Annons:
Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 1560 ggr
MontEverest
10/4/18, 11:33 PM

Bästa buren

Vilken bur tycker ni är absolut bäst som undulatbur? Lättstädad , vikt, utdragbar botten eller ej, få plats att spolas av i ett normalstort badrum Bra dörrluckor/ flera Tålig mot undulatnäbbar Vacker/ se fåglarna bra i buren/ färg på gallret? Ja allt ni kan komma på som är praktiskt. Vet att många gillar gd rival, men vill gärna ha andra tips oxå.

Annons:
Frö
10/6/18, 10:14 PM
#1

Jag har inte lyckats hitta den bästa buren. Men att ha en utdragslåda/botten är bra. Den kan jag ta in i badrummet och rengöra där. Jag brukar ha 8-16 lager med papper (brunt presentpapper på 8 meters rulle och min bur är 1 meter lång) i lådan så att det är lätt att varje dag ta bort det översta bladet och dammsuga ur allt löst bös. Nackdelen är att trots rejäla luckor är det jobbigt att nå längst in i hörnen. Buren heter Roditori. Hade jag fått designa en undulatbur för tillverkning hade den haft avtagbara sidor och tak. Då hade man kunnat lyfta av en sida åt gången och tagit med den till badrummet och även kommit åt överallt i buren. Naturligtvis hade det funnits normala luckor också. Tänka vad bra och lätt man kunnat få in och ut spretiga grenar. Det bästa är nog att bygga en voljär som man kan gå in i och komma åt att städa i alla hörn och skrymsel. 😀

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

MontEverest
10/7/18, 8:56 AM
#2

Ja jag har inte heller hittat någon bur som allt verkligen stämmer, förstår inte hur svårt det kan vara att få fram en sådan. Jo tänker oxå att en större voljär som man kan gå in i är bästa lösningen. Men kan inte ha en sådan riktigt än därför jag vill hitta en bättre bur.

MontEverest
10/7/18, 8:57 AM
#3

Smart med presentpapper 👍

Frö
10/7/18, 8:47 PM
#4

Jag brukar köpa rullarna på IKEA. Tror de kostar 25 kr st och jag köper många på en gång. I bokhandeln kostar en rulle 49 kr. 😁

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

JohannaN
10/8/18, 1:53 PM
#5

Min bur jag har hemma till dom har svårt att flyga är en GD rivial som är ihopsatt dubbel, man behöver inte alltid ha in burar i badrummet, det finns också enkla alternativ att få burarna rena, så som vattenspray med vanligt rent vatten i med svamp och grönsåpa samt papper eller handduk samt ångmaskin är också ett bra hjälpmedel🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Cymbel
10/8/18, 4:22 PM
#6

Har erfarenhet av flera olika burar till mina undulater och den absolut bästa buren jag haft är helt klart GD Space som är 120 cm bred och ca 100 cm hög. Den är stor, bra och praktisk och fåglarna kan flyga fint i den. Buren som är tredelad kan man ta isär och duscha bitvis i duschen om man inte har ett pyttelitet badrum. En rejäl, stadig bur ! Kan rekommenderas !

Annons:
MontEverest
10/8/18, 7:12 PM
#7

Ångmaskin har jag inte tänkt på låter ju bra! Men man kanske måste ha något skyddande för tapet o parkett. Gd space har jag tittat lite på men hur många luckor hade den?

Cymbel
10/8/18, 7:59 PM
#8

GD Space har 3 luckor. 2 mindre luckor på var kortsida samt en stor lucka på framsidan som har en mindre skjutlucka i mitten av den stora luckan. Skjutluckan gör att du inte behöver öppna den stora luckan för att t.ex hantera matskålar och vattenskålar. Jag har mina undulaters skålar på botten av buren och då är det verkligt bekvämt med den lilla skjutluckan.

MontEverest
10/9/18, 5:50 AM
#9

På gd space har jag sett flera plast skålar på sidorna som ingår, men om man tar bort de blir det öppningar/ hål där som undulaterna kan ta sig ur?

Cymbel
10/9/18, 5:24 PM
#10

Till GD Space hör 4 stycken matskålar. De går att ta bort men man kan låta locket till matskålen sitta kvar och det kan täcka hålet. Man fäster fast locket med t.ex buntband som man kan köpa på förslagsvis Biltema då blir det hela mycket bra.

MontEverest
10/9/18, 6:30 PM
#11

ok tack

MontEverest
11/21/18, 9:57 PM
#12

Fler tips

Upp till toppen
Annons: