Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 800 ggr
43915
2019-03-25 15:20

Hjälp att gå vidare att få fåglarna tama

Hej! Jag har 2 undulater som jag haft i snart ett år nu. Jag har spenderat en hel del tid med att försöka få dem handtama men har stött på ett problem jag skulle behöva hjälp med. Jag har lyckats få dom så pass tama att dom utan problem kommer ner i handen och äter om jag kommer med mat när dom är hungriga, men där tar det stopp. Det funkar bara om dom får komma till mig, medan allt jag läst som tips för att få dom mer tam där man successivt ska närma sig fåglarna själv tills de inte blir rädda för handen misslyckas totalt. Sitter dom i buren och jag stäcker in handen med mat genom luckan som är ungefär mitt på buren(i höjdled) och håller den där så kommer dom ner och äter direkt. Men så fort jag sakta rör handen uppåt i buren eller rör den lite för mycket när dom sitter och äter så blir dom livrädda och flaxar runt. Har försökt göra det stegvis under väldigt lång tid men dom verkar aldrig vänja sig vid att jag för handen uppåt i buren dit dom brukar sitta. Jag får dom alltså inte att sitta lugnt på handen om jag inte har mat och håller handen helt still. Har testat alla möjliga tips och tagit god tid på mig och spenderat mycket tid på det för att dom ska få vänja sig, men det är helt stopp nu som det verkar. Finns det någon som har något extra tips eller som kan försöka hjälpa mig komma på vad jag gör fel/om jag gör fel? Har kämpat i månader nu utan framgång, och jag vill verkligen kunna ha dom med mig lösa utanför buren utan att de blir rädda för mig. Tack på förhand.

Annons:
JohannaN
2019-03-26 11:04
#1

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

43915
2019-03-26 16:38
#2

Hej Har läst den flera gånger, och jag tar mig till steg 6 ungefär. När jag ska gå från att dom äter ur handen till att kunna föra fram handen mot dom och få dom att kliva upp utan mat så är det som att dom aldrig blir lugna nog för att det ska gå. Dom blir livrädd för min hand när jag kommer lite för nära. Har följt alla steg i det där inlägget och till en början gick det väldigt snabbt och bra, men nu är det stopp. Jag kan stå med handen i säkert 30-40 minuter på någon av dom övre pinnarna en bit ifrån där fåglarna sitter utan att dom verkar ha några planer på att bli helt lugna. Det är bara just innanför öppningen till buren det går bra. Vet inte vad mer jag ska prova, eller om det bara är att fortsätta sitta med handen i buren och hoppas på att dom vänjer sig tillslut?

[Stii]
2019-03-26 21:57
#3

Kan det vara så att du skrämt dem ? Alltså att du fångat in dem eller något liknande ? Så att dem blivit rädda för handen när du inte har något i handen ? Djur är jue ganska smarta annars… Isåfall är det bara att kämpa på och få dem att känna sig trygga med handen. Tänk också på att det är många saker som spelar in, hur du pratar med dem och om det t.ex är bara du som tränar m.m. Annars vet jag själv inte så mycket…

43915
2019-03-27 11:52
#4

Dom har bara blivit infångade en gång, och då var det inte jag som fångade dom. Det var med en handduk också, inte bara händerna. Annars är det bara jag som tränar med dom, och jag brukar alltid försöka prata hela tiden med lugn röst och aldrig stirra dom i ögonen. Men det är väl bara att fortsätta kämpa antar jag. Tack för svaren ändå!

[Stii]
2019-03-27 13:29
#5

Det är lungt ! Har inte så många tips tyvärr. Lycka till iallafall ! 🐦

IsakfeatElin
2019-05-15 14:53
#6

Du kan prova target- och klicker-träning! Jag tänker att det kanske är lättare att börja där, eftersom de kan hålla sig på ett tryggt avstånd från handen och samtidigt lära känna dig och förstå att du inte är farlig. Finns massor tips på youtube bland annat. Mina fåglar, framför allt en av dom, tycker att det är jättekul! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: