Annons:
Etiketterallmänt-om-undulaterbeteenden-hälsa-skötselmat-utfodringhäckningutfodringfakta-om-undulaterartikelFoder
Läst 57 ggr
JohannaN
2023-01-25 14:07

Det är dags att prata om pellets igen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ja, Pellets åter igen. Är pellets det bästa för mina fåglar? eller om jag inte vill ge pellets vad finns det för andra alternativ? Här tas upp lite fakta kring det hela och tänk på att alla gör som dom vill det finns inget fel eller rätt och där man själv för väga för och nackdelar och bestämma själv…..

Pellets är processat foder, som kan ha blivit utsatt för såväl torkning, högt tryck och ibland höga temperaturer. Sådan påverkan kan påverka smältbarheten hos näringsämnena negativt och då påverka fåglarna negativt. Alltså jag själv kan inte förstå varför människan ska envisas att ge processad mat till sina fåglar eller andra djur för den delen heller. Torrfoder och pellets är inte ens i närheten vad gäller nyttighet som äkta riktiga livsmedel är.
Fågelägaren vet inte hur dom skall få till en bra kost till sina fåglar och då blir det pellets som alternativ. Varför veterinärer föreslår Pellets är på grund utav att dom inte vet hur dom skall hjälpa fågel ägarna med att få till en varierad kost och då blev pellets en lösning som var lätt för dom när dom har så mycket patienter dagligen. Som Gunnel Andersson själv skrev till mig.
Vad värre är så förespråkar veterinärerna pellets ihop med nyttiga livsmedel och då känns det som att pelletsen kan likväl försvinna ur råden då pellets som då påverkar fåglarna negativt ges i onödan ändå.
Det talas om att torra frön är dåliga att ge vilket jag inte håller med om då frön är något som fåglarnas kroppar känner igen och det finns näringsämnen som dom behöver i fröna sås om fetter, proteiner och kolhydrater. Men allt handlar om måtta. Därefter har vi ytterligare något som slår pellets stort vad gäller näringsämnen och nyttigheter och det är groddar.
I groddarna finns det alltså massor av näring och under de första dygnen frigörs en mängd vitaminer och mineraler för att fröna skall kunna klara sig på egen hand.
Att endast tugga på frön ger inte samma näring, men när de väl börjat växa och grodda sig, frigörs den näring som de besitter. Groddarna gynnar också kroppens matsmältning och förmåga att tillgodogöra sig matens näringsämnen vilket åter igen pellets inte gör.

Genom att göra så här kommer man gynna sina fåglar på bästa sätt och detta ihop med olika grönsaker, örter, bär, frukt, ätbara blommor, odlade skott etc. får vi i fåglarna mycket mer och bättre näring än vad pellets någonsin gör 😊
Söndag: Ge torra frön hela dagen med olika grönsaker, örter, bär, frukt, ätbara blommor, odlade skott etc. Lägg både fröblandningar, frön och baljväxter i blöt. Dessa ska ligga minst 8 till 12 timmar.
Måndag: Lägg fröerna i en sil och skölj av, servera sedan dom blötlagda fröna som då ger den första näringsboosten till fåglarna ihop med olika grönsaker, örter, bär, frukt, ätbara blommor, odlade skott etc. Man kan sedan låta fröerna gro i en sil eller i en kastrull med locket lite öppet. Skölj några gånger per dag. Efter två till tre dagar kan man lägga groddarna i kylen med lock på. Lukta allt på groddarna så dom luktar fräscht och inte dåligt.
Tisdag: Fortsätt skölja innan man erbjuder, groddarna har nu blivit lite större i svansen och nyttigheterna är så mycket bättre än pellets.
Onsdag: Skölja innan man erbjuder, lukta på dom är också viktigt. Fortsatt nyttigare än pellets och grodden blir större. Lägg i en låda med lock på, gärna med lufthål i.
Torsdag: Skölja, lukta och sedan erbjuda.
Fredag: Skölja lukta och sedan erbjuda.
Lördag: är sista gången man erbjuder av groddarna.
Söndag: Ge torra frön och lägg nya frön och baljväxter i blött. Proceduren börjas om.

Genom att blanda ihop olika groddar med olika livsmedel av grönsaker, örter, bär, frukter, ätbara blommor, ätbart från naturen etc. så har man fått ett oslagbar och nyttig kost för fåglarna som slår vilket pellets som helst. Jag själv tänker också att mindre arter av fåglar så som finkar, och mindre parakiter så som undulater, nyfmkakaduor, gräsparakiter är vana vid en större andel frön i sin kost, alltså torra frön, blötlagda och groddade frön ska ges med olika dagars mellanrum för att deras magar ska vara nöjda.
Hoppas detta kan väcka upp folk som envisas med att ge pellets och kanske få till nyttigheterna på ett sätt som inte pellets någonsin kommer att göra oavsätt vad veterinärer säger.

Önskar alla en riktigt trevlig dag 💜💙

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
silvermore
2024-02-14 10:45
#1

Tack för detta inlägg. Jag brukar ge groddade fröer och även andra groddar, men kanske inte riktigt så många dagar. Grönsaker och örter får de dagligen.

Ska absolut börja följa ditt veckoschema. :)

Upp till toppen
Annons: