Annons:
Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 1329 ggr
mieevnice
6/1/17, 11:30 PM

Laglig bur

Hej! Min lilla flock undulater ska utökas från 2 till 3 då en väns ena undulat gick bort inatt och jag erbjöd mig att ta hand om den som blivit ensam utan sin vän. Därför är jag nu på jakt efter en ny lite större bur och har hittat en som är 85 cm lång, 48 cm djup och 70cm hög. Är detta lagligt för 3 undulater?

Annons:
Frö
6/1/17, 11:46 PM
#1

Det var fint av dig att ta dig an en ensam stackare som mist sin vän. <3 Djurskyddslagen L-80 anger minsta mått på en undulatbur till 70 bred (lång) x 45 djup x 60 hög cm. I denna bur, säger lagen, får du ha upp till 7 st undulater. Detta är alldeles för många anser alla seriösa undulatägare. Så visst kan du ha 3 undulater i en bur som har måtten 85x48x70 cm (bxdxh). Men en större bur är alltid bättre. En bur kan aldrig vara för stor.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
6/2/17, 12:05 AM
#2

Ska nämna att detta gäller för de australiska undulaterna som är mindre än de engelska. De engelska ska ha minst 90 cm bred (lång) bur men jag vet inte hur många undulater det får vara i en sådan bur. Här är en bra länk om burstorlekar och om vikten av att ge undulaterna en så stor bur/voljär som möjligt: http://undulater.ifokus.se/articles/58dd6dc0ce12c44dab00a9d0-sveriges-lag-om-bur-storlek-for-undulater?discussions-1

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
6/2/17, 3:23 PM
#3

Jag har hittat lite mer information. Djurskyddsmyndigheten verkar avrunda uppåt. :/ Formeln är 0,70 x 0,45 / 0,04 = 7,875 undulater av den mindre storleken. Jag skrev 7 st eftersom det inte finns 0,875 undulater. Men myndigheten avrundar uppåt och då blir det 8 undulater. Motsvarade för de större undulaterna är 0,90 x 0,50 / 0,055 = 8,18. Här avrundar myndigheten ner till 8 st av de större undulaterna. Alltså: Fågelns längd 16 - 20 cm: 70x45x60 cm (bxdxh) 8 undulater Fågelns längd 21 - 25 cm: 90x50x60 cm (bxdxh) 8 undulater Hittade informationen här: http://www.gbfhobby.se/att-ha-fagel/burstorlek-och-inredning/ Men seriöst, finns det någon som klämmer in 8 st undulater i burar av den storleken? Det skulle innebära att jag lagligt skulle kunna ha 13,75 fåglar i min 100x55x120 cm bur. :(

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
6/2/17, 4:05 PM
#4

… och skulle jag dela min bur på höjden med ett golv så att det blir 2 st burar på varandra 100x55x60 så får jag ha totalt 27,5 undulater. Jag trodde att lagen var till för att värna om djurens välbefinnande. :(

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

mieevnice
6/2/17, 9:42 PM
#5

Tack så mycket för din hjälp! Buren jag tänkte köpa kommer de bara bo i under totalt 3-4 veckor om året, utspritt med lite dagar här och där när jag är hemma och hälsar på mina föräldrar. Hemma hos mig har de en stor fin bur där de alla får plats utan problem! :D

Frö
6/2/17, 11:41 PM
#6

#5 Det låter bra med burlösningen. Det var bara roligt att kunna hjälpa till. Jag är bara nybörjare fast jag haft 4 undulater som barn/ungdom. Lycka till.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: