Annons:
Etikettmiljöberikning
Läst 1881 ggr
Mintie
4/8/18, 8:11 AM

Tips på aktivering

Hej! Mina undulater bor i en stor bur, men de sover bara därinne. Vi öppnar buren på morgonen och stänger på kvällen. Alltså får de vara ute i rummen hela dagen. Men nu har de börjat med att sätta sig på fönsterkarmen och bita sönder tapeten omkring hela fönstrena. Kanske kan lägga in en bild senare:( Så jag undrar då om förslag på aktivering utanför buren. Har någon tips? Jag skulle gärna ha ett stort lekträd, men jag provade det någon gång förra året och det funkade inte så bra. Jag satte trädet/grenen i en kruka som jag fyllde med sten och vatten så att trädet kunde leva och behålla bladen ett tag till. Tyvärr stötte någon till krukan efter någon vecka, och alla stenar och vattnet åkte ut på parkettgolvet. Om någon vet vad jag kan förbättra med lekträdet så är jag öppen för förslag:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Annons:
JohannaN
4/8/18, 9:41 AM
#1

Det bästa tipset jag har att ge är fodersök, låt dom söka efter sin mat, det är så dom gör i det vilda och genom att dom måste leta efter sin mat istället för att ha maten framför näbben får dom mer tid att göra en massa bus🙂
Du kan också lägga in eller hänga upp en bit tapet som dom då kan jobba med, så också hushållsrullar etc. gör miljön så spännande som det bara går och lägg in en massa olika sorters slyris med knoppar etc. det är sysselsättning. Behöver alltså inte stå i hela tiden i en kruka🙂

Ta gärna en bild på hur buren ser ut, vart dom tuggar sönder tapeten, gärna också rummet dm är i🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Mintie
4/8/18, 8:11 PM
#2

#1 Tack för tipsen! Ska försöka ta lite bilder imorgon:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Mintie
4/13/18, 4:18 PM
#3

#1 Förlåt glömde helt bort att ta bilder! Har haft så mycket att göra men ska försöka ta några i helgen efter att jag städat lite också, de hinner smutsa ner en del på en vecka;)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

jippiiii
4/18/18, 4:19 PM
buddis
4/30/18, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har hängt en gren i taket, där spenderar mina mycket tid med att gnaga. Har även satt upp hyllkonsoler (utan hyllplan) där man lätt kan byta ut leksaker och grenar när fåglarna tröttnat.

Mintie
5/1/18, 4:21 PM
#6

#5 Vad fint de har det! Verkligen en bra idé att hänga leksaker i hyllkonsollerna, det ska jag nog prova. Hur hängde du upp grenen i taket?:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Annons:
aliciablad
5/19/18, 4:21 PM
#7

Har mina i voljär men saknade någonting i mitten så jag satte fast typ en pelare på en bit plywood och sedan fäste jag grenar på pelaren och då får du något som liknar ett träd. 😃 Jag har även i ute delen en stor, grov och vriden gren som jag hängt up med grimskaft i taket så får de öva balansen lite mer!

Mintie
5/19/18, 11:21 PM
#8

#7 Det där med plywoodskiva i botten verkar verkligen vara något värt att prova! Tack för tipsen:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Awasthlm
5/20/18, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har också hängt en gren i taket som de gillar.

Upp till toppen
Annons: