Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 552 ggr
Elslind04
2018-11-03 16:01

Sjukdom som smittat?

Har en gammal undulat på snart 5 år, för lite mer än ett år sedan fick hon två fina kompisar, två engelska undulater som var bröder och dessutom hade vi en vanlig hon undulat. Honan bråkade med de två bröderna så vi satte ut henne i en annan bur och planerade att skaffa en annan kompis till henne, men då dog hon, jag är ganska säker på att det var ålder för hon var väldigt gammal, visade inga symptom på sjukdom eller skador, dock vet jag att de är bra på att dölja sånt. Hanarna dog tyvärr några månader senare, ena när han var under ett halvår och den andra för två månader sedan.  Honan lever fortfarande och verkar frisk och kry, vi försöker fortfarande hitta en kompis till henne, men tanken slog mig, kanske har hon någon sjukdom som smittat de andra? Men borde inte hon också vara död då? Eller kan det vara så att vi bara hade otur med den äldre honan och bröderna kanske hade någon sjukdom i släkten eller så. Borde jag åka med henne till veterinären och kolla upp det innan jag skaffar en ny kompis?

Annons:
Frö
2018-11-11 00:46
#1

Det var sorgligt att höra att 3 av dina undulater dött. Detta låter väldigt märkligt. Precis som du skriver så tror även jag att det inte rör sig om en smittsam sjukdom, för då skulle den fjärde undulaten också dött. Men jag skulle ändå ta den till en veterinär innan du köper fler undulater. Du skriver att den äldsta blev 5 år, men det är inte gammalt. 6-8 år är nog rätt normalt och 10-15 år förekommer också. Men jag läste nyligen att medelåldern på undulater i bur ligger på runt 4 år och att flera dör redan vid 2,5 års ålder. Orsakerna som brukar nämnas är inavel och felaktig kost. Men för att gå tillbaka till din frågeställning så har jag funderat en del. Jag är ingen expert utan bara nybörjare. Kan det finnas något i undulaternas bur eller i ditt hem som är giftigt? Något de ätit av under olika tillfällen? Det skulle förklara att de inte dog samtidigt. Vilken trädgrenar har du i buren? Krukväxter i hemmet? Leksaker-aktivering? Gnagt på någon målad list eller målad möbel? Kan de ha kommit åt att äta mat som var menad för människor och som är giftig för dem? Hur ser undulaternas kost ut? (Snor JohannaN’s klassiska och viktiga fråga)

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Elslind04
2018-11-16 01:11
#2

Tack för svaret :) Har nyligen haft henne hos veterinären för att kolla om hon hade näbbkvalster, vilket inte stämde, passade i alla fall på att kolla hälsan generellt men som jag trodde hittade de inget. Har funderat ett tag på om de skulle kunnat råka få i sig men kan inte komma på något. I buren har de pinnar vi fått från grannens äppelträd. De får en balanserad kost med pellets, frön, grönsaker och vitaminer, men man vet aldrig såklart ibland kan man behöva göra om i kosten. Har inte sett de äta på något utanför buren, faktum är ett en av de inte ens velat Vista sig utanför buren över huvud taget utan bara flyget ut en eller två gånger fast den är öppen varje dag. Den senaste dog när jag var bortrest och den var hos några släktingar, så ska försöka se om de kankse har gett den något annorlunda. Den äldsta fågeln blev nästan sju förresten, det är den som lever nu som är 5 men det är fortfarande inte så mycket.

Upp till toppen
Annons: