Annons:
Etikettallmänt-om-undulater
Läst 710 ggr
nestor11
1/15/19, 8:06 PM

Hjälp! Hur göra undulaten tam?

Hej, jag har en undulathona på ca 10 veckor, har haft henne i tre veckor och vill ha lite tips på hur jag gör henne tam. När jag köpte henne var hon ganska orädd för händer, hon kunde hoppa upp och äta hirskolv i handen osv. Men eftersom jag har en undulat till som är van att vara ute släppte jag efter en vecka ut henne ur buren (han är handtam) men eftersom hon inte lärt sig komma på fingret var hon "svår" och få in och jag tyckte då att hon blev mer rädd för oss :(

När jag fick in henne (som skedde utan problem då jag släckte lampan och tog henne med handen) har jag hållit henne i min hand och försökt lugna henne, men jag tycker bara att hon blir mer rädd. Jag har därför den senaste veckan valt att bara ta ut hanen och stoppar in min hand flera gånger och matar henne. 

Jag tycker dock inte att det går framåt vilket gör mig ledsen då jag vill att hon också ska ha friheten att komma ur buren varje dag utan att bli uppjagad och ledsen när jag ska få in henne.

Säkert jag som är barnslig och känslig men fick ont i hjärtat när hon blev rädd i mörkret (men det var omöjligt att få in henne när det var ljust).

Säkert en jätte dum fråga men jag har aldrig haft undulat förut och vi tog över hanen som redan var handtam när vi fick honom. Så hur gör jag bäst. Fortsätter att stoppa in handen och väntar på att hon ska komma? Hur långt tid brukar det vanligtvis ta? Hur länge ska jag hålla inne handen, hur många gånger om dagen? 

Tänker om jag kanske ansträngt mig för lite?!?

Kom gärna med tips eller råd. Tack på förhand <3

Annons:
[Stii]
1/15/19, 8:25 PM
MontEverest
1/15/19, 10:07 PM
#2

att tämja kan ta tid, har haft undulater som blivit tama väldigt fort, efter väldigt lång tid och vissa inte alls..men just nu är alla mina så gott som tama…de flesta tamtränade jag ca 1-2 v..och det viktiga är att ej försöka fånga in de med handen i början när man ej har deras  förtroende…jag har den regeln att så gott som aldrig fånga in de om det inte är absolut nödvändigt såsom kloklippning, vet besök eller behandling..låter de bestämma så mkt som möjligt själva, vill ej tvinga mig på de…

men många ggr per dag sticka in handen till fågeln och bara hålla handen…där o så fort som du ser att undulaten förökar röra sig bort från dig då ökar du avståndet..du får kolla minsta rörelse eller antydan till att den blir obekväm och vill flytta sig bort från handen…jätte viktigt..för backar man så flyttar de sig oftast inte…

Nasat
1/16/19, 10:15 AM
#3

Tycker det allra bästa sättet att få en undulat tam är att använda hirs som lockbete. Får de smak på hirs brukar det gå jättebra. Då kommer man dem nära. Brukar med hjälp av hirs gå nära fågeln med ett finger och samtidigt säga opp. Tillslut kliver den upp på fingret t.o.m på kommando. Har 8 undulater och alla är mer eller mindre tama. Brukar träna inkallning genom att ropa på dem vid deras namn och de kommer t.o.m på långt avstånd när de vet att de får hirs. Lycka till !😃😃

Upp till toppen
Annons: