Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 1448 ggr
Frö
2017-09-06 18:24

Den fröätande undulaten

Detta är ett långt inlägg. Men jag hoppas att ni läser allt då det handlar om undulaters kosthållning. Jag är ingen expert men tycker ämnet är mycket intressant. 🙂

Under min uppväxt hade jag 4 undulater som bara fick torra frön från ICA och ibland fick de någon grönsak, men det var inte varje vecka det hände. De blev 6-8 år gamla vilket var rätt bra med tanke på deras kost. Men förr var undulaterna friskare tack vare att vi då hade en större genpol. Idag har vi många undulater som kommer ifrån en mycket snäv genpol pga inavel. De har en kortare livslängd och får fler sjukdomar. Men en alltför ensidig och vitaminfattig kost påverkar också. 90% av alla sjukdomar har sitt ursprung i att undulater inte får tillräckligt med rätt vitaminer.

Igår skrev jag ett inlägg om att försöka närma sig en naturligare kosthållning för undulater och att det är svårt för oss i Sverige att försöka efterlikna den i Australien. Det vi har att ge är en så bra som möjlig, välbalanserad fröblandning med hög andel av kanariefrön (närmare 50%). För att ytterligare förbättra kan vi lägga till andra sorters frön för att få en större bredd och ge frön i olika mognads- och groddstadier.

I naturen äter inte undulater enbart torra frön. Inte heller har de en skål med frön högt uppe vid en gren i ett träd. De letar efter frön som hamnat på marken, frön som hamnat/legat på fuktiga platser och frön som ligger i grunda vattensamlingar/pölar. Vidare så hittar de frön som börjat gro på marken och frön som börjat skjuta skott. De hittar gräs som har gröna färska frön på strå och grässtrån med torra frön.  Ibland slinker det ner en liten insekt som råkar sitta på ett grässtrå. Kanske hittar undulaterna annat grönt som växer i form av örter,blad och blommor.

All denna växtlighet styrs av regnperioder och långa perioder av torka. Eftersom undulaten har utvecklats till att leva i denna miljön, Australiens grässtäpper/öken,  verkar det vara viktigt att även vi varierar kosthållningen med perioder av mycket färskt med perioder med mindre mängd färskt. Nu ger jag mina undulater en hel del grönt. Till vintern så kommer de få mer av de torra fröna. Men jag överdriver inte åt något håll. De får en del torrt nu och de kommer att få en del färskt till vintern också.

Undulatflocken flyger dagligen långa sträckor för att leta mat därför är det viktigt att de dagligen får motion och aktivitet här hemma hos oss. I deras naturliga beteende ingår att leta mat på marken. Att flyga upp och ner flera gånger från tex en buske ner till marken för att äta ser jag tydligt hos mina undulater. De äter en stund för att sedan flyga upp till en gren och sitter där en stund. Sedan flyger de ner igen. Sedan flyger det fram och tillbaka och leker med varandra för att sedan fortsätta äta. På detta sätt får de även motion av att äta på marken.

Just nu får de lite av riven paprik, riven squash och gröna ärtor ihopblandad med frön. Det är mycket små mängder jag ger av detta då jag (min personliga åsikt=) inte är så övertygad om att ge grönsaker till undulater. Men de får mycket av ruccola, babyspenat, färska örter som tex timjan, persilja, krasse och torkade eukalyptusblad. Sedan får de alfalfa groddar (även med små gröna blad) och US Favorit Mix torra, blötlagda, grodda och som jag odlat till gräs. Likadant med kanariefrön – torra, blötlagda och grodda. De får även röda och vita hirskolvar till godis. Jag tar vara på frön från paprika och undulaterna får även frösörjan ur tomater. De har fått smaka på blåbär och hallon.

Eftersom jag inte gillar äggfoder så får de hårdkokta ägg istället då de är ungfåglar och den ena är mitt upp i en ruggningsperiod. Vitamin- och mineraltillskott får de dagligen. Denna matsedel förändras allt eftersom jag introducerar fler ingredienser. Till vintern så kommer jag att öka på mängden torra frön och minska den färska delen.

Det finns nog en anledning till varför undulater heter gräsparakiter i andra länder. Detta ger oss en ledtråd till vilken typ av kosthållning som är mest lämpad till undulater.

Som sagt så är jag är ingen expert utan detta är vad jag kommit fram till när jag läst och funderat på undulaters naturliga föda. 🙂

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
Plyssen
2017-09-07 11:29
#1

Är gult hirs dåligt?

JohannaN
2017-09-07 15:12
#2

Väl talat säger jag och håller helt med👍🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Frö
2017-09-07 22:48
#3

#1 Jag har inte hört eller läst att gul hirs är dåligt, men den vita ska inte vara så nyttig. Den röda ska visst vara bäst, har jag hört.

# Tack. Då är vi på samma spår. 😃

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

aliciablad
2017-09-08 09:41
#4

Det här är så otroligt inressant!! Nu försöker jag bara ge dem mat på marken och när de får torra frön så kastar jag ut det på golvet, både inne i spån, ute i sand och i gräs så att de lägger mer tid på att leta efter maten. 

Har dock en fundering om hur jag ska förhålla mig till mina då de är ute året runt, även när det är kallt. De bor som sagt i ett stall men det kan bli väldigt kallt (de har såklart tillgång till värmelampor när det är kallt). Jag säger inte att detta inte är idealiskt, skulle hellre vilja se till att det håller sig över nollan inomhus men så ser det inte ut just nu.  Men tycker att det har funkat och har hellre fåglar så än i små burar. 

Har varit inne på likande tankar som dig länge och har därför varit noga att inte ge dem fri tillgång på mat nu under sommaren. De har även fått en mer näringsrik kost då det finns så otroligt mycket grönt att hämta utifrån. 

Men hur ska jag förhålla mig till dem nu under vintern? Funderar ju på det här med magrare kost under en säsong, men då det är kallt så behöver de ju mer?

Frö
2017-09-09 18:32
#5

#4 Tack. 🙂Dina undulater har ett paradis när de får leva i en voljär. Kul att höra att de får leta frön på marken. Eftersom klimatet blir helt annat vintertid hos dig är det nog viktigt att de har tillgång till maten hela tiden. Du ger säkert dem redan en fetare fröblanding under vintern. Är det Edoffs Orginal som du ger dem?

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

aliciablad
2017-09-10 12:25
#6

Jag ger dem undulatshopens favoritmix utblandat med havre, hampa och ibland solrosfrön när det är som kallast. Ibland även typ korn, typ det vi har hemma till hönsen och vildfåglarna om vintern (googlade på edoffs orginal och det låter ju perfekt för mina under den kallare tiden på året!

Annons:
Upp till toppen
Annons: