Annons:
Etikettallmänt-om-undulater
Läst 691 ggr
Professorkvitter
2018-05-10 14:40

Någon idé att anmäla annonser på blocket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det är så många annonser på blocket där det är fåglar av alla sorter som antingen sitter i små burar som inte är i närheten av lagliga och/eller i burar som är fruktansvärt smutsiga. Jag tror inte att de sitter i små burar enbart för fotots skull, för då hade man som annonsör nog skrivit ut det. 

Så min fråga är, kan man anmäla annonsörerna/annonserna till jordbruksverket eller måste man först luska fram namn och adress? Tjänar det något till att göra en anmälan?

Annons:
Kirnzy
2018-05-10 15:09
#1

Om det tjänar något på att anmäla beror på. Tex om säljaren har endast har en fågel (och inga andra djur) och säljer fågel+bur, så säger jag att det inte hjälper att anmäla. Personen försöker ju faktiskt att bli av med fågeln och fågeln får förhoppningsvis ett bättre hem. Om man anmäler tar det säkert mycket längre tid (kanske blocketannonser blir borttagna osv) och fågeln får stanna där längre, fågeln kanske istället blir avlivad för att den inte blir såld. Och om fågeln sedan blir omhändertagen pga vanvård så tar det ännu längre innan den får ett nytt hem, om den ens får det. Så enligt mig är det i såna tillfällen bäst om fågeln får ett bra hem direkt. MEN om det däremot är någon som säljer 2 av fåglarna i en liten bur med 7 fåglar i, eller säljer fågelungar eller liknande, så tycker jag absolut att man ska anmäla - men man måste ha lite information om man ska anmäla, och många gånger görs ingenting åt det ändå (om det inte är många som anmäler).

Calcifer
2018-05-10 15:15
#2

Som #1 säger om ägaren har för avsikt att sälja alla fåglar som tydligen inte bor rätt så finns det ingen riktig mening med att anmäla. Första steget i en anmälan som tas på allvar brukar ju inte - om det inte handlar om EXTREMT misskötta djur -  vara att omedelbart gå in och omhänderta djuret utan ägaren får oftast en lista med saker de måste göra för att djuret/djuren ska ha det bra och lagligt. Har någon för många katter men tar bra hand om dem i övrigt får de oftast varningen att innan datum X ska antalet katter ha minskat till Y. Om någon redan lagt ut annonser på rätt mängd katter och alltså redan tagit tag i saken att rätta till felet så finns det inte så mycket någon kan göra. OM djuret/djuren inte lever i misär eller så alltså.

Så bara för små burar tror jag knappast de skulle göra mycket åt eftersom ägaren som sagt redan försöker söka nya hem åt fåglarna. Om fåglarna inte ser extremt sjuka eller misskötta ut då.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: