Annons:
Etikettbilder-filmer
Läst 2822 ggr
Frö
2017-08-22 21:55

Min flock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag hämtat hem mina 2 första undulater. Vi är alla lite tilltufsade efter den långa resan. Jag har tagit några bilder på de små underverken men jag vill inte störa dem mer idag.  Men här är en bild, kanske inte så bra men det kommer garanterat fler bilder längre fram. För hoppningsvis hittar jag snart fler ungar till min flock.

Paro, hona ca 5 månader och Pimi, hona ca 2½ månader. 😍 De är helsystrar.

Välkomna hem. ❤️

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
JohannaN
2017-08-23 07:54
#1

Vad roligt för dig att du funnit den färg och teckning du sökt länge🤗Dom är jättefina och inte nog med det, finns det något sötare än små ej utfärgade små liv ?? nopp, det finns det inte❤️

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

aliciablad
2017-08-23 10:41
#2

Gud vad fina! Har en hane som liknar den dom sitter längst ut men han är mer grön!

Plyssen
2017-08-23 14:28
#3

Å vad roligt, grattis! Jag längtar så tills jag kan få åka och hämta mina små. Under tiden ägnar jag mig åt att leta efter bra naturpinnar och annat till buren som kommer nästa vecka.

Frö
2017-08-23 20:30
#4

#1 Tack. 🙂Ja, det tog ju lite tid detta.

#2 Tack. 🙂Pimi har skiftningar av gult i sig så det kan bli turkos/grönt på kroppen efter ruggningen. Hon fick följa med för hon var så vacker också.

#3 Tack. 🙂Du gör helt rätt. Först skaffar man bur och grejer. Sedan letar man efter undulater. Lycka till.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
2017-08-23 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Paro ser lite luggsliten ut för hon ruggar nu.

Jag glömde ju att skriva lite färgfakta igår.

Paro är en gulmaskad viol opalin skuggvinge. Enligt uppfödaren.

Pimi är en gulmaskad violblå opalin vitvinge/skuggvinge. Enligt uppfödaren.

Jag tror att Pimi är gulmask faktor 2 som kommer att färga hennes kropp turkosgrön. Paro har också lite gult på vingarna. Vi får se vad som händer med färgerna i framtiden. Jag älskar dem oavsett vad de blir när de blir stora. ❤️ Men jag ska försöka få tag på blå skuggvingar utan gul mask också.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
2017-08-23 20:50
#6

Observera vaxhudarna. Paro, 5 månader gammal, har ljusblå med ljusa ringar runt näsborrarna och Pimi, 2 1/2 månader, har brun.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
Frö
2017-08-23 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#7

Det är så spännande att se hur de anpassar sig. Idag har de tränat på att flyga i buren. Först var det väldigt klumpigt men jag ser att de bara på en dag har utvecklats enormt mycket.

Att köpa 2 fåglar underlättar verkligen. En människa kan aldrig ersätta en undulatkompis. Paro, äldre och modigare, lockar Pimi till att våga mer. Paro flyger till motsatta sidan och lockar på Pimi. Pimi är trög och vill först bara titta på när Paro flyger fram och tillbaka. Sedan följer hon systern. Det var lyckat att ha 4 grenar utan något i vägen hängandes från taket. Paro kollar även in och testar alla aktivitetsgrejor. Hon är även den förste ner på burgolvet för att äta. Pimi tvekar innan hon följer systern. 🙂

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
2017-08-23 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Vi hann med handträning också. Eftersom de inte ryggar tillbaka när jag står vid buren och lägger handen på olika ställen på buren så tog jag fram en hirskolv. Paro vågade direkt börja äta men Pimi fick jag truga innan hon smakade lite grann. Jag upprepade detta 3 gånger. Helt underbart med tanke på att de inte ens varit 24 timmar här hemma. ❤️

Jag har gått fram till buren nästan en gång i timman idag och pratat några minuter med dem. Eftersom min lägenhet är liten så ser de mig hela tiden var jag än är. Utom toa då förstås. 🙂

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Snurrig
2017-08-30 18:18
#9

Så vackra! Nu har dom väl bott hos dig i en vecka, hur går det? Får vi några fler bilder? 😊

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Frö
2017-08-30 21:18
#10

#9 Tack. 🙂De är så vackra mina små änglar. Även när de ätit blåbär eller hallon. Jag förstår att jag haft tur med att få så coola undulater. Men jag har jobbat med dem varje dag för att få dem lite trygga. Vi har långt kvar men jag trodde inte att jag skulle ha kommit så här långt på bara 8 dagar. Jag är uppmärksam på när de så bara tar ett litet steg ifrån mig för att backa, då backar jag också. Att visa hänsyn och respekt år a och o. Jag tror att jag kommer att ha stor hjälp av dem när nästa undulat flyttar in.

De har blivit så trygga att jag kan stå helt inpå buren när de putsar sig. Idag när jag serverade brunch så flög de ner och började äta utan att jag behövde flytta på mig. När jag pratar med dem så kvittrar de förnöjt. De blir heller inte rädda när jag sjunger eller gör lite stretchövningar vid buren. Vi lyssnar på musik och undulatkvitter på Youtube.

Handträningen har jag minskat på lite tillfälligt. Det har varit så mycket annat under några dagar. De vågar inte stiga upp på mitt finger eller hand när jag ger dem hirskolv. Men de äter den som om de inte fått mat på flera dagar. Hirskolv är bara godis så de får bara äta av den en kort stund.

Idag överraskade jag dem med en försenad inflyttningsfest. Jag hade tidigare idag hämtat hem björkris och gjort en ”hallontårta” bestående av blötlagda frön, mosade hallon och till garnering hallon och persilja. Coola som de är så tittade de på när jag långsamt  baxade in björkriset och serpentinerna. De har ännu inte rört dem och de hade lite huvudbry hur de skulle ta sig ner till ”hallontårtan” utan att nudda björkriset. Till sist lyckades de. OMG vad de gillade maten. De åt så mycket att de slumrade till på uppläggningsfatet. Nu har de hallon över halva ansiktet. Kär😍

Min dator krånglar lite så jag postar detta inlägg först och foton i nästa.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
2017-08-30 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#11

Här kommer foton. 😃

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Dulcia7
2017-09-01 17:44
#12

Mycket trevlig tråd att följa ! Tack frö !😃

Frö
2017-09-01 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Tack, det var kul att höra. 😃

Här kommer ett foto hur de sov inatt. De har mer än 5 meter grenar att sova på men crazy ladder verkar vara bekvämast just nu. 😃

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
Frö
2017-09-01 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#14

Jag har inte tänkt att detta ska vara en blogg.  Men jag måste bara visa vad som hände idag. Tålamod, tillit och respekt. Idag har de bott hos mig i 10 dagar. Pimi först (!), sedan Paro. Av egen vilja utan att jag trycker något pekfinger under bröstkorgen.  ❤️

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

hejkomochhjälpmig
2017-09-02 11:15
#15

#14 Vilken lycka! 😃❤️

 Vilka vackra fjun du fick tag i tillslut och du verkar vara en toppen ägare.

Loppelus
2017-09-02 14:45
#16

Var har du köppt den stora buren/voljären?

Djurälskare

Frö
2017-09-02 23:29
#17

#15 Tack för den fina komplimangen. 🤗

#16 Buren är köpt hos Forpus Fågelfoder och Zoobutik. forpusfoder.se

I denna tråd finns fakta om buren och på slutet av den dyker ägaren av butiken upp: 🙂

http://undulater.ifokus.se/discussions/590f380a8e0e741333000008-min-fagelbur-fakta-foton-mm?4d7124abb9cb462141047163-1

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
2017-09-02 23:32
#18

🙂

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Loppelus
2017-09-03 05:58
#19

Tack

Djurälskare

Plyssen
2017-09-05 12:00
#20

Vilken fin tårta de fick!! Jag förstår att de är helnöjda. Jag är själv i full färd med att inreda buren som kommit, i väntan på att jag ska få hämta mina undulater i nästa vecka. Jag har övergett tanken på rumsvoljär och håller i stället på att bygger nätdörrar in till vardagsrummet, så att de små liven kan få flyga fritt där inne, utan att riskera att skadas eller bli uppätna av någon katt. Vardagsrummet får bli fåglarnas rum, men vi kommer förstås att vara där och umgås med dem. Katterna får hållas i kökssoffan :-)

Annons:
Frö
2017-09-05 12:49
#21

#20 Tack. Tårtan var populär. Hallonfläckarna syns fortfarande. 😃

Det låter som om du har en bra plan. 🙂

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
2017-09-05 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Idag upptäckte de att det finns några som tittar tillbaka i serveringsfatet. 😃

Min änglar. ❤️

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
2017-09-06 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Idag lekte vi leken ”Den vilda undulaten som letar frön på marken bland kvistar och grenar”. Leken går ut på att jag fixar kvistar och grenar som jag lägger på ett rent burgolv. Sedan gömmer jag kanariefrön. Paro och Pimi räknar till 100 och sedan får de börja leta frön. De är så söta när de far omkring på burgolvet och letar frön.🙂

Tyvärr dåliga foton.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

[EM_L]
2019-04-17 11:14
#24

Så söta fjusnisar! Är ny med att skriva på Undulat iFokus. Har tanken på att jag och pappa ska kanske skaffa oss en undulat senare i framtiden och vill lära mig allt om dem!

Frö
2019-05-22 14:23
#25

Tack. Visst är de söta. Nu har flocken blivit större och spännande tider väntas framöver. 🙂

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Upp till toppen
Annons: