Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 7284 ggr
Mig-
2010-01-13 21:18

skadad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

jag har två undulater, den ena är en hane på 7-8 år och den andra honan/hanen är ca 12 veckor. (vet ej kön)

sedan vi köpte hanen har han haft lite deformerad fjädedräckt å fjädrarna växer gärna lite som de vill ibland, men han flyger helt ok, den nya undulaten vill gärna vara tätt tätt inpå honom hela tiden och klia honom, vilket han har svårt att acceptera och han har svårt att undvika/vara ifred från h*n då han flyger lite sämre och är lite äldre.

så fort han flyger iväg så flyger hon efter. nu har det gått så långt att h*n landar på hans rygg och nästan välter omkull honom så han skriker till, och det ser ut att göra ont.

nu upptäckte jag att han vinglade omkring på ett ben. jag tog snabbt upp honom och han stödde sig väldigt svagt mot ena benet/ greppade väldigt svagt. jag höll i honom(vilket han tillåter) och kollade så han kune röra på benet. han har antagligen stukat sig p.g.a. den unga fågeln är så hårdhänt.

nu till min fråga:

är benet stukat?

kommer det att läka?

är beteendet hos den unga fågeln vanligt?

bör jag skaffa fler fåglar så h*n känner sig tryggare eller är det något annat som gör att hon vill ha sån närkontakt hela tiden?

tyder beteendet på en hane tro?

har haft bilden uppe i en annan tråd men så ser h*n ut.

tack på förhand :)

Annons:
Starfall
2010-01-13 22:15
#1

Hej!

Ring en veterinär imorgon, vi är inga veterinärer och kan tyvärr inte veta om benet är stukat eller inte. Det kan endast en fågelkunnig veterinär göra.

Jag hade en undulat som helt plötsligt slutade stödja på benet och hade svårt att greppa med foten. Detta var kväll och veterinärkliniken var stängd då. Nästa morgon hade Miramis blivit likadan i andra benet och kunde inte gå. Jag ringde till veterinären som trodde han fått en hjärnblödning och tyckte vi skulle komma in med honom. Men vi hann aldrig åka in med Miramis, han dog strax efter att jag ringt veterinären :(

Det kan hända att din fågel fått en hjärnblödning, men det an även bero på att han kan ha en bristsjukdom av något slag. Vet inte om han kan ha stukat benet, men visst, undulatungen kan ha skadat honom. Om du har 2 burar, sätt den skadade/sjuka fågeln i en egen bur tills imorgon och ring veterinären så fort de öppnar imorgon.

Hoppas det går bra med undulaten

MimmiH
2010-01-13 22:25
#2

Håller med Starfall, kontakta en fågelkunnig veterinär, här finns en lista, om du inte kan åka till fågelkunnig veterinär så be att din lokala veterinär rådfrågar en fågelkunnig veterinär:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterveterinarer.html

Om man bara har två fåglar så är en gamling och en unge ingen bra kombination, det blir för jobbigt för gamlingen.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Mig-
2010-01-14 21:43
#3

tack!

jag vet inte vad det var, men bättre blev benet iallafall, han är helt återställd nu. :D

jag ska snart skaffa en till unge som kan sysselsätta min lilla "galning" men jag har ingen aning om det är en hona eller hane, då den många gånger försökt klättra upp på hanens rygg och försöker mata honom är det antagligen en hane då?

MimmiH
2010-01-14 21:53
#4

Jag tycker du ska skaffa en äldre undulat också, så att gamlingen kan få en kompis.

Lägg in bilder på ungen så kan vi försöka könsbestämma den.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Mig-
2010-01-16 22:26
#5

hej,

har inte hunnit ta några bilder, men den yngre försökte para sig med den äldre.

Upp till toppen
Annons: