina fåglar i dropparna från bladen. De burrar upp sina fjädrar och sträcker ut vingar o försöker få hela kroppen blöt.

[Stii]
3/29/19, 4:09 AM
#5

Tack för tipset, ska testa det 👍

Frö
5/22/19, 3:01 PM
#6

Undulater har svårt att se hur djupt det är i vattnet så därför vågar inte alla ner i vattnet. Kanske är kanterna för höga? Avståndet mellan kant och vattenyta är för högt? Jag har vatten på en bricka och jag brukar lägga i några salladsblad och en liten gren. Då kan de välja hur de vill gå ner i vattnet. En del använder bladen som brygga för att sedan kliva ner i vattnet, någon sitter på grenen i vattnet och en annan vill bada på bladet. Jag brukar ta torkade eukalyptusblad i hett vatten i en mugg. Sedan silar jag bort bladen efter ca 30 sekunder och håller det varma vattnet på brickan. Därefter fyller jag på med kallt vatten så att det blir rumstemperatur. Nu doftar badvattnet Australien och undulaterna älskar detta. Första gången badvattnet kom fram hade jag ”simundervisning”. Jag la min handflata i vattnet och sprattlade med fingrarna så att det skvätte lite och det blev plaskande ljud. Det tog inte många minuter innan de modigaste var i och badade för glatta livet. Sedan kom de mer försiktiga och hoppade i. Det är bara en som inte vill bada ännu, så hon brukar använda vattenautomaterna för att tvätta sig i när de andra har kul i vattnet. Man kan även lägga lite frön på bladen för att locka ner de som inte vågar bada. Du kan även ta och odla gräs som undulaten kan bada i. Spreja bara med vattenflaska så att gräset är blött. För mig är badande undulater höjdpunkten med undulathobbyn. Att få se hur de blir modigare, samspelet mellan fåglarna, deras personligheter, uppskattning och glädjen över att få bada i väldoftande vatten. 😍

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
Frö
5/22/19, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Några foton.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

[Stii]
5/23/19, 9:30 AM
#8

Underbart !! Tack "Frö" för ditt fina tips om detta !! Har själv kommit fram till att ta med hennes leksak som hon gillar in i vattnet och då hoppar hon i och plaskar med denna 😎

Upp till toppen
Annons: