Annons:
Etiketthäckning
Läst 1183 ggr
Yukionna15
10/24/16, 11:55 PM

Vad är bäst??

Hej, Jag har innan pratat om mina undulater och om hur min då 5 månaders hona som nu är lite mer än 7 månader gammal, och hennes beteende att ligga och "ruva" i matskålen, i alla fall efter att jag flyttat matskålen så upphörde detta beteende, nu efter att jag kommit hem efter att ha varit borta 2 veckor med fågelvakt i form utav granne utan fågelvana då det va en oplanerad resa till sjuk släkting så hade jag ej tid att skaffa bättre vakt, i alla fall så har hon låtit dem stanna i buren hela tiden, vilket inte är några större problem då de har rum att flyga och buren är rellativt stor och hon va osäker på ifall hon skulle få in dem i buren på kvällen igen ifall de fick flyga ute. I alla fall så har hon satt en filt över buren på natten och tagit av den på dagen men då bara delvis som resulterade i att ca en tredjedel av buren va "mörk" och tydligen har detta gjort att mina fåglar verkar tro att det är den perfekta atmosvären att häcka i, honan har då försökt att lägga sig i den minsta skålen i den "mörka" delen av buren och igår lagt ett ägg, eftersom min granne ej är van vid fåglar, och mina snabba skötselråd kanske ej va tydliga nog i hur mycket mat som skulle ges (och att hon ej frågat de gånger vi pratat i telefon för att se hur de är med fåglarna) så har hon fyllt skålarna till brädden och resulterade i att vad jag tror att ägget rullat ned och gått sönder när honan flyttat på sig eller försökt att äta under/vid sidan av ägget, och med en snabb googling så åkte grannen och köpte en holk och spån och satte fast på buren som genast fått min hona nyfiken på då hon  även nu när jag kommit hem håller på att krafsa i. Detta är då inte planerat och jag är rädd att honan är för ung för att ta hand om de kommande ungarna, de har fått groddade fröer samt vanlig fröblandning, hårdkokt ägg och lite grönsaker som de gillar och har fått malen äggskal/snäckskal strött över maten samt sepiaskal som de gnager på för att få i sig tillräkligt med kalcium, så jag tror inte att honan har brist på någonting och kommer säkert lägga friska ägg, men klarar hon det fysiskt/mentalt?? Vill ju inte att hon ska må dåligt utav detta, och jag har läst på en del om häckning sedan innan då jag planerade att om några månader låta dem häcka, men är orolig om hur det ska gå då hon är så pass ung.

Jag ber om ursäkt för den långa texten, men är orolig för min lilla hona och vill att allt ska gå bra. Jag är tacksam för alla svar jag kan få.

Annons:
JohannaN
10/25/16, 10:10 PM
#1

har hon inte lagt några ägg i holken så kan du ta bort holken, ligger det ägg i holken nu är frågan och har hon i så fall hunnit ruva ??🙂sedan är mitt tips att ta bort skålarna helt ett tag och servera på fat eller i en foderautomat, gärna så dom måste leta efter maten även utanför buren om det går så honan får tankar på annat🙂hon är ju lite ung ännu och dom skall helst vara över året första gången dom häckar och då att man är väl påläst och också är med på att kullarna kan bli stora hos undulaterna samt att om man har plats för eventuella ungar som inte blir sålda, då undulater kan vara väldigt svåra att sälja då det finns ett överflöd av dom här i Sverige på annonssidor, så det är viktigt att man överväger det hela på detta vis också🙂tråkigt att grannen inte rådfrågade dig om det hela, men så kan det vara ibland🙂

Inte ge proteinrik kost nu ett tag framöver så som kokt ägg är också viktigt och en karg kost är det som gäller om honan inte hunnit lägga en massa ägg i holken och hunnit ruva dom🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Upp till toppen
Annons: