Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 643 ggr
Elslind04
2018-10-16 15:25

Frön eller pellets?

Vill bara ha allas åsikter om frön och pellets, vad som är bäst mm. Har läst gamla inlägg och märkt att de flesta tycker frön är bäst, fast alla veterinär säger pellets.

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-16 17:13
#1

Hej!

Nu har jag visserligen inte undulat (dock papegoja) och jag blandar pellets och frön. Huvudfodret är pellets (och frukt/grönt etc.) och så ger jag frön som tillskott/belöning (och gömmer i leksaker osv.).  

Undulater är dock mig veterligen mer fröätare (i naturen) än många papegojor så kanske de kan ha en något högre andel frön i sin diet men skulle ändå ge pellets.

 Det är svårt att efterlikna vilda papegojfåglars diet i fångenskap eftersom de äter så varierat i naturen. En vild undulat lär äta betydligt fler frösorter än du hittar i en fröblandning och det är därför pellets är bra (de får i sig de näringsämnen de behöver). 

Sen tror jag starkt på att ge frön för att de ska ha möjlighet att leta runt bland olika frön (pellets ser ju likadana ut) och skala de osv. = få stimulans/utlopp för födosöksbeteende. 

När det gäller ex. hamstrar som ju även de lever mycket på frön/säd i naturen så är rekommendationen t.ex. att de inte utfodras med endast pellets, just för att de ska kunna utföra sitt naturliga beteende i att välja bland olika frön m.m. Fördelen med pellets är ju dock att de inte kan välja ut ex. endast feta fröer eller endast en sorts fröer och därmed riskera brister. 

Jag tror på att ge både pellets och fröer för då får man det bästa av två värdar. De får i sig den näring de behöver och de kan utföra ett så naturligt födosöksbeteende som möjligt.

Frö
2018-10-16 19:50
#2

För det första måste man förstå en veterinärs dilemma. Vem som helst kan skaffa några undulater utan några förkunskaper eller ens förutsättningar att ta hand om fåglarna, varken i tid eller ekonomiskt. För att dessa stackars undulater åtminstone ska få i sig ”allt den behöver” så rekommenderar veterinärer pellets. Men veterinärer är inte experter på undulatmat. De kan sjukdomar och behandlingar. Sedan måste man även förstå att veterinärer kan få provision, alltså betalt av pelletsföretaget om de rekommenderar deras produkter. På vissa djurkliniker säljs div djurprodukter som de naturligtvis vill tjäna pengar på. Alla som säljer något får man ta med en nypa salt. För det andra så finns det både uppfödare och privatpersoner som vittnar om att deras undulater har fått konstiga beteenden efter att de ätit pellets under en längre tid. De har då övergett pellets och gått tillbaka till frön. För det tredje så är fröskalandet (och letande efter frön) en mycket viktig sysselsättning som är naturlig och berikande för undulaten och dess mentala hälsa. En enda fröblandning, hur bra den än är, kan inte ge tillräcklig variation.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Elslind04
2018-10-17 16:51
#3

Kul med olika åsikter, brukar själv blanda frön och pellets, har läst att det dock ska vara svårt då undulater föredrar frön då det ska vara godare, men jag tycker det går bra. Brukar också ge mycket frukt och grönt, oftast som jag odlar själv.

Upp till toppen
Annons: