Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 1376 ggr
Frö
2017-09-06 19:43

Matrutiner och dygnsrytm

Jag har hela tiden varit inställd på att ge mina änglar mat 3 gånger om dagen. Men det är svårt att få till det. De har minst 12 timmars nattsömn, sedan sitter de och snoozar medans jag byter papper, vatten och dammsuger i och runt buren. Sedan gör jag iordning maten på ett fat och de börjar sedan äta i omgångar i 3 timmar. Därefter plockar jag bort maten. Sedan är de aktiva, leker, vilar, sover och putsar sig om vartannat. När de vill ha mat nästa gång så är de redan sen em/kväll. En 3 timmars måltid påbörjas igen.Sedan tänds stjärnorna och de lägger sig för att sova i drygt 12 timmar.

Det finns inte en chans att vi ska hinna med en måltid till. Jag försökte i början att ha 3 måltider men det kändes som vi var i otakt hela tiden med senare och senare kvällar/nätter. Som det är nu så är det ca 5 timmars mellanrum mellan dagens 2 måltider. Ca 12,5 tim nattvila + 1/2 tim snooz + 3 tim mat + 5 tim aktivitet och vila + 3 tim mat = 1 dygn. Nu verkar vi fått en bättre rytm med måltider och sovtider.

Hur gör ni andra?

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
Plyssen
2017-09-08 10:06
#1

Ska man plocka bort maten efter ett tag? Det är svårt att hinna med det för oss. Vi åker hemifrån kl tjugo i åtta på morgonen och kommer hem igen vid fyra på eftermiddagen. Mina förra undulater hade fri tillgång till frö och vatten hela dagen, så det här är något helt nytt för mig i så fall. I den bur som vi har (Ferplast Piano 6) sitter det fyra vändbara foderkoppar. Det känns ju lite i överkant, i alla fall eftersom jag till en början bara kommer att ha två undulater. Jag hade tänkt använda en till fröblandningen och en till bladgrönsaker och sånt. Om jag t ex vill ge linser, är det bäst att blanda dem med fröna då, eller bättre att ge separat? 

Hur många timmar behöver de sova? Spontant tänker jag att de väl får sova när vi sover, d v s börja tona ner ljuset vid 21-tiden, och sen täcker vi över buren och sänker belysningen mer vid 22 när vi lägger oss. Sen får de vakna lite fint vid 06.30 när vi börjar fixa frukost till oss - och till dem :-) Snooza kan den ju göra hur länge de vill. men jag tänkte plocka bort skynket från buren ca 06.30. Ja, lite senare blir det på helgen förstås, kanske en timme senare :-) 

Jag känner också att vi inte fullständigt kan inrätta hela vårt liv efter pippisarna. Jag tror att de är ganska anpassningsbara ändå. De kommer att lära sig just vår familjs dygnsrytm och säkerligen må helt bra i det. Vi är inga uppesittare, och även om det blir senare någon gång så kan vi ju tona ner ljuset, täcka över buren och dämpa ljudet så att de kan sova fastän vi sitter och pratar.

Frö
2017-09-09 18:27
#2

Så hade mina undulater, när jag var liten/ung, ständig tillgång till torra frön. Så trodde jag fortfarande förra året att det är så man gör. Men utvecklingen har gått framåt. Tyvärr hänger det gamla kvar hos många. Även bland zooaffärer och vissa uppfödare. Jag började läsa på massor om undulater och upptäckte en helt ny värld. Därför är det viktigt att i god tid börja läsa på inför undulaternas ankomst.

Tanken med att plocka bort maten är flera.

1. Att sitta vid ett dukat bord hela dagen stimulerar inte lusten att äta eller våga prova nya rätter. Ett ständigt småätande är inte naturligt för undulater. Dels kan det ge viktproblem och sjukdom i framtiden men även apati.

2. Att få äta från ett stort fat stimulerar undulaterna  att söka mat på marken. De får upptäcka allt spännande som ligger där. Maten ser mer attraktiv ut och stimulerar till att våga äta ny sorts mat. Sedan står det i lagen att en stimulerande miljö är viktig för undulaternas naturliga beteenden. Att äta på marken är ett av dem. Undulaterna måste kunna nå maten samtidigt utan att behöva konkurrera om maten. På ett fat kan de se varandra äta och lockas till fodersök och prova på något nytt. Att plocka fram maten väcker lust hos undulaten. När mina änglar får se att jag kommer med matfatet så blir de väldigt aktiva och kollar in vad som serveras.

3. Om du vill att dina undulater ska lära sig att äta många olika sorters mat, för att få i sig olika vitaminer och mineraler, finns det bara ett sätt att göra det på och det är att blanda ihop maten till olika sorters röror. Dessa kan inte ligga framme hela dagen då de blir dåliga. Mat som ligger framme hela tiden blir också nedsmutsad av spillning.

Jag vet faktiskt inte vad som är bäst att göra i er situation. Men om du använder foderkoppar för morgonmålet (båda fåglarna måste kunna nå maten samtidigt så du ska ha maten i 2 olika forderkoppar) och även det de kan tänkas äta på dagen och sedan serverar mat på fat när ni kommer hem på em/kvällen. Men då är det ju viktigt att de är hungriga. Har de småätit hela em ur foderkopparna så är de nog inte så pigga på ny mat. Så jag vet inte vad som är bäst. 🙂

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Upp till toppen
Annons: