Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 2348 ggr
[Stii]
11/1/18, 9:52 AM

Undulat som bits

Hej. Jag har en undulat som är 5 månader. När vi fick den var den 2 månader. Vi har gjort så att den blivit tam, den kommer till handen och gosar och allt möjligt. Men från ingenstans nu så har den börjat bitas ! Vad kan det bero på ? Det har fortsatt varit så i typ 1-2 veckor…

Annons:
Frö
11/11/18, 12:53 AM
#1

Skriver några rader trots att jag inte är någon expert på detta. Om inte annat så kanske det ramlar in några till svar nu när din fråga knuffas upp i frågespalten. Nu när din undulat blivit ”tonåring” har kraven på umgänge ökat. Nu räcker det inte med att ”bara” sitta och gosa i hand. Kan det vara så att hen är understimulerad? Har den andra undulater att umgås med? Om inte så behöver din undulat en eller flera kompisar så att den kan få umgås med likasinnade. Undulater är ett flockdjur och behöver artfränder för att må psykiskt bra.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

JohannaN
11/14/18, 7:39 PM
#2

Att bita och gnaga hör till undulaternas naturliga beteende. Det är deras sätt att utforska och undersöka det dom kommit i kontakt med. Oftast är det unga fåglar som är mest nyfikna och biter då till och är då oftast av ren nyfikenhet. Men det finns också andra orsaker till varför dom bits och det kan vara rädsla och stress, territorium, avundsjuka men också av irritation🙂
Så har man bitproblem hos sina undulater är det viktigt att föra dagbok om när det händer för att få en karta över varför fågeln/fåglarna gör på detta vis. Man skall inte slå fågeln på näbben när den är olydig och något som också är viktigt att tänka på är att inte säga "aj" eller skrika och gapa åt fågeln då detta gör att fågeln/fåglarna vill bita mera🙂

Det är viktigt att ge undulater massor av saker att kunna använda sitt naturliga beteende på i form av grenar, träleksaker o.s.v🙂

Viktigt är att man alltid måste ha minst 2 undulater, dom får inte leva ensamma då dom är flockdjur🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

MontEverest
11/15/18, 1:54 PM
#3

Jag har två fåglar far o son som bits så hårt de kan. De kan bitas så det börjar blöda. Pappan är dock väldigt tam och vill ändå vara mycket med människor, ju mer han får vara med oss desto mindre biter han. Han bits oxå ibland om man flyttar på honom från någon plats man inte vill att han ska vara på. Så han blir mest arg säkert för att han inte alltid får som han vill, och han bits även mer inne i buren än utanför. Sonen tror jag har tagit efter hans beteende. Sonen är oxå tam , han är inte rädd för en på nått sätt men umgås hellre med fåglar. Dock försöker både sonen och pappan mata mina händer.

MontEverest
11/15/18, 1:54 PM
#4

Jag har två fåglar far o son som bits så hårt de kan. De kan bitas så det börjar blöda. Pappan är dock väldigt tam och vill ändå vara mycket med människor, ju mer han får vara med oss desto mindre biter han. Han bits oxå ibland om man flyttar på honom från någon plats man inte vill att han ska vara på. Så han blir mest arg säkert för att han inte alltid får som han vill, och han bits även mer inne i buren än utanför. Sonen tror jag har tagit efter hans beteende. Sonen är oxå tam , han är inte rädd för en på nått sätt men umgås hellre med fåglar. Dock försöker både sonen och pappan mata mina händer.

MontEverest
11/15/18, 1:59 PM
#5

För mig känns det som att ju tamare de är desto mer vågar de göra som att bitas. Medans de mer otama är mer rädda av sig…. fast sen är det väl personlighet oxå. Har en hane som aldrig i livet skulle bitas, som är så snäll o försiktig av sig. Han putsar bara handen.

Upp till toppen
Annons: