Annons:
Etikettallmänt-om-undulater
Läst 1530 ggr
Plyssen
2017-08-29 11:55

Första tiden hemma - hjälp!

Jag har fått hem mina två små undulathannar. I förrgår kväll kom de, vilket inte var helt planerat  eftersom buren jag beställt inte har kommit än.  Det blev kanske lite tokigt men jag ville inte riskera att inte få några fåglar. Uppfödaren hade en annons ute och flera stycken var redan sålda. Så när jag fick frågan om jag ville ta dem med genast i en lånebur så tackade jag efter viss tvekan ja - ett lite förhastat beslut så här i efterhand kanske, men nu är de här och jag vill göra det bästa av situationen. 

Buren är supertråkig med bara tre pinnar och en lucka (ca 45 djup, 60 hög och 60 bred),  och fåglarna är livrädda så jag har inte satt in någon leksak förrän alldeles nyss då de fick olympiska ringar bara för att ha något att roa sig med. Annars sitter de bara där. De äter inte särskilt mycket heller, om något alls men det är kanske inte så konstigt. Vi har ställt låneburen med de små pippisarna i vårt sovrum, där de får lugn och ro. (Vi har två mellanstora barn och bor i ett ganska litet hus.) Jag går dit flera gånger om dagen och pratar med dem, och de har P1 på som lite ljudsällskap. Hur länge kan de sitta i den buren innan de börjar må dåligt av det? 

Planen är att vi ska börja bygga en rumsvoljär nu i veckan så att den är klar senast nästa helg. Under tiden kommer den nya, större buren hinna anlända (48 cm djup, 70 hög och 90 bred). Den har foderkoppar och vattenrör som man kan fylla på utifrån. Låneburen måste man öppna luckan till och sticka in handen i buren för att fylla på.   Nu har jag lite funderingar på hur jag ska göra:

Ska jag byta till den nya, större buren så fort den kommer, eller ska jag hoppa över det steget och sätta in dem direkt i voljären när den är klar, om förhoppningsvis ca 1,5 vecka. 

Kan de sitta i bur ända tills voljären är klar, eller ska jag låta dem flyga fritt i ett stängt rum om dagarna och ställa buren där så att de kan gå in i den när de har lust, i väntan på att voljären blir klar? Det är en tillfällig lösning med det rummet bara. Vi kan inte ha dem där jämt. Voljären får måtten 2 meter bred, 2 meter hög och 1 meter djup. Räcker det? Vi skulle nog gärna ha fyra undulater men börjar med två. 

En fråga till: Så här i början - hur mycket tid ska man spendera med undulaterna för att de ska må som bäst? Nu lämnar jag dem ganska mycket i fred för de har bara varit här i 1,5 dygn. Vad är bäst för dem?  Hos uppfödaren bodde de i en kombinerad inne- och utevoljär i en lada med ca 25-30 andra undulater och inte så värst mycket mänsklig kontakt.

Annons:
Frö
2017-08-29 13:25
#1

Rådet man brukar ge är att låta undulaterna vara ifred 1 dygn så att de hinner bekanta sig med buren, var mat/vatten finns och med omgivning. Men eftersom alla undulater är individer så kan de behöva lite längre tid. Du kommer säkert få lite olika svar men så här skulle jag göra.

Jag skulle inte isolera buren i sovrummet. Ett lugnt hörn i vardagsrum eller kök där undulaterna kan se er och höra era röster är det bästa anser jag. Naturligtvis inga snabba rörelser när man är vid buren. Om ni helt säkert vet att ni får voljären färdig senast nästa helg skulle inte jag utsätta undulaterna med ännu ett burbyte. Jag skulle inte heller släppa ut dem i rummet då det bara är 1 ½ veckor till voljären. De behöver denna tiden att bli trygga i den miljö som de befinner sig i.

Jag köpte mina 2 undulater för 7 dagar sedan. De bodde också i en lada/ladugård i ett rum där häckburar, inomhusvoljär och övriga burar fanns. Trots det var de vana vid människor och ljud. Jag tänker inte släppa ut mina ungar på flygtur på ett tag. Jag vill se att allt funkar med dem. Om 1 vecka, när de har varit här i 2 veckor, så ska jag se om jag anser dem vara färdiga för flygtur i lägenheten. Har en bur med måtten 100 cm x 55 cm, höjd 120 cm. Helst skulle jag vilja få hem mitt lekträd innan de får komma ut. Jag bor i en liten lägenhet och har kontakt med fåglarna nästan hela hela tiden. Men jag försöker gå fram till dem varje timme och prata några minuter. Men jag visar respekt, hänsyn och stör inte dem om de leker på egen hand eller om de är nere på burgolvet och äter.

Voljären ni ska bygga har kanonbra mått tycker jag. Era 2-4 undulater kommer att få ett litet paradis. Lycka till. 🤗

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Plyssen
2017-08-30 09:03
#2

Anledningen till att vi har isolerat buren i sovrummet nu är att vi har katt. Jag har länge tvekat att skaffa undulater p g a det, men uppfödaren hävdade att i en voljär går det jättebra, plus att de bor på gård och har flera katter som klättrar på voljären varje dag så hon menade att de är vana vid det. Huga, hoppas jag inte gör något dumt nu. Jag har längtat i flera år efter att ha undulater och när jag pratade med den uppfödaren så tändes ett litet ljus. Hade jag inte haft katt hade jag istället valt att ha en stor bur och så låta dem flyga fritt i ett rum, men nu får det bli voljär. Vi kommer också att sätta upp tillfälliga nätdörrar till det rummet när vi ska storstäda i  voljären, eller helt enkelt hålla katten utomhus då.  Vi kommer också att göra en liten avskärmad plats i voljären där fåglarna kan ta sin tillflykt ifall de känner sig trängda. 

I alla böcker står det att undulater måste få flyga fritt ett par timmar varje dag, det blir ju inte riktigt samma sak i en voljär, även om den är hyfsat stor, men det kanske ändå är tillräckligt bra för dem?

Frö
2017-08-30 20:02
#3

Då förstår jag. Det var pga katten som buren ska vara i sovrummet.

Jag har läst dina andra trådar och jag förstår att dessa undulater var efterlängtade men att det är lite bekymmer för dig. Man vill att det ska vara glädjefyllt men man  blir nedslagen pga olika omständighter. Men det du skriver här ovan låter som en bra lösning. Bara ni får igång voljärbygget så att undulaterna snarast kan få ett stort utrymme att bo i. 🤗

2 meter bredd/längd x 1 meter djup och 2 meter höjd är bättre än vad många andra undulater har. Men kan ni få ytterligare lite större är det ännu bättre. 👍

Här är en bra voljärtråd:

http://undulater.ifokus.se/discussions/514f6e408e0e7456bc00043b-bilder-pa-era-voljarer-stora-som-sma?4d7124abb9cb462141047163-1

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Plyssen
2017-09-05 12:30
#4

Tack för ditt svar, Frö. Jag har precis skrivit i en annan tråd "Lurad av uppfödaren" att det har hänt lite sen sist. Jag fick reda på att de två undultaterna var minst ett halvår gamla och lite annat, så jag bestämde mig faktiskt att lämna tillbaka dem. Det kändes inte som en seriös uppfödare. Beslutet kändes väldigt bra, och nu ser jag väldigt mycket fram emot att få hämta två andra små dunisar, från ett bra ställe. Jag har också övergett planen på voljär, i alla fall just nu, och i stället bestämt mig för att dedikera vårt lilla vardagsrum på ca 12 kvadrat till fåglarna. Vi tillverkar nätdörrar dit och så får de flyga fritt där inne varje dag - samtidigt som vi kan umgås med dem. Det känns som ett riktigt bra beslut. Idag ska jag ut och leta lämpliga naturgrenar/pinnar - både till buren och sådana som jag ska fästa högt uppe mot taket i rummet där de kan sitta och vila om de vill  när de är ute och flyger fritt.

Frö
2017-09-05 13:10
#5

Det är viktigt att allt blir rätt från början. Jag är säker på att du tog rätt beslut att vända dig till en annan uppfödare.

Det är så vanligt att folk bara "blir med undulater" och sedan får de panikförbereda allt. Jag brukar tjata om att göra allt i rätt ordning.  Först så läser man på så mycket det bara går om skötsel. Sedan skaffar man bur eller voljär, fixar inredning, grenar och aktivitetsgrejer/leksaker. Vitaminer och mineraler införskaffas. Hemmet undulatsäkras. Först därefter så flyttar undulaterna in.

Dina undulater kommer att få det bra i vardagsrummet. Jag har sytt "överdrag" till min soffa och säng för att skydda mot undulatspillning. Det blir trevligare för gäster att sitta i en ren soffa.

Lycka till. 🤗

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Plyssen
2017-09-05 18:09
#6

När det gäller foder så har jag förstått att Prestige Premium inte är något höjdarfoder. Jag har redan beställt och fått hem från Zooplus. Men jag har också beställt Favoritmix och rent kanariefrö från Undulatshopen. Jag vill ju helst inte slänga Prestige-fodret så jag tänkte att om jag blandar i en hel del kanariefrö i det så kanske det blir bra. Eller? 

Jag kan säga att när jag hade undulater på 80- och 90-talet så hade jag inte järnkoll och det fanns ju inga forum på nätet på den tiden, så jag gav mina undulater Trill, en fröblandning som fanns på Ica, och så fick de kraftfoder ibland, snäckskal och ibland gurka eller maskrosblad (vid säsong). That's it, förutom vatten förstås. De fick inga extra vitaminer. Min undulathanne blev 17 år och var hur frisk  och pigg som helst. Så min undran är hur kinkigt det egentligen är med vilket undulatfrö de får. Jag tänker definitivt ge de här undulaterna mer grönsaker och örter, men det andra fodret menar jag.

Annons:
Frö
2017-09-05 19:25
#7

Lägger du till kanariefrön så blir det lite bättre. Men blandningen går inte att grodda eller blötlägga då det finns pellets i den. Förstår att det tar emot att kasta blandningen. Jag fick av mina undulaters uppfödare en påse med, som jag tror är, Prestige Premium. Jag har inte förmått mig att ge det till dem men påsen finns kvar i skåpet än så länge.

Jag blötlägger det mesta av fröna av Undulatshopens favorit mix. En del blir groddar och en del blir sådd till gräs. En liten del äts torr.

Det börjar finnas ett intresse hos fler och fler att närma sig en mer naturlig kosthållning till undulaterna. Naturligtvis är det omöjligt att efterlikna de frösorter, fuktiga/blötlagda frön, groddar, skott, gräs, färska gröna gräsfrön på strå, örter och annan växtlighet som finns i Australiens grassland/stäppöken. Men genom att erbjuda många olika sorters frön som blötlagts, groddar i olika växtstadier, sådda frön i olika växtstadier, gröna örter, växter och blommor så har vi kommit en bit. Genom att lägga till vitaminer och mineraler så gaderar vi oss mot ev näringbrist. Om man lägger till grönsaker och bär så ökar variationen av de olika vitaminer och mineraler som undulaterna får i sig. En annan viktig faktor verkar vara en viss årstidsvariation i kosthållningen. Perioder med mer färsk grönska varvas med perioder med mindre.

Många har vittnat om hur gamla deras undulater blev förr. Det fanns en större genpol då som gav friska långlivade undulater även om kosten inte var så variationsrik. Dagens undulatstammar är mer inavlade, lever kortare liv med mer sjukdomar och div hälsoproblem. Därför försöker en del av oss att ge en så naturligt och bra sammansatt kost där vitaminer och mineraler har sin naturliga plats. Det finns inga garantier att dessa undulater kommer att få långa liv, pga av en snäv genpol, men vi har då gjort vad vi kunnat. Kan vi sedan få fram individer som inte är släkt med varandra och börja avla fram nya friska stammar, som erbjuds en så natulig kost som möjligt, kanske vitamin- och mineraltillskott i framtiden blir överflödiga. 🙂

http://undulater.ifokus.se/discussions/597e37b58e0e7448f4000c5f-undulatmat?4d7124abb9cb462141047175-1

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Upp till toppen
Annons: